fiddeli2
23-03-2013, 14:16
Hej
Vill gärna plantera en honungsros mot husväggen på vår framsida, halvskuggigt läge zon 2 (sol på förmiddagen) i ganska lerig jord. Är rosen lämplig för detta eller borde jag söka efter en annan ros? Har kikat speciellt på Lykkefund.
Tusen tack på förhand och trevlig helg!
Honungsrosen kan bli 4 - 6 m hög och lika bred, Lykkefund lika stor, kan det inte bli väl mycket inpå husväggen , och kanske mycket rötter in på grunden, ska man reparera något på huset blir det problem.
Sätt dom stora mera fritt där dom har plats, och en lagom stor klätterros vid väggen.
strandskatan
23-03-2013, 18:05
Lykkefund räknas som skuggtålig, men av bitter erfarenhet vet jag att 5 timmar sol nog är det minsta även sk "skuggtåliga" rosor behöver för att komma till sin rätt. Nu vet jag ju inte hurdan husvägg du har - kanske ett jättestort hus? - Lykkefund blir stor - över 3 m - den trivs säkert utomordentligt i lerjord i zon 2 mot en husvägg. Jag köpte själv en Lykkefund i höstas, den ska klättra (förhoppningsvis) uppför en trappstege som leder upp till en avsats varifrån en rutschbana gick ner när barnbarnen var små, sen ska den få kasta sig ner från avsatsen. En rejäl träställning med andra ord. Jag antar att det är något visst hos Lykkefund som tilltalar dig - är det kanske att den är tagglös? Det finns andra tagglösa/nästan tagglösa, tex Mme Sancy de Parabere som ska vara skuggtålig, Veilchenblau som också blir väldigt stor, den har blommat bra i ganska skuggigt läge hos mig. Både Lykkefund, Veilchenblau och Mme SdP är engångsblommande. Lycka till med ditt rosval - och fråga gärna mer - det är väldigt dött på rosforum just nu, alla inlägg uppskattas!!! OBS jag är ingen rosexpert, men har gott om bitter erfarenhet!
kerstin z5-6
23-03-2013, 22:35
Sk skuggtåliga rosor i all ära -de når aldrig sin potensial utan 6 tim sol / dag.
Om mindre välj annat Clematis tex.
fiddeli2
24-03-2013, 19:46
Tusen tack för era svar! Jo jag vill har något som blir stort, för jag har en ganska stor vägg som jag vill fylla ut med något -det känns lite kalt på framsidan av huset så jag vill "maffa" till med något rejält men jag förstår att honungsrosen kanske inte är det ultimata med tanke på det ni just skriver. Clematis skulle funka men det har jag jag på gavelsidan av huset så jag är nog sugen på något annat. Några andra förslag på rosor eller andra klätterväxter som skulle passa? Önskar vita/rosa blommor...
Hoppas ni har en trevlig kväll!
Mme Sancy de Parabere var väldigt söt
kerstin z5-6
24-03-2013, 21:35
Hydrangea anomala ssp. petiolaris) klätterhortensia?
strandskatan
25-03-2013, 14:30
Vad sägs om en kaprifol? Vet inte vad de har för åsikt om lerjord, men i sandjord växer de och blommar utan vare sig vattning eller gödning, nästan alla på området där jag bor har kaprifoler, nån sorts vildkaprifol antar jag, den blommar om i alla fall, och doftar himmelskt.
Jeg anbefaler 'Hybrida', selv om den har noen torner. Den dufter av honning over hele hagen og har gule, halvfylte blomster. Den kan bli 6 meter i sone 4 og 8-10 meter i sone 1 og 2.
Hybrida kommer med masser av røde små nyper som kan brukes i dekorasjoner.
'Hybrida' har i de senere årene blitt den mest populære av helenae-sortene blant rosekjennere.
Jeg bor i sone 4+ og har noen fantastiske eksemplarer av denne rambleren.
Dag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.