Micke.R
Hejsan, ny på forumet och tänkte se om någon vänlig själ kan hjälpa mig lite.

Det är så att jag har flyttat och på tomten finns ett gammalt mossigt äppelträd som inte bär särskillt mycket frukt, ser gammalt ut och har ett tätt grenverk med mycket vit mossa på.

Prioriteringen ligger mest på utseendet och inte lika mycket på hur stor fruktskörd jag får. Har även en telefonledning som trädet håller på att växa in i.

Kan ni hjälpa mig med vad jag ska göra?

Bilderna finns på nedanstående länk då jag inte lyckades ladda upp dom här.

http://imgur.com/a/ooXXA

Tack på förhand!
//Micke
CillaM
Väldigt vackert träd som klarat sig bra utan beskärning på lång tid! Ger kanske inte mycket frukt men antagligen mycket blom. Jag skulle låta det trädet vara helt o hållet. Börjar man beskära i det kommer det skjuta fula vattenskott som du inte gillar. Och så är cirkusen igång. Du kan plocka bort de grenar som kan ställa till det med telefonledningen men å andra sidan ser jag inte den som ett problem. Du kan också välja att flytta ledningen men jag ser inget problem med den egentligen utan att ha sett närmare.
Micke.R
Jo det har nog sin charm.

Saken är den att det blommar inte något vidare heller, därför funderar jag på hur jag kan beskära trädet.

Tror onödigt mycket vatten/energi går ut i grenar som varken producerar frukt eller blommor. Vissa grenar ser nästan ut som dom är döda.

Men jag vet inte riktigt hur mycket jag vågar ta och därför behöver jag råd.
Piccante
CITAT (Micke.R @ 24-03-2013, 14:32) *
Jo det har nog sin charm.

Saken är den att det blommar inte något vidare heller, därför funderar jag på hur jag kan beskära trädet.

Tror onödigt mycket vatten/energi går ut i grenar som varken producerar frukt eller blommor. Vissa grenar ser nästan ut som dom är döda.

Men jag vet inte riktigt hur mycket jag vågar ta och därför behöver jag råd.

Förhållandet mellan krona och rötter är proportionellt på ett träd. En död gren får inget vatten ändå för den har ingen ledningsvävnad som lever. Sen producerar de inte blommor på årsved utan på äldre ved.
Åsa, mälardalen zon 2
+Grenar stjäl inte energi, träd samlar in energi via bladen (fotosyntes) och var sitter bladen? Jo på grenarna.

Beskärning stimulerar tillväxt inte fruktsättning. Utebliven fruktsättning kan betyda frost i blomningen, dåligt med pollinatörer (äpple kan inte ta emot eget pollen), ont om pollinerande insekter under blomningen etc. Så kanske fler äppelträd + en bikupa skulle ge ett bättre resultat ifall det är mer frukt man är ute efter än en rejäl beskärning.
Bassam
Hej

Man kan beskära gamla träd på hösten för att undvika vatten skott, också man ska beskära dem under flera år, varje år kan man beskära lite, också för att undvika vatten skott, därför efter beskärning blir rötter store än trädkrona så kan komma många vatten skott om man beskära dem hård.

H.Bassam
Micke.R
Tack för all info!

Pollinatörer finns det massvis av här. Har bin som bor i farstu taket + en massa getingar och bålgetingar om dom nu pollinerar men det antar jag.

Kan jag med gott samvete såga av de grenar som är döda efter sommaren tror ni?
CillaM
Micke, vänta på tills Cilla har loggat in här, (trädCilla) hon kan sina saker!!
Micke.R
CITAT (CillaM @ 24-03-2013, 19:46) *
Micke, vänta på tills Cilla har loggat in här, (trädCilla) hon kan sina saker!!

Jadå, jag har inte tänkt göra något förrän efter sommaren iaf eftersom jag inte kommer ihåg vilka grenar som var döda.
GunillaWH
Hej!

Det är lite svårt att se på bilden hur det ser ut med mossa. Men om det är mycket skulle jag börja med att borsta bort den så mycket jag orkade. Träden mår betydligt bättre om barken kan få ta upp ljus och dessutom blir det mindre risk för angrepp från olika kryp som gillar att bo i mossan.
Du kan ta en vanlig skurborste och skrubba lite försiktigt (akta barken så den inte skavs av för mycket). Gör det gärna när det är fuktigt ute, eller efter ett regn, så är det lättare att få bort mossan.
Jag köpte själv ett fritidhus för några år sen med en fin uppvuxen tomt, men med lite misskötta äppel- och plommonträd. Plommonträdet såg uråldrigt ut med massor med vit mossa men såg betydligt bättre ut efter borstningen. Det gav också mycket mer frukt året efter borstningen, men det behöver ju inte bara bero på den minskade mängden av mossa.

Sen skulle jag göra en plan för beskärningen under en 3-5-årsperiod och ta bort c:a en 1/5 -1/3 av de gamla vattenskotten. Just för att slippa jättemängder av vattenskott året efter beskärning. Är det större grenar du vill ta, så får man vara lite mer försiktig. Riktigt stora grenar ska man helst bara ta en per år.
Jag brukar göra en beskärning i februari-mars på de gamla träden och sen håller jag efter de små skott som kommer under våren och sommaren. De är så små att man bara kan nypa bort dem, och jag tror att det inte påverkar trädet så mycket att det börjar skjuta massa vattenskott beroende på det. Man kan ju också göra det på sommaren, men då är det så svårt att se hur formen på trädet ser ut tycker jag. Är det unga träd så är det ändå bättre att göra det på sommaren, men ditt träd ser ju ut som det är rätt gammalt, så då funkar det med vinterbeskärning. Nu börjar det ju bli lite sent för en vinterbeskärning, men du kan prova att klippa ett par grenar. Bildas det ingen sav så är det nog OK att beskära även nu. Men vill du vara helt säker får du vänta till i sommar eller till nästa år.

Lycka till!
GunillaWH (också ny på forumet)
Peztis
Gunilla, det är tvärt om som jag har förstått det.
Unga träd kan man beskära på vårvintern medan äldre träd bör beskäras under JAS (juli-augusti-september).

Här har du Cillas hemsida: http://www.juniper.se/tradvard/artikel1.htm
kerstinbern
En bra grundregel är att lära sig skilja på mossa och lavar
Piccante
CITAT (kerstinbern @ 07-04-2013, 16:40) *
En bra grundregel är att lära sig skilja på mossa och lavar

Det är de ju men det ingår knappt i läroplanen för gymnasiet längre.
Inte för att jag vill leta fel hos folk men, vitmossa lever inte på äppleträd utan det är i så fall någon lav. Sen är det väldigt tveksamt om bark någonsin tar upp ljus då det inte sker någon fotosyntes i barken.
Det finns gamla uppfattningar om att trädstammar ska borstas och bestrykas med lera, kalk eller gödsel. Jag tror det går lika bra att gödsla jorden runt trädet istället för att krångla till det och stryka på stammen.
Peztis
Det där med lera eller kalk på grenar och stam tror jag inte har med näringsupptaget att göra utan för att förhindra skadeinsekter att få fäste. Tror jag... Och om det har avsedd verkan har jag ingen aning om.

Har för mig att det när några år sedan var ett trädgårdsprogram med ett stort reportage om någon som hade en stor äppellund och behandlade sina träd på detta sätt.
GunillaWH
Oj vilken tråkig ton det var här. Jag tror jag tackar för mig och försöker hitta ett trevligare forum.

GunillaWH
Piccante
CITAT (GunillaWH @ 08-04-2013, 18:49) *
Oj vilken tråkig ton det var här. Jag tror jag tackar för mig och försöker hitta ett trevligare forum.

GunillaWH

Nej inte ska du byta forum för det trostar.gif Tonen på odla kan vara rå men hjärtlig. Ta det inte personligt.
rosa munda
Hej

Jag har ett erkännande att göra eller faktiskt fler.
Jag tillhör skaran som beskär mina äppelträd varje år , på vintern, dessutom gör jag dom paraply formade för att nå äpplena utan stege, för att kunna sitta under dom på sommarn och fika och för att jag tycker dom är fina så. Inte nog med det jag borstar mossa/lava varje år när jag ändå sitter på min stege.
Ja jag får vatten skott, men det gör mej ingeting då jag varje vinter har en utmärkt anledning att
få gå ut i trädgården och klippa och borsta mina träd. Mysigt.
Äppelträden är sju stycken och päron träden är 2 och detta har jag gjort i sjutton år nu, och dom blommar
och ger mej stora fina äpplen varje år( faktiskt mycket mer än jag vill ha).
Trots alla fel så verkar träden må bra och jag också. Naturen är konstig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon