Full version: Sparris ?
Motti
Någon här som odlat Sparris och är de svårodlade och vilken slags jord behöver man ?
jaj-51
Jag har försökt några år men det blev inget att skörda bara en vacker häck mot uteplatsen.

Gissar att det var lerjorden som de inte trivdes med.
rosita
Jag odlar sparris och skördar varje år en hel del på mina 10 plantor. Jag tycker det är lätt att sköta sparris, bara man är noga att rensa bort allt rotogräs före plantering. Jorden är lite sandblandad och jag gödslar med tång (jag bor nära havet) och lite hönsgödsel på våren. Efter midsommar låter jag dem växa upp och samla kraft till nästa år.

jaj-51: om du nu fick en häck av dina plantor, så måste du väl ha kunnat skörda något?

http://www.sparris.se/odla_sparris.htm
Garden bliss
Det tar tre år innan man kan skörda så man får ha en del tålamod.
Jubbe063
Inte svårt alls, lite gödsel på våren och lite ogäsrens ;-)
duo2010
CITAT (Motti @ 21-03-2013, 22:53) *
Någon här som odlat Sparris och är de svårodlade och vilken slags jord behöver man ?

Hej
Det jobbiga kommer först, när man skall anlägga sparrissängen. Djupgräv 50 cm blanda om med algomin och sand, anlägg en förhöjd rabatt, gör ett dike med en kulle på ca 30cm djup sätt ner plantan med utspridda rötter på kullen, och vänd över resten av jorden. Sparrisen är en havsstrandsväxt så tång, Om den är ren o fri från oljerester är perfekt täcknings/gödning. Sen kan man börja skörda efter ca tre år beroende på hur gamla plantor man satt. Har du gjort ett bra första arbete med jorden kan du skörda i 20-30 år. Efter skörden (fram till Midsommar) växer det upp en häck av dill liknande strån, det var väl det du menade?
Hälsningar
gunilla
Monaxe
Jag brukar kupa jorden tund sparrisarna, det blir mjällare då.

Skördar friskt fram till midsommar då jag släpper upp plantorna.
michel021
Jag har odlat sparris. Förra året så trodde jag att jag råkat tappat några dill frön och jag odla dill på ett annat ställe så jag drog upp plantorna sad.gif Annars så hade jag tjänat 1år. Jag sådde sparris igen och dill liknande växten har blivit ganska lång och så har det kommit upp en sparris brevid varje "dill". Sparrisen är väldigt smal och är ca 10cm hög men blir bara längre o längre. Jag vet att jag inte ska skörda i år men vad ska jag göra? Ska jag bara låta allt vara? Hur högt kommer "dillen" bli och vad kommer hända med sparrisen? Hur ska jag förvara rötterna sen när det börjar bli kallt ute?
rosita
CITAT (michel021 @ 19-05-2013, 23:41) *
Jag har odlat sparris. Förra året så trodde jag att jag råkat tappat några dill frön och jag odla dill på ett annat ställe så jag drog upp plantorna sad.gif Annars så hade jag tjänat 1år. Jag sådde sparris igen och dill liknande växten har blivit ganska lång och så har det kommit upp en sparris brevid varje "dill". Sparrisen är väldigt smal och är ca 10cm hög men blir bara längre o längre. Jag vet att jag inte ska skörda i år men vad ska jag göra? Ska jag bara låta allt vara? Hur högt kommer "dillen" bli och vad kommer hända med sparrisen? Hur ska jag förvara rötterna sen när det börjar bli kallt ute?

Du kan bara låta den vara. Sparris kan bli 1-2 m hög. På senhösten kan du klippa ner den. Rötterna gör du inget med, de vilar över vintern och kommer igen till nästa vår. Sparrisen blir lite tjockare för varje år och efter 3 år kan du skörda några stycken och efter det året kan du plocka ända fram till midsommar, för att åter igen låta dem växa fullt ut.
michel021
Jag skulle vilja flytta dom. Ska jag göra det nu när dom är små? Nu borde dom klara flytten och sen får dom vara på samma ställe hela tiden. Ska jag täcka över med nått över vintern? Ska jag vattna under vintern? Isf hur ofta? Jag odlar på balkong. Dom kommer ligga i en stor förvaringslåda fylld med jord
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon