Lorennia
Jag är ganska ny på detta med odling och i år ska jag försöka göra min balkong till en grön oas. Jag har sått en hel del och funderat över en klematis. Idag hittade jag en billig klematis (tror det är en viticella) som jag köpte.

När jag kom hem planterade jag om den i en större kruka och klippte ner den. Men vad gör jag av den nu? Jag bor i Stockholm och det är ju så kallt. Har termometer på balkongen och det blir knappt plusgrader ens när solen ligger på. Så senaste tiden har det varit mellan -12 och +1 grad. Det känns som det är alldeles för kallt för min stackars klematis väll? men det kanske inte är bra att ha den inne i lägenheten heller?

Så vad gör jag? smile.gif
Bassam
Hej

Ofta, de är billiga växter kommer från Asien, så de ympade på växter som är inte tåliga i Sverige så behöver du täcka jorden på något som gamla blad för att skydda rötterna.

H.Bassam
malarmaster
din klematis kommer direkt från ett växthus så den gillar inte kyla,du kan ha den inne i fönstret,bara passa med vatten.
när våren sen kommer får du anpassa den gradvis till uteklimat,du får under en övergångstid bära den ut o in tills utetempen ligger på minst 8-10 grader nattetid innan du definitivt kan ha den ute.
den kommer förmodligen att bli lite blek o ranglig av brist på ljus men det bättrar sig ju för varje dag och när den väl kommer ut rättar det till sig.
till nästa vinter får du isolera och packa in rotsystemet då det lättare fryser i en kruka. ulf
Lorennia
Tack så mycket för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon