Läste nåt om det här någonstans men alltså om tvätten är blöt så hänger man ut den och den fryser sen tar man in den och den tinar och blir blöt Eller??? Jag är ärligt intresserad eftersom jag inte har mycket plats för tvätt inne.
Gossen Ruda
21-03-2013, 14:49
Inte riktigt så. Även is avdunstar vid minusgrader, det går direkt från is till vattenånga. Snabbare ju torrare luften är men det kan ta en tid. Just nu är det perfekt, jag har bara 40% relativ luftfuktighet i mitt sovrum.
Klint
21-03-2013, 14:53
Jamen hur funkar det rent praktiskt? Kan jag hänga ut tvätten nu och så torkar den och man kan ta in den och vika ihop? förstår inte vitsen om man måste hänga upp inne efteråt? (Har en mycket svag bild i bakhuvudet om ett stelfryset lakan
Gossen Ruda
21-03-2013, 15:28
CITAT (Klint @ 21-03-2013, 14:53)
Jamen hur funkar det rent praktiskt? Kan jag hänga ut tvätten nu och så torkar den och man kan ta in den och vika ihop? förstår inte vitsen om man måste hänga upp inne efteråt? (Har en mycket svag bild i bakhuvudet om ett stelfryset lakan
Om det fungerar så är tvätten torr när du tar in den, den torkar alltså förhoppningsvis ute i minusgrader.
Peztis
21-03-2013, 15:30
Jag har också hört om detta, att det torkar i minusgrader! Har inte heller fattat hur...
Jag tänker mig mer att när man viker ihop lakanet så har man sedan ett antal mindre bitar man får sy ihop till ett lapptäcke sedan.
Klint
21-03-2013, 17:12
javisst! Skönt att höra att nån mer är fundersam!
Ugglemormor
21-03-2013, 17:19
Vad jag minns fr. barndommen så hängde mor ut lakanen och annat skrymmande och sedan plockade hon in det och jag minns inte att det rann vatten ur dem och de var lagom fuktiga att manglas på den tiden... Hoppas att detta hjälper dig och de andra har ju liknande upplevelser som jag har ......
Gossen Ruda
21-03-2013, 17:24
Detta handlar visserligen om matvaror men fungerar även på tyg. Att man använder sig av vacuum beror på att det går fortare då.
Hittade det här på en blogg: "Tvätten torkar på ungefär tre dagar, lite beroende på temperatur. Vinterns kalla luft innehåller mindre fukt än sommarens varma luft, den relativa luftfuktigheten är alltså låg på vintern. Därför torkar tvätten trots att den först blir styv och stel."