silos
1.Är det kvinnor som uppfostrar barn världen över?

2.Hur mycket är det kulturen som bestämmer hur barn skall uppfostras?!

3.Skall barn uppfostras till vita eller svarta?

4.Visst påverkas uppfostringsmetoder av människornas tro?

5.Och hur är det om och när kvinnan har låg självkänsla...hur påverkar hon barnet då?

6.Hur uppfostras barn i familjer där föräldrar bråkar,begår övergrepp,är kriminella,är psykist eller kroppsligt sjuka etc...?

Listan på frågor kan bli hur lång som helst,men jag stannar här!

7.Och jag undrar hurudana vi människor är som uppfostrare av barn,när jag tånker på hur världen ser ut idag!?!

Men vi får ju inte glömma att det även finns FANTASTISKA mammor och pappor eller vilka de är som uppfostar barn till harmoniska och kärleksfulla vuxna,annars hade nog allt gått åt skogen för länge sedan!
Jubbe063
a) Ja oftast.

b) det mesta är det nog kulturen som styr.

c) Va? vad menar du med om barn ska uppfistras till svart eller vit?

d) ja, ens tro påverkar uppfostran

e) vet ej

f) finns inget bra svar, uppfostringsmetoder varierar oavsett om det är slm du påstår i frågan.

g) tror vi alla gör vårt bästa och är bra till att uppfostra barn generellt
silos
CITAT (Jubbe063 @ 21-03-2013, 20:51) *
a) Ja oftast.

b) det mesta är det nog kulturen som styr.

c) Va? vad menar du med om barn ska uppfistras till svart eller vit?

d) ja, ens tro påverkar uppfostran

e) vet ej

f) finns inget bra svar, uppfostringsmetoder varierar oavsett om det är slm du påstår i frågan.

g) tror vi alla gör vårt bästa och är bra till att uppfostra barn generellt

Tack för att du tog dig tidd att svara!

c) den frågan hittade jag på en sida.Jag menar om man då stenhårt uppfostrar sina barn till att tillhöra de färgade eller de vita....ganska svår fråga inser jag nu.....
Motti
Intressant frågeställning men svår att greppa ,naturligtvis spelar kulturen en stor roll, tex i vilket land du föds i vilken relion osv .I vissa länder där det är krig och svält är måste det vara fruktansvärt svårt att vara en bra föräldrer när man inte kan ge sina barn mat eller när man inte kan beskydda sina barn .
Det där om att fostras till vit eller svart är ju en ganska kompliserad fråga ,är man född i ett blandäktenskap så får man ju uppfostran i att både vara vit svart eller asiat !en del barn kan nog känna sig splittrade när de kommer upp i tonåren och kanske har svårt att hitta sin identitet men det beror nog också på föräldrarna hur barnen möter sitt vuxna liv ,gäller att bli fostrad med mycket självkänsla tror jag .
I vissa kulturer är det ju kvinnornas uppgift att ta hand om barnen i vissa kulturer är det männen beror på vart i världen du bor tror jag .
Att vara föräldrer är världens svåraste jobb sägs det !
Ugglemormor
Det finns nog inte enhälligt svar till alla frågor .......men man vill normalt det bästa åt sina barn, tror jag på...och att de blir självständiga vuxna med egna åsikter..... smiley_small_hug.gif .

När jag läste i tråden kom jag på att tänka på Hitlers idealbarn som skulle uppfostras åt det hållet han ville...
(såg en film om detta ett par dagar sedan, därför flög tanken ditåt...) Urk! ....
silos
CITAT (Ugglemormor @ 22-03-2013, 10:32) *
Det finns nog inte enhälligt svar till alla frågor .......men man vill normalt det bästa åt sina barn, tror jag på...och att de blir självständiga vuxna med egna åsikter..... smiley_small_hug.gif .

När jag läste i tråden kom jag på att tänka på Hitlers idealbarn som skulle uppfostras åt det hållet han ville...
(såg en film om detta ett par dagar sedan, därför flög tanken ditåt...) Urk! ....

Usch det var hemska tider då!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon