Full version: Rosor på Lidl
Jordgubbe
Någon som också varit på Lidl idag och tittat på deras rosor som de säljer i år ?. Det fanns flera sorter och rent överskådligt var det lite svårt att kunna skilja dem åt.

Kom hem med en tehybridsort som enligt förpackningen heter Rosier. Jag tänkte ha den i en stor kruka på min balkong.

Det är dock två saker jag funderar på, dels om jag valde rätt sort (som jag kunde läsa mig till i efterhand så kanske en polyantharos hade varit bättre). Sedan var det en av grenarna som var brun mellan två noder på "halva stammen inåt".

Stammen är fortfarande fast men där det hade börjat skjuta ut ett nytt skott ville det inte ta sig men däremot under. Något att oroa sig för och borde jag byta plantan ?.

Känns som jag tagit en snabblektion i rosornas historia idag, men jag hoppas någon kan hjälpa mig med mina funderingar.
octachoron
Lidl är ganska kända för att ha felmärkta rosor. Många har fått fel sorter när de köpt därifrån så du får kanske en överraskning när rosen börjar blomma...
Bassam
Hej
Jag såg dem idag, de är fina och billiga, men tror jag inte på växter som säljer i mat affären.
H.Bassam
kerstin z5-6
om man ser dem som sommarblommor dvs ettåriga är de helt ok. Men de är ofta ympade på laxa en rot som inte är härdig i sverige
ingrids
Om du gör som Kerstin tipsar och betraktar den som ettårig och klipper bort det svarta gör det nog inget. Hade det på en ros, minns inte vad det heter, men den blommade helt ok på det som kom den sommaren men var för klen för vintern efter.
strandskatan
Har aldrig fått rosor som stämt med beteckningen när jag köpt rosor på Lidl och Netto, men lycka till!
Jordgubbe
Stort tack till alla som svarat.

Var på Lidl idag igen och kom fram till att en polyantharos (40-60 cm) hade varit bättre köp än tehybriden (80-120 cm). Men eftersom jag var där tidigt och fick tag i ett bra och välmående exemplar så behåller jag det.

Såg för övrigt mindre roligt ut idag. Väldigt urplockat Plantorna hade inte fått något vatten, massa jord på golvet och en del uppryckta plantor. Märkte att det var väldigt skiftande kvalite. Vissa plantor hade inte 3-4 nya skott eller något grönt alls.

Gör som Kerstin och Ingrid föreslår att jag ser det som en ettåring och som en chans att lära mig mer om rosor.
Kajsa
Nej, köper aldrig rosor på Lidel, köp hos seriösa trädgårdsfirmor istället !
renate
Jag instämma med Kajsa,såg rosorna på Lidl men gick förbi dem.Mina rosor köper jag hos folk som kan rosor,inte i mataffären(inte på Odla heller,sorry)Cedergrens gillar jag.
kerstin z5-6
Man kan.. men får vara klar över att det kan vara vad somhelst i rosväg smile.gif
Bassam
Hej
ibland mat affären har duktiga företag som ta ansvar för växter,

Obs
kan man inte säga att alla billiga saker dåliga.
H.Bassam
oliv
Och så tycker jag det är synd att börja med rosor som kanske inte klarar sig, då kan man få för sig att rosor är svåra eller blir mycket sjuka. Vill man börja med rosor är det bättre att satsa på sådana som klarar sig med god marginal (=friskare). Men som sagt man kan alltid testa det (men ta bakslagen inte som generella erfarenheter för växtsorten).
Bassam
Hej

Om finns bra informationen på packning, man kan lita på de här informationen, om man respektera alla informationen under plantering, men får dåligt resultaten så kan man stämma företaget.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon