Fru Frö
HEJ!

Vill gärna smycka och lulla till wub.gif våra uteplatser med något härligt och frodigt.... sleep.gif . Tänker mej något som är eller blir stort. ...Kanske träd av nåt mindre slag som står ut att leva sitt liv i en kruka..... unsure.gif ....
Ja, nåt som lullar till det på höjden lite liksom.... Är väldigt förälskad och tycker att det är roligt med ovanliga växter....
wub.gif wub.gif

Finns det några förslag därute måntro?
Magndani
Fru Frö!
Inte för att jag förstår vad du menar med lulla till uteplatsen. Du vill ha tips på vad du skall plantera på uteplatsen och som står ut att leva sitt liv i en kruka. Gör som Kajsa Varg, tag vad du haver. Det gjorde jag när min trädgård försvann vid försäljning av huset och jag flyttade in i en lägenhet mitt i staden (på Västkusten, odlingszon 1). En stor takterass som bara ropade efter blomster och grönt! I början var jag feg och hade bara 1-åringar i krukor. Men numera har jag rosor, klematis, kaprifol, eldranka, forsythia, hallon och jordgubbar, bara för att nämna något. I år blir det även vinbär, som jag skall försöka att stamma upp. När jag började plantera rosor, fick jag ofta höra "det går inte att odla i krukor, rosorna får inte tillräckligt med jord för att trivas". Men nöden är uppfinningarnas moder (eller var det fader?). Lövkorgar är stora och inte så tunga som de största lerkrukor. En sopsäck i korgen, bottna med lecakulor eller frigolitchips, gör hål ca 2-3 cm upp, så får du också en liten vattenreservoar, välgödslad jord, vattenhållande kristaller i jorden. Mina rosor trivs utmärkt och växer sig stora och fina. Det en fröjd att sitta ute i rosendoften ljumma sommarkvällar. Så mitt tips är, satsa på lövkorgar för plantering.

Magndani
Sollan
Pröva änglatrumpet. De kan bli små träd under en sommar sägs det... Dofter gör de också... smile.gif
/sollan
kerstin z5-6
beror ju helt o hållet på om de ska stå kvar ute i krukan eller tas in för vintern -Ska de tas in kan du ha i stort sett vadsomhelst .
Ett vackert krukträd är Acer negundo flamingo med melerade blad i rosa vitt och grönt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon