läste här om att odla ingefära från knölarna man köper i mataffären, kan det verkligen vara sant? Är det rötter då eller vad är det man sätter? Är dom inte torkade och döda? Hur blir växten? Vad är det man skördar?
Om jag har gissat rätt så är det rötterna man skördar, kan man då ta sticklingar innan och få fler plator att skörda från?
Ska roten, eller vad det är, behandlas på nåt sätt innan? Blötläggas, förgros?
förstår om detta låter som dumma frågor, men jag har aldrig hört innan att man kan odla ingefära. jag har redan läst alla tidigare trådar samt googlat men skulle behöva lite upplysning om detta jag inte har förstått.
Towanda
01-04-2004, 19:46
Passar på att slänga in en fråga här jag också:
Har läst att de ska sättas i plastkruka, men det måste väl gå lika bra med en glaserad lerkruka?
Mvh,
Lena
Åsa, mälardalen zon 2
02-04-2004, 13:52
Det börjar bli lite i senaste laget att sätta ingefära men det finns fortfarande tid. Köp fina saftiga färska ingefärsknölar gärna med svällande knoppar på. Plantera dem plant i en stor kruka ganska ytligt efter ca 6veckor kommer skott. När det är varmt ute går det att plantera ut dessa plantor i hinkar eller krukor ca 10 liter, ingefära är en värmekrävande växt så oftast får man vänta ett tag innan man kan ha ute dem om nätterna de gillar inte lite kyligare nätter. På hösten brukar jag plocka in hinken och skördar allteftersom jag behöver knölar i matlagningen (knölen förökar sig ju i hinken) oftast brukar ingefäran vissna ner under vintern men knölarna är fortfarande OK.
Själv föredrar jag att odla i plasthink de går enklare att släpa in ifall man råkar ut för en period då det är lite för kallt om nätterna. lerkrukor verkar för tungt.
Sök här på forumet om ingefära vi har haft många diskussioner tidigare.
Var brukar du köpa dina ingefäraknölar, Åsa?
Jag har bara sett ingefära i matvaruaffärer och jag tycker sällan man ser riktigt fräscha, med svällande knoppar på...har du några köptips, du som liksom jag bor i Mälardalen...?
Har förresten en hyfsat ålderstigen knöl i kylen som jag rivit av till förkylningste, tror du att den går att stoppa ned, eller bör knölen vara intakt?
Sanna
Åsa, mälardalen zon 2
03-04-2004, 15:54
Jag brukar köpa min ingefära i vanlig matvarubutik ex. ICA. Det är stor skillnad bland leveranserna ibland är ingefäran superfin och färsk andra gånger är den torrare. Jag brukar försöka leta bland ingefäraknölarna efter de exemplaren som ser färskast ut de brukar oftast gro snabbast men det går ofta även med lite sämre exemplar av ingefärsknölar det kan dock ta något längre tid för dem att gro.
Det kan tänkas att knölen i kylen kan gro det beror lite på hur mycket du tagit är knölen bara några centimeter stor finns det ju risk att det inte finns några bladanlag på knölen, är den lite större så borde det finns något bladanlag kvar.
Towanda
08-05-2004, 15:26
Nu har ingefäran jag satte grott! Kanske dags att köpa den där plasthinken nu då... =)
Mvh,
Lena
Towanda
20-05-2004, 19:55
Ojojoj, vad den växer! Rena drivhuset i mina söderfönster. =)
Mvh,
Lena
Jag har en ingefära som övervintrat i växthuset i flera år nu. Det enda jag gör inför vintern, är att täcka den med lite bubbelplast.
MariaS
miss piggy
24-05-2004, 15:14
Jag testade att odla ingefära som ni tippsat här, utan bra resultat dock...
Min ingefära blev mjuk och svampig så nu kastade jag den efter ca två månaders väntan. Hur ser man om ingefäran växer? nya knölar + blast???
Tack på förhand!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.