Shulle
Hej igen,

Kan man mla insidan av odlingsldan med linolja?

Dvs hur pass "giftigt" r linolja? Finns det farligheter som kan tas upp av grnsakerna som odlas i ldan? Jag vill inte plasta insidan. S det r linolja eller inget.

Tack!
Rosrup
kta linolja r just olja av lin s den fr ju anses som rtt ekologisk smile.gif

Lite osker hr men vill minnas att r linolja tar lngre tid p sig att torka om ens nnsin.
Kokt ger ett torrt skal s att sga.
Men ta inte detta fr sanning fr jag kan ha fel.

I ditt fall hade jag valt r kallpressad linolja.
jaj-51
CITAT (Shulle @ 23-03-2013, 18:28) *
Hej igen,

Kan man mla insidan av odlingsldan med linolja?

Dvs hur pass "giftigt" r linolja? Finns det farligheter som kan tas upp av grnsakerna som odlas i ldan? Jag vill inte plasta insidan. S det r linolja eller inget.

Tack!

Ja du kan anvnda kokt linolja, normalt spds den med lacknafta s den trnger lngre in i trvirket.
Den r en de minst giftiga trskyden liksom trtjra.

Bda har anvnts fr att skydda trbtar sen "urminnes tider"
malarmaster
du kan anvnda linolja utan risk,eftersom det r insida skulle jag vlja r linolja d den trnger in lngre i virket n kokt,frsta strykningen skulle jag spda med hlften balsamterpentin,INTE lacknafta d den frstr linoljans filmbildningsegenskaper.dessutom r balsamterpentin en naturprodukt till skillnad frn lacknafta som r en petroleumprodukt.srj fr bra ventilation,terpentinet r farligt att andas in.str du ute r det i stort riskfritt.
efter frsta strykningen gr du minst tv med ospdd r linolja med ngra dagars mellanrum,har du tid gr du flera,det r bara en frdel ju tjockare lager du fr.det r dock vldigt lng torktid men d det r insida har det mindre betydelse,utsidan r bttre med kokt.
ren linolja r totalt ofarligt,du kan bde ta frer och dricka oljan,finns att kpa i hlsokosten.
kokt linolja r tillsatt torkmnen s den br icke frtras men till mlning r den utmrkt.
att behandla brdorna gr man ju frmst fr att virket inte skall ta upp vatten.till detta r linolja utmrkt men inte den heller kan ju p sikt frhindra rta men ngra r vinner du,tmmer du sedan ldorna vartannat r och gr om behandlingen hller det lnge.
ulf
land4ever
Det finns...

r kallpressad linolja
r varmpressad linolja
kokt kallpressad linolja
kokt varmpressad linolja

Om du ska mla (trskyddsbehandla) en odlingslda s ska du anvnda R KALLPRESSAD linolja. Nackdelen med den ra kallpressade r att den tar lite lngre tid att torka. Hellre flera tunna strykningar n ett tjockt lager.

Den ra kallpressade linolja har dessutom ett oerhrt bra penetreringsvrde.

Gteborgs universitets "Institutionen fr kulturvrd" gjorde en avhandling dr de skriver:
Linoljemolekylen r extremt liten och har drfr en mycket god penetreringsfrmga. Molekylerna i r linolja r endast 0,000005 - 0,00001 mm stora, i kokt linolja 0,0001 mm. Som jmfrelse kan nmnas att alkydoljemolekylen r 0,001 mm, porppningen i tr r 0,03 mm och latexmolekylen mter 0,5 mm. Detta faktum gr r linolja idealisk fr bl a impregnering av tr och rostskydd av metaller typ plt och stl.

Linolja r en helt naturlig produkt och gr bde att dricka och att anvnda i stekpannan istllet fr smr och olivolja. smile.gif

Anvnd linoljan REN - blanda EJ MED TERPENTIN eller andra gifter!!!!!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon