Hur gör man för att avlägsna en rönn, utan att man får massvis med rotskott? Har även problem med gullregn och lönn som verkar krypa längs med marken och skjuta upp skott här och var.
Kan man på nåt sätt döda rötterna?
Vänliga hälsningar
Jerpan
Gossen Ruda
01-04-2004, 19:40
Jag kan 2 metoder. Naturmetoden: Gräv upp stubben. Bekämpningsmetoden: Pensla stubben med koncentrerad Roundup. Funkar tom även på Asp
Borde också finnas en "pluggversion" av Roundup, alltså en plugg som innehåller Roundup (eller var det Rambo? nåja samma ämne i alla fall) och som man slår in i ett borrat hål i stubben. Den är avsedd just för att förhindra rotskott på träd man vill bli av med, och fördelen är att då behöver inte omgivning eller man själv riskera att komma i kontakt med själva medlet.
Micke
Tack för hjälpen, då blir det nog till att prova roundup eller liknande. Att gräva tror jag blir allt för arbetskrävande plus att jag måste riva upp allt som är planterat runt omkring.
Det finns ett tredje alternativ: Trötta ut roten och få den bästa jordförbättring man kan få - ett döende och sedan dött rotsystem. Uttröttning av rotsystem på rönn är inte alltför svårt. Med gullregn tar det lite längre tid är min erfarenhet. Men ingen av dem är outtröttliga.
Uttröttning sker antingen genom att man med gräsklippare eller häcksax klipper bort de skott som kommer upp, eller att man ringbarkar dem med en liten kniv. Ringbarkning görs genom att man karvar runt stammen på uppstickarna. Efter ett år är uppstickarna döda och man kan klippa ned dem.
Rötter behöver energi från bladmassan för att överleva. När man ringbarkar använder uppstickarna sin lilla reservenergi för att utveckla bladen, men de kan inte skicka tillbaka energin ned till rötterna igen. När man kapar uppstickarna minskar rotsystemet för varje gång man gör det.
Att dra upp trädrötter ur jorden är det som försämrar vätxbetingelserna i marken mest, och dessutom är det mycket arbetskrävande. Jag har inte sett något som skapar så mycket nyttigt liv i en jordstruktur som döende trädrötter. Bästa humusen, bästa syregångarna för andra växtrötter, bästa livsmiljön för mask och nyttiga mikroorganismer.
Tyvärr lämnar glyfosatprodukter som RoundUp restprodukter efter sig som inte är till gagn för mikrolivet i jorden, tvärtom.
Gossen Ruda
04-04-2004, 14:47
Nya "rön" om glyfosfat? Lämna gärna referenser. Men Cilla, du läste nog ursprungsinlägget lite dåligt. Kruxet var att slippa rotskott, inte hur man klipper dom.
Sen håller jag bara delvis med om vad som händer när man tar bort träd. Visst får växtlivet en sjuss men det beror nog till största delen på att trädet försvann. Träd är storkonkurrenter om vatten, ljus och näring. Hyggen brukar snabbt explodera av grönska men det beror knappast på nedbrytning av rotsystemet. Sånt tar många år och dessutom innehåller trädrötter inte så mycket näring för växter. Det är väl mest cellulosa som växter lätt bildar själva.
Hannele
04-04-2004, 16:08
CITAT (Gossen Ruda @ 04-04-2004, 15:47)
Nya "rön" om glyfosfat? Lämna gärna referenser.
Referenser läser du ändå inte.
När man sprutar med glyfosat på åkern så dör allting utom den genmanipulerade grödan... Använde du Åke även hormoslyr och annat 'säkert'...?
Hannele
04-04-2004, 16:13
CITAT (jerpan @ 01-04-2004, 18:31)
Hur gör man för att avlägsna en rönn, utan att man får massvis med rotskott?
Ringbarka dem först. Efter något år är de döda.
Gossen Ruda
04-04-2004, 16:21
CITAT
Referenser läser du ändå inte.
Och vad fan vet du om det? Jag läser allt av värde. Du tycks dock bara läsa det du gillar.
CITAT
När man sprutar med glyfosat på åkern så dör allting utom den genmanipulerade grödan...
Fel som vanligt. Alla växter utom den genförädlade kan stryka med men det är just det som är meningen. Djurlivet lämnas opåverkat.
Hannele
04-04-2004, 16:28
CITAT (Gossen Ruda @ 04-04-2004, 17:21)
Alla växter utom den genförädlade kan stryka med men det är just det som är meningen.
Precis det jag skrev!
Gossen Ruda
04-04-2004, 17:31
Nä, du skrev "allting". Det innefattar alla växter och alla djur inklusive bonden.
Från Svenska Akademiens ordbok beträffande "Allting": BETYDELSE: alla varelser l. föremål i världen;
Behandla språket rätt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.