|
Jag satte i april förra året några vitlöksklyftor som hade grott. De kom snabbt upp och fick fin, tjock blast. Sen stog de gröna och fina hela sommaren och till hösten grävde jag upp en av dem för att se vad som hänt. Då var det fortfarande en klyfta med blast.
Trots snö och kyla stog de med grön spänstig blast hela vintern! Inget vissnande eller ruttnande alls. Nu grävde jag återigen upp en av dem och klyftan var borta. Nu såg det istället ut som smal purjolök, fast stinkande av vitlök. Ingen tendens alls till lökbildande.
Vad är det som har hänt, hur kan det bli så här konstigt? Är det normalt för vitlök att leva hela vintern? Vad ska jag göra nu, är det bara att vänta? Kommer det bli några vitlökar av det?
Hej vitlöks älskare..
jag brukar oxå sätta vitlök, men den ska sättas på hösten, i aug-sept, den ska i jorden innan tjälen kommer men inte för tidigt så den börjar växa har jag förstått.. sen när våren kommer så tittar små späda skott fram, det har de gjort i mina lådor nu....spännnade...ifjol gick det hyfssat bra men de blev inte sååå stora, så jag hoppas på bättre resultat i år.
man får prova sig fram hela tiden och fråga här på Odla nu och fåmassor med kunniga svar, det är säkert nån som kan svara bättre än jag kan..
/ Anna
myskmadra
01-04-2004, 19:38
Om vitlök och andra lökar. Mina vitlökar grönskar också - jag funderar mest på om de ska vara täckta än så länge (Stockholm; osäker på odlingszonen kanske 3?). Jag har med vånda tagit bort de skyddande lövtäckena där nu tulpaner och påskliljor börjar sticka upp. (De flesta härikring har inte haft någon vintertäckning alls i sina rabatter såvitt jag har kunnat se) Jag täckte dem väl efter att ha planterat dem sent i november precis innan kylan kom. "Jag tänker kanske som den norrlänning jag i grunden är." "Plantorna måste skyddas ordentligt!"
Copycat
01-04-2004, 20:20
Som den Stockholmare jag är, bosatt i Norrland, har jag inte haft vett att "täcka" mina blomster. Är det nödvändigt? Är det bara vissa sorter som behövs täckas? Nu kommer jag med mina dumma frågor igen. Det är inte lätt att vara nybörjare.
MRLINDELL
01-04-2004, 20:23
Länk om odling av vitlök under sässongen. http://www.austadgaard.com/odlartip.htm
CITAT (ALa @ 01-04-2004, 20:27) ... den ska sättas på hösten, i aug-sept...
/ Anna Ska jag dra upp dom alltså och sluta hoppas? borde dom inte fått större chans när dom blev satta tidigt? fast blasten blir nog riktigt god i sallader=)
Copycat
02-04-2004, 07:22
Som jag uppfattade MRLINDELLs länk, så var det väl ändå bättre att sätta vitlöken på våren. Jag tänker testa, så fort kälen gått ur backen. Kan man sätta den i kruka inne för att skynda på lite?
Eva i Västerås
02-04-2004, 10:13
Lottiz, ta för allt i världen inte bort lökarna. Ge dom denna sommar också. Står dom fina över vintern så är det säkert en härdig sort. Och kommer det nya tunna blad, så har den ju övervintrat som lök också, även om den kanske var så ynklig att du inte lade märke till den. Det blir nog bättre i år. Om inte annat så är vitlöksblad suveräna i stället för gräslök... Jag har satt vitlök både höst och vår, och fina somrar har det inte gjort någon skillnad. Mindre lökflugeangrepp men senare skörd på de vårsatta. Regniga, kalla somrar har de vårsatta ibland fått stå över vintern. Då har löken inte hunnit "klyfta" sig, utan övervintrat som EN fet klyfta eller en rund lök. Men andra sommaren kan man ta dom rätt tidigt.
MRLINDELL
02-04-2004, 10:46
Kan man göra något speciellt för att få vitlöken tidigare mera än knipsa av spetsen 4-5 mm och låta dem ligga i vatten i ett par timmar innan man sätter dem? typ låta de ligga ett dygn i vatten? Använda speciell jord? Låta de gro i en balkonglåda med jord inne till värmen kommer? Det går att få vitlök under sässongen!! http://www.austadgaard.com/odlartip.htm
Åsa, mälardalen zon 2
02-04-2004, 18:24
Augusti-septembersättning av vitlök här i mälardalen är ingen höjdare det brukar vara för varmt i jorden då med risk att lökarna börjar spira och lökarna ska inte grönska innan vintern kommer (då är det inte säkert de överlever vintern), jag sätter mina på senhösten. Och det ska vara bra sorter man odlar, alla vitlökssorter passar inte att odla i vårat klimat. Vitlök är en krävande gröda som vill ha en massa näring så man måste ge den gödning kontinuerligt under odlingssäsongen. Olika vitlökssorter har olika utvecklingstid vissa kan man skörda i augusti med andra kan man få vänta till september. Här kan man handla ett toppenhäfte om vitlöksodling + man kan köpa lite vitlöksutsäde under säsong. http://www.tomatklubben.se/Det går även att handla vitlöksutsäde hos törnviks frö (vitlöksutsäde säljs även till privatpersoner) http://www.tornvikfro.com
MRLINDELL
02-04-2004, 18:58
http://www.tornvikfro.com/ verkar vara en trött hemsida och ett företag som verkar lika trött. Vitlöksutsäde finns nästan överallt, på Coop, Bauhaus, byggfirmor och de vanliga trädgårdsodlarna pga det blivit ett efterfrågat utsäde. Man kan även använda sina egna lökar.
Åsa, mälardalen zon 2
02-04-2004, 19:56
Fast Coop och Bauhaus brukar väl inte sätta ut vilka sorter de säljer?? Många av de där som säljs onamnade fungerar inte så bra. Mycket av vitlöksutsädet som säljs hos stora varuhuskedkjor är inte värt pengarna.
Javisst kan man använda eget utsäde ifall man redan har bra sorter som är friska så kan man ta eget utsäde av dem på hösten. Så håller man sorterna friska är utsädeskostnaden en engångskostnad.
Vad har du emot Törnviks frö de brukar ju ha hyfsat bra pris på utsäde till ex. Sprint och Cledor? Och det är inte alltid yrkesodlarfirmor är så snälla att de säljer delar av sitt sortiment även till privatpersoner.
Man får bäst resultat med bra utsäde utav bra sorter jag har provat det mesta även vitlök från matbutiken.
MRLINDELL
02-04-2004, 20:22
Visst sätter de ut sorter, jag handlade t ex Knoblauch 40/60 Klasse I. Holland Selection med produkt- & licens-nummer och datum. 5 Fina lökar för en dryg tia, så varför klaga. Man snubblar ju över vitlöksutsäde i alla butiker.
Åsa, mälardalen zon 2
02-04-2004, 20:25
Knoblauch är ingen sort Knoblach är tyska och betyder vitlök.
MRLINDELL
02-04-2004, 20:37
Ryska Aleksandra och fransk Thermirome fanns i butiken. Det står ekologisk odlad Thermirome på plastpåsen #61574 Men vem bryr sig ... blasten är god  Skall kanske tala om att via Mälardalens frukt & grönt i Uppsala kan man få tag på superfin Hammarvitlök, något jag gillar i alla fall.
Susanna
03-04-2004, 19:56
Även Åke Truedsson säljer utsäde för vitlök. Han har otroligt många sorter att välja på. I höstas satte jag tre sorter, det är kul att testa lika olika.
Jag tycker också att vitlöken blir bäst om man sätter den sent på hösten. I zon 1 brukar jag peta ner den november. Annars hinner den komma upp innan vintern. Att sätta på våren har jag testat en gång med dåligt resultat, knölarna blev små.
Mvh Susanna
MRLINDELL
03-04-2004, 20:02
Mycket utsäde till vitlök är små torra rackare. Knippsar man av 4-5 mm och lägger dem i vatten över natten är det bara hälften som lägger ut ca 2-3 mm skott, det är dessa man skall plantera. Ett ganska bra sätt att veta att löken fungerar. Tråkigt att bara hälften av lökarna (klyftorna) slår bra skott. Det är ingen skillnad av vem eller var man köper, nästan samma prognos överlag. Alla lökar kommer till skott förr eller senare, men vill man ha vitlök på sässongen måste man set till att ha klyftor som verkligen vill gro. Knippsa + vatten = bra test på grobarhet.
Ingrid på Västkusten
04-04-2004, 10:17
T9odeloo,
Jag har också sett Sutip Austads odlignsråd om vårsättning av vitlök och kan itne annat än att inte hålla med alls, men med hennes jord, jag gissar att hon inte har nån storleksskllnad under sina odlingsbetingelser + hon odlar ju på ett helt annat sätt än oss 'odlingsamatörer' som ju har det i mkt mindre skala för egen del. Men oavsett vad ..... det skadar inte att testa omman är nyfiken och bättre med vårsatt vitlök än ingen vitlök alls :-D
På den tiden jag använde butiksköpt vitlök så hade jag exakt samma upplevelse - jag tror vitlöken kommer at se bra ut i år. Ilband är vitlökens klocka felinställd p g a lagring i butik och förråd så därfr händer detta.
Hälsar Ingrid
Ingrid på Västkusten
04-04-2004, 10:21
CITAT (MRLINDELL @ 02-04-2004, 19:58) http://www.tornvikfro.com/ verkar vara en trött hemsida och ett företag som verkar lika trött. Vitlöksutsäde finns nästan överallt, på Coop, Bauhaus, byggfirmor och de vanliga trädgårdsodlarna pga det blivit ett efterfrågat utsäde. Man kan även använda sina egna lökar. Extremt bra service med minst sju olika sorter har Törnvik....de annonserar också i typ Alltomträdgård mfl. Mkt rekommenderbar källa tull utsäde förutom Åke Truedsson, men det beror på vilken 'typ' av vitlök man vill odla. Mysteriet klarnar kanske lite om man läser Åke Ts häfte. Personligen är det de asiatiska jag föredrar nämligen typ 3 & 4 men de har inte alls lika bra lagringstid som vissa franska sorter, t ex nu börjar vissa av mina asiater ge upp medans långlagrindssorterna fortfarande är spänstiga. Vill än en gång säga detta och HÖGT ----> vitlöksutsäde är en engångskostnad året efter selekterar man eget utsäde :-D och det är det absolut bästa utav allt! Lokalt anpassad för ens egna odlingsbetingelser! Hälsningar ifrån Ingrid
Ingrid på Västkusten
04-04-2004, 10:25
CITAT (MRLINDELL @ 02-04-2004, 21:37) Ryska Aleksandra och fransk Thermirome fanns i butiken. Det står ekologisk odlad Thermirome på plastpåsen #61574 Men vem bryr sig ... blasten är god  Themidrome rär jag extremt grumlig på -> en typisk fransk sort som inte gillar svensk vår alls utan kan och gör det oftast - sätter stresslökar på kort stam mitt i sommaren. Så Thermidrome bojkottar jag - orsaken till att dne är så vanligt ibland utsäde till salu är att dne är så extremt vanlig i Frabkrike, har inge att göra med lämpligheten för svenskt klimat. Men det finns bra franska sorter - Cledor och Spring fungerar bättre för mig åsså alla de asiatuska/ryska sorterna mums mums mums! Ja blast LOL det duger la Thermidrome till ;-) precis som Mr Lindell säger! Och färsk vitlök skördd i Juni är smaaaaaskens det med! Hälsar Ingrid ( snart jättehungrig)
Ingrid på Västkusten
04-04-2004, 10:27
CITAT (MRLINDELL @ 03-04-2004, 21:02) Mycket utsäde till vitlök är små torra rackare. Knippsar man av 4-5 mm och lägger dem i vatten över natten är det bara hälften som lägger ut ca 2-3 mm skott, det är dessa man skall plantera. Utsäde ifårn Törnvik och Åke T har så gott som 100% grobarhet. Nu sätter jag bara de största klyftorna ifrån varje lök, de små blir till 'blastodling' . De 'små torra' är typiskt gardencenter och byggmarknadspåsarna - undvik dem.....det skall bara va å trycka ner dem i backen åsså funkar det. Prova Törnvik eller Åke T för bra grejer :-D Hälsar Ingrid
Susanna
04-04-2004, 12:30
Jag har inte heller haft något problem med grobarhet, fast jag har bara prövat utsäde från Åke T. Jag delar bara klyftorna och sätter ner dem i jorden. Har aldrig varit strul utan alltid 100% som gror.
Håller med Ingrid om sorterna. Fast termidromen brukar bli stor men den är sämre vad gäller hållbarhet. Min börjar också ge upp nu. Förra året hade jag också Leningradjinski (eller vad den nu hette) och den är fin ännu.
Mvh Susanna
MRLINDELL
04-04-2004, 12:50
Och hur många klyftor finns det på en normal vitlök, hur många vitlökar går det då åt till ett litet trädgårdsland? om man inte sätter vitlök på hela tomten förstås. Jag skulle tippa på att för de flesta räcker 2-3 vitlökar, om det skulle råka bli 4:a eller 5 som det ofta är i en påse, är problemet så väldans stort egentligen? Jag ser det inte ens som ett problem mera än att det går att skapa kaos från ingenting.
Susanna
04-04-2004, 12:57
CITAT (MRLINDELL @ 04-04-2004, 13:50) Jag ser det inte ens som ett problem mera än att det går att skapa kaos från ingenting. Hej MR Lindell. Måste säga att jag inte riktigt förstår vad du menar. Det var väl grobarheten vi diskuterade? Då är det väl intressant att veta att det finns lökar med bättre grobarhet än 50%. Jag sätter 80-90 klyftor per år vilket är det jag förbrukar på ett år. Om bara hälften skulle gro så är det naturligtvis ett problem för mig eftersom skörden då bara skulle räcka halva året. Nu odlar jag kanske extremt mycket vitlök men jag gör utan problem av med minst 1-1½ vitlök per vecka. Mvh Susanna
Ingrid på Västkusten
04-04-2004, 16:19
Todeloo,
Jag sätter också väldans mycket i vitlöksväg - det var när jag ppptäckte hur gott och ganska så enkelt det var med de rätta sorterna och de rätta råden. Det är beklämmande att se den uschla kvalisorten som säljs emellanåt men men det finns ju lyckligtvis bra sorter med. De flesta jag känner som odlar vitlök odlar alltså en hel del :-) iofs i ett vanligt trädgårdsland men ändå.
Det är KUL med odling!
Hälsar Ingrid
PS Minimiordern ifrån Törnvik är 850 gram vilket oftast är mellan 3 till 4 utsädesvitlökar beoende på sort. Går man ihop med grannen/goda vänner kan man ha det väldigt kul med olika sorter. Åke T har ingen minimiorder!
Susanne i Linköping
05-04-2004, 19:11
Angående grobarheten för Törneviks utsäde kan jag bara instämma i kören: bra grobarhet! Av alla jag satte i november (Törneviks minimiorder minus en hel lök jag gav bort) saknar jag bara en enda lökklyfta, och jag misstänker att någon (hare?) har knyckt den för jag minns inte att det var någon lucka alls i landet förra veckan.
Sorten är Thermidrome (tyvärr, säger jag nu när Ingrid sagt sitt).
Om grobarheten är sämre för utsäde man köper nu på våren är väl inte så konstigt, förresten? Det är ju inte lika färskt som höstlökarna.
Ingrid på Västkusten
06-04-2004, 08:34
Todeloo Susanne,
Vattna flitigt så blir det säkert bra :-)))
Hälsar Ingrid
Susanna
06-04-2004, 18:07
Hej Susanne! (fint namn förresten!) Det blir säkert bra med Termidromen. Jag odlar den varje år trots att jag även har andra sorter. Som Ingrid säger så är det viktigt att vattna den ordenligt, då kan man undvika stresstänglarna. Jag klarade mig undan dem förra året. Termidromen brukar bli ganska stor om allt går bra, och god är den också! Susanna
Susanne i Linköping
06-04-2004, 20:20
Tack Ingrid och Susanna för uppmuntrande råd! Ja, vitlöken på kolonilotten kanske kommer att bli lite stressad i sommar, för ibland går det ett tag mellan vattningarna där, men den lök som hamnade i "lilla kökslandet" (en liten minilott mellan hyreshusen) kan jag se till desto bättre eftersom jag går förbi där varje dag. Nu är det snart dags att montera min Sqare Foot Gardening-låda där! Ett par lager träolja till på delarna bara, kanske. Och så får det sluta regna!
MRLINDELL
07-04-2004, 10:14
Min vitlök har tittat upp ca 2 cm, alla hänger med upp, inte en enda som inte tagit. So far so good!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|