Snuggles

Hej

Jag har odlat Impomea, två sorter, och nu har de kommit kommit upp. Den ena har hjärtblad och den andra har fått sitt första bladpar. Jag har ett mini växthus med plasttak men de slår snart i så jag behöver ta bort taket. Jag har haft en liten springa öppen under en vecka, men det går inte att göra springan större så det är av/på som gäller nu.
Så fort jag tar av locket tar det endast några minuter innan de säckar ihop, bladen krullar ihop sig och de ser döda ut. De har också stannat i växten.

Vad ska jag göra? crying.gif

Snuggles
EKLO
Utan att vara expert på detta skulle jag tro att det måste handla om temperatur - kan du ställa dem varmare med extrabelysning?

Kan ju också vara så att du har extremt torrt inne, och att det är fukt det handlar om?
Snuggles

Jag provar att flytta dem till ett varmare rum..
EKLO
Förmodligen är det en bra idé att duscha den ganska ofta också - det bör ju bero på fukt eller värme - eller både ock...
rosita
Har du bra ljus till dem?

När de har grott behöver de stå svalt, inte varmare, och de behöver också extraljus för att inte bli rangliga.
kerstin z5-6
har du haft tak" till dem tar det lite tid attvänja den vid utan tak .. pröva en stund var dag .
Och har du ljus?
Eva 33c
Håller med Kerstin. De har haft det lite för "bra" under plasten. Luftfuktigheten gör att de inte förbrukar så mycket vatten, och då behöver de inte utveckla så mycket rötter heller. När du tar bort plasten ökar avdunstningen från bladen och rotsystemet har inte kapacitet att försörja växten med rätt mängd vatten än. Så avvänj dem som Kerstin föreslår. Själv tar jag bort plasten över mina sådder så fort de visar grönt över ytan för att slippa detta problem.
strandskatan
Hej Snuggles! Här är min egen hemsnickrade teori, grundad på mina erfarenheter: Det är bra att ha tak i form av avklippt petflaska eller litet växthus som du har tills fröskalet släppt. Slingerväxter letar efter något, vad som helst, att fästa sig vid. Har du talet på för länge, är det taket det söker sig mot, och tar du bort taket försvinner det eftersökta stödet. Växten "ramlar" och ansträngningen att resa sig tar för mycket kraft av växten. Så snart fröskalet släppt och man tar bort taket ska man sätta en pinne eller dylikt för växten att söka sig till, effektivast är att ha pinnen på "solsidan" av växten. Det är absolut inte för sent att sätta nya frön, jag antar att du inte satt alla?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon