Maalin
Jag har många orkideer hemma. Jag har haft dom i flera år och dom har blommat igen. Jag har aldrig lyckats ha ihjäl en planta förut. Jag kan lite om orkideer har läst en bok. Men jag förstår inte vad jag plötsligt har börjat göra för fel? Fem plantor har nu i vinter tappat alla sina blad, rötterna ser fina och friska ut, bladen har sett "hårda" friska och glansiga ut men har bara trillat av allihop! Dom har sett helt välmående ut som helst, så jag förstår ingenting. Dom har ju inte sett döda ut om man kollar på rötterna, vissa hade tom en stängel kvar, men jag har kastat dom. Tycker att det är väldigt konstigt. En planta var nästan 10 år gammal (vet inte vilken sort), dom andra var 3-5 år (phalaenopsis) Jag har gjort som jag alltid gjort med mina orkideer, kan det vara någon konstig sjukdom?
Jubbe063
CITAT (Maalin @ 19-03-2013, 11:59) *
Jag har många orkideer hemma. Jag har haft dom i flera år och dom har blommat igen. Jag har aldrig lyckats ha ihjäl en planta förut. Jag kan lite om orkideer har läst en bok. Men jag förstår inte vad jag plötsligt har börjat göra för fel? Fem plantor har nu i vinter tappat alla sina blad, rötterna ser fina och friska ut, bladen har sett "hårda" friska och glansiga ut men har bara trillat av allihop! Dom har sett helt välmående ut som helst, så jag förstår ingenting. Dom har ju inte sett döda ut om man kollar på rötterna, vissa hade tom en stängel kvar, men jag har kastat dom. Tycker att det är väldigt konstigt. En planta var nästan 10 år gammal (vet inte vilken sort), dom andra var 3-5 år (phalaenopsis) Jag har gjort som jag alltid gjort med mina orkideer, kan det vara någon konstig sjukdom?

Om rötterna är fina sim du säger skulle jag tippa på kronröta, dvs du har fått vatten i bladvecken som gör att bladen trillar av. Därför viktigt att akktid blåss birt vatten elker suga upp med en pappersbit om msn skvöttar vatten i bladvecken. Speciellt viktigt vintertid.
Bassam
Hej
Jag kan säga att svampar attackera grund blad, så kan du omplantera dem:
1 ta bort skadad delarna.
2 ta bort gamla jord och skadad rötter om finns.
3 doppa rötter i hinken som innehåller vatten som har +40 gradar.
4 pudra rötterna med kanel.
5 plantera den i ny orckide jord på lufta kruka.

Obs

Framtiden ska du försöka att vatten ska inte nå blad.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon