Hej Hej!
Har en fråga om fröer som man sått och om man ska toppa dom.
Ska alla toppas elr hur vet man vilka som ska toppas och hur gör man det bäst?
klipte lite på luktärten Lizbeth för att se vad som skulle hända. (verkade gå bra)
Man är ju livrädd att förstöra det man har fått upp..
Ha de!
/G
Hej
Man kan toppa alla, men också kan man toppa dem som är långa.
H.Bassam
Vissa växter är ju bra om man toppar så att de grenar sig och blir kompaktare. Luktärter tillhör dem som man t o m bör toppa, basilika en annan. Och pelargoner...
Däremot skulle jag inte gå så långt som att säga att allt bör toppas. Sitter och tänker på allt det jag har sått genom åren och det är inte mycket som jag har toppat, egentligen. Därmed inte sagt att de inte kunde ha toppats, men jag har inte gjort det och (oftast) varit nöjd med resultatet ändå.
Men sedan är det ju också en fråga om vad det är man är ute efter. Man toppar inte en hibiskus om man vill ha den högre, kanske t o m stamma upp den. Då toppar man den där man vill att den ska börja grena sig.
Berätta gärna lite mer om vilka fröer du har sått så kanske vi kan hjälpa dig mer.
hej igen.
så skönt att höra Peztis.
jag har sått törnrosas kjortel, lobelia, påfågelsblomster, stockros, blåkudde, silvernjurvinda( ganska långsmal) blåsvingel (långa strån) och smultron.
petunior olika sorter. sommarrudbeckia.
det är väl blåsvingeln som jag funderar på och silvernjurvindan. funderar även på om man ska glesa smultronen i mindre plantor/kruka kanske eller går det bra tro?
det är oerhört spännande det här....
Så här hade nog jag gjort:
Törnrosas kjortel - möjligen
Lobelia - nej
Påfågelsblomster - nej
Stockros - nej
Blåkudde - nej
Silvernjurvinda - nej
Blåsvingel - nej
Smultron - nej
Petunior - möjligen
Sommarrudbeckia - nej
Hoppas någon annan kan berätta hur de har gjort om de gjort annorlunda.
kerstin z5-6
23-03-2013, 12:58
Petunia går bra i övrigt håller jag med Peztis och perenna frösådder ska generellt aldrig toppas.
Vilka fina plantor du har! Lycka till med prakten i sommar !!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.