Ylva i Dalarna
Jag har bland annat tomat, basilika, rödkål, purjo, nyzeeländsk spenat, petunia, heliotrop och lupin, som kommit upp nu och jag har min tiogadiga källare med lysrör ett par dm över plantorna. Men funkar den relativt låga temperaturen för förodlingen? Kommer även att förodla paprika, grönkål. blomkål och broccoli...funkar det i källaren när de kommit upp?
rosita
Tomat och basilika kan du ha i rumstemperatur eller strax därunder om du har fullgott ljus till dem. Om tomatplantorna skulle dra iväg på höjden, så kan man sätta ner dem djupt i jorden vid omskolningen sedan.

Paprika klarar också av rumstemperatur och dina övriga plantor mår bra av 10 grader och extraljus.

Man kan tänka på att de behöver den temperatur som är utomhus när det är dags att ställa ut dem. Kål, purjo, sallat och petunia klarar sig ju utomhus vid 10 grader.
Peztis
Jag skulle inte sätta dit basilika eller paprika i 10 grader. Framförallt inte paprika/chili för de stannar i växten och kan ha svårt att sedan komma igång igen, dvs de stannar upp helt.

Spontant skulle jag inte sätta något i 10 grader för att det ska växa till sig så det kan sätta ut senare, det är ju en temp mer vid vinterförvaring när växterna går i ide, så att säga. Men jag VET inte, det kanske funkar jättebra. Generellt brukar man säga att fröer gror bäst i 22-25 grader och sedan bör man ställa dem 15-18 grader för att få stadiga växter. Jag brukar ställa dem svalare efter omskolning.

Du har inte möjlighet att höja värmen några grader med t ex en frostvakt på en del av utrymmet?
Vi har detta "växthuset" och denna frostvakten. Sätter du en filt eller bubbelplast över så håller den önskad värme jättebra. Extra belysning behövs ju då såklart...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon