magnusS
23-03-2013, 11:21
Hej!
Jag är ny på forumet och börjar med att fråga om någon vet var man kan köpa en Marockansk mynta? Eller om någon har en stickling eller frö att sälja? Skulle vilja testa denna eftersom det sägs vara "originalet" till en mojito

Är mycket tacksam om någon kan hjälpa mig.
Mvh Magnus Svensson
morgonstjerna
23-03-2013, 13:16
Brukar finnas på Plantagen.
Jag har köpt min på Botaniska i Gbg - men det är ju lite långt att cykla om man bor i en annan landsände...
Susanna
23-03-2013, 17:24
Åbergs i Ystad har den tror jag.
magnusS
23-03-2013, 19:54
Tack för tipsen

Glömde säga att jag bor i Helsingborg utanför Skåne. Hittade på Plantagens hemsida så jag ska ringa dem och kolla.
Mvh Magnus Svensson
Eva i Västerås
25-03-2013, 14:35
Den myntan är vanlig i mellanöstern, och i koloniområden kan man nog hitta någon från sydösteuropa eller främre Asien som odlar sådan. Ber man kan man nog få ett rotskott.
"Invandrarbutiker" brukar också ha sån mynta. Vi har flera butiker i Västerås som säljer knippor av mynta som helt klart är den marockanska. Får man några fräscha kvistar går det helt säkert att rota dom.
Min syster köpte på Vaksala torg i Uppsala av en man som sålde alla möjliga plantor i ett loppisstånd.
Lite olika vägar att få plantor, men någon fungerar säkert. Jag har fått en liten planta av syrran, men den är inte klar att dela ännu.
Mentha-Arvensis
09-05-2013, 13:25
Mentha Spicata Var. Moroccan är latinska namnet på den som söljs i sverige med omnejd om du vill söka planta..
bra fröer finns här, den jag länkar är från libanon och den du söker från afrika,
annars är det denna du söker.
Mentha longifolia Ssp. Capensis (vilken är slutsåld på denna sida just nu..)
Piccante
09-05-2013, 14:38
Jag är totalt förbryllad just när det gäller marockansk mynta i affärerna! Jag tycker att de har olika namn på nästan var ställe jag letar. Jag har läst att marockansk mynta ska vara en grönmynta dvs en
Mentha spicata. Men en gång när jag var på Plantagen hade de en typisk grönmynta med rundare blad som de sålde som
M. spicata 'Maroccan' och på ett annat ord från en annan leverantör marockansk mynta i annan kruka med spetsiga lad som då var märkt M. piperita.
Sen har jag sett en tredje variant av marockansk mynta. Denna grossisten tex kallar den bara för ssp (underart) 'Maroccan' men säger inte vilken art det är???
http://www.krydd.se/marockansk-mynta-krydda/
Bor du i Helsingborg kan du testa Alfo Gross, vid GA-torget. Där köpte jag min mexikanska mynta i våras, nu frodas den på min kolonilott. De brukar ha kruk-kryddor vid fruktavdelningen, till mycket överkomliga priser.
Mr.Tomat
19-06-2013, 09:07
Granngården har
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.