Full version: Buddleja
hattstugan

Har ett gäng små små plantor av Buddleja som jag inte riktigt vet när och hur jag ska förfara med?

Nu står de ff i såjord och med extra ljus! Men vad behövs för att de ska bli de buskar jag vill ha?
strandskatan
Jag bredsådde mina buddlejor (förra året), omskolade till varsin liten kruka - minsta sortens fyrkantiga svarta - när de var hanterbara, bytte till större som vanligt när rötterna började komma ut ur hålen nertill. Växte något otroligt fort när de planterades ut på sommaren, en hann tom blomma! Ska klippa ner dem till 30 cm när det någon gång blir vår, blir tydligen bäst då, buskigare.
hattstugan

OK! Jätte Tack för snabbt svar!

Blev förälskad i busken i England där den rymt från Trädgårdarna!

Hoppas kunna omskola på måndag annars får det bli i Påsk!
Eva i Skåne
Var den lättsådd? Egna fröer som du själv tagit eller köpta?
Om den tar sig så snabbt som Strandskatan berättar verkar det onödigt att köpa en dyr "färdig" buske om man kan skaffa sig flera av frösådd.

En tanke har väckts idea.gif
strandskatan
De jag sådde var vanlig Syrenbuddleja, Buddleja davidii, lila, från Impecta. Hur jag sådde och i vad är redan försvunnet i historiens dimma, men man fick 150 frön för 25 spänn, och jag fick fram över tio plantor (minns inte riktigt hur många jag gav bort eller slängde). Fungerar säkert bra som fjärilsmagnet, men vill man ha olika färger och "snyggare" sorter får man köpa färdiga plantor antar jag, annars om man vet någon som har fina buddlejor ska de också vara lätta att sticklingsföröka.

... och så dålig som det kan verka i mitt svar är nog inte grobarheten, jag höstsådde en hel del frön som ruttnade bort på vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon