|
Irene_L
24-03-2013, 19:01
Nu, söndag kl 19.00, börjar trädgårdstoppen på tv 8
Ajdå, missade det men det går kanske i repris. Eller via internet: http://www.tv8play.se/program/tradgardstoppenBörjade just undra över att det inte fanns ngt trädgårdsrelaterat på tv just nu.
Irene_L
24-03-2013, 20:37
Repris går på torsdag 28 mars kl 14.30 och söndag 31 mars kl 10.00
Tack! Får sätta timern samt serieinspelning på söndagarna så jag inte missar det!
Piccante
24-03-2013, 21:06
Kul att se trädgårdarna men det börjar bli lite för mycket Peter Englander överallt nu. Han verkar inte så väldigt påläst alltid.
Susanna
25-03-2013, 17:41
Dessutom tycker jag inte riktigt att han låter trädgårdmänniskorna komma fram, han tar över. Reportaget med Peter Korn hade ju kunnat bli riktigt kul om han hade låtit honom prata. Men programmet verkar vara bra affärer för Englander, när jag var förbi hans butik i somras var där knökfullt, betydligt mer folk än jag någonsin sett där.
Håller med, för mycket snack av Englander.
malcolm
25-03-2013, 20:48
Såg första omgången av programmet som jag tyckte var skapligt, andra omgången var inte lika bra. Saknade Doreen och sedan har jag inte brytt mig om det hela. Vill se Tinas trädgård och hoppas det kommer tillbaka.
kerstin z5-6
25-03-2013, 22:39
orkar inte med mer av hans passion för medelhavsträdgårdar som inte går och hans oförmåga att lyssna på trädgårdsägaren
Irene_L
26-03-2013, 09:36
Jag är också trött på hans prat om medelhavsträdgårdar men just nu behöver jag verkligen få se blommor och grönt och är därför så glad att det är trädgårdsprogram nu på TV!
Trädgårdstoppen duger i brist på annan trädgårdsteve, det är i alla fall något grönt.
Är det någon som vet om Gardeners world kommer att sändas i år också? Det gick på svt på skumma tider 2012, men fanns även på svtplay. Det var ju så fantastiskt bra. Verkligen ett kvalitetsprogram, Monty Don är ju i en annan division än Peter Englander så att säga... Hoppas verkligen att det sänds i år också.
martina, alafors
31-03-2013, 15:45
Om man går inofficiella vägar går det att se Gardeners world. Långfredagens program här: http://www.dailymotion.com/video/xyl7p0_ga...orld_shortfilmsTittar mycket hellre på Monty Don och Co. än på något av de svenska programmen.
Limeblossom
31-03-2013, 20:22
Och nu på onsdag blir det Trädgårdsonsdag
Har tyckt Trädgårdstoppen varit ganska bra, även om det varit lite väl mycket Peter. Håller inte med om att det bara är Skåne, men kan förstå om det är fler zon 1 än zon 5...utbudet är ju förmodligen större.
Men i år har hittills trädgårdarna i mitt tycker varit en besvikelse. I min smak allt för plottriga, för lite öppna ytor, oöverblickligt och framför allt, för lite BLOMMOR, jag gillar blommor, jag gillar vyer. Siktlinjer i form av enbart gångar i lummiga miljöer är inte min grej. Är kul med lite sånt i en trädgård, men inte när det nästan bara är så.
Trädgårdsonsdag tänker jag bara hua...men ska försöka se första avsnittet.
Helén
malcolm
01-04-2013, 12:02
Trädgårdsonsdag ser jag fram emot, tycker det är ett lagom avslappnat program för mig som inte kan så mycket.
vanjalarsa
01-04-2013, 13:29
CITAT (malcolm @ 01-04-2013, 13:02)  Trädgårdsonsdag ser jag fram emot, tycker det är ett lagom avslappnat program för mig som inte kan så mycket. Jag gillar också trädgårdsonsdag. Det är mysigt och avslappnat. Trevliga och chosefria programledare. LIte handfasta råd och tips också. Det programmet slår Trädgårdstoppen flera gånger om. mvh vanjalarsa
Tack för tipset med länken till trädgårdsprogrammet!
CITAT (martina, alafors @ 31-03-2013, 16:45)  Om man går inofficiella vägar går det att se Gardeners world. Långfredagens program här: http://www.dailymotion.com/video/xyl7p0_ga...orld_shortfilmsTittar mycket hellre på Monty Don och Co. än på något av de svenska programmen. Tack så jättemycket! Du har räddat helgen. Nu ska här tittas på riktig trädgårdsteve! Va glad jag blev.
Gröna mormor
02-04-2013, 09:41
CITAT (martina, alafors @ 31-03-2013, 16:45)  Om man går inofficiella vägar går det att se Gardeners world. Långfredagens program här: http://www.dailymotion.com/video/xyl7p0_ga...orld_shortfilmsTittar mycket hellre på Monty Don och Co. än på något av de svenska programmen. Tack så jättemycket! Jag gillar också Monty!
vanjalarsa
02-04-2013, 10:06
CITAT (Gröna mormor @ 02-04-2013, 10:41)  Tack så jättemycket! Jag gillar också Monty! Ja de engelska trädgårdsprogrammen är svåra att slå! Tack! mvh vanjalarsa
armaniel
11-04-2013, 10:53
Jag kan väl hålla med om att Englander till viss del kan bli lite mycket, fast jag måste säga att jag gillar honom ändå  Är så glad att Trädgårdstoppen är på gång igen och sprider inspiration åt trädgårdsintresserade
Är det någon som såg Trädgårdshjälpen,tror det gick på 7an? Jag undrar eftersom jag inte såg det själv.
armaniel
11-04-2013, 19:22
CITAT (Klint @ 11-04-2013, 12:04)  Är det någon som såg Trädgårdshjälpen,tror det gick på 7an? Jag undrar eftersom jag inte såg det själv. Tittar på det nu!
Trädgårdshjälpen är ett make over program med maskiner och många trädgårdsarbetare.Vem har råd med det?Inget för mig.Trädgårdstoppen är i alla fall lite inspiration,även om det är en tävling vilket jag inte gillar.Trädgårdsonsdag kolliderar med Arga snickaren som jag föredrar.Gillar inte matlagning i trädgårdsprogram.Nu kommer ännu ett nytt trädgårdsprogram i stil med mästerkocken,jag säger bara det....blääääääääääääääää för alla dessa tävlingar. Gröna rum och Gardernas World...........det är trädgårdsprogram. Jisses vilken gnällspik jag är. Ni får en krokus som tröst. [attachment=75831:2013_04_...280x853_.jpg]
Ja nu missade jag det igen,men är det massa maskiner,och lyftkranar och sånt blir man så trööött.Ogenomförbart för flertalet,kanske kan kolla lite till veckan ev.
jimvidar
12-04-2013, 13:51
Kan bara hålla med att det är väldigt mycket snack om medelhavsträdgård. Som tur är så finns Monty Don och youtube. Här ett clip om pegging av rosor. http://www.youtube.com/watch?v=fr3cTEjzrcM
Ludvig Johansson
12-04-2013, 22:28
Jag tittar i stort sett inte på TV förutom någon aktionfilm ibland på tv6. Däremot älskade jag Monty Dons Världens trädgårdar (eller vad det hette) om de finaste trädgårdarna i världen. Det var knäckande att inse att jag är för fattig för att någonsin kunna skapa en trädgård som någon i framtiden kommer bry sig om. Jag gillade även besserwissriga Yellow book programmen där hunsade engelska nördar smörade för att få delta i välgörenhet. Man kan ju undra varför de inte bara hade öppen trädgård iallafall och skickade in överskottet? Svenska trädgårdsprogram känns som de är gjorda av social styrelsen och sedan har vi Peter som är som Peter. Kanske vi behöver lite passion, men förälskelser har en tendens att passera. Jag ser framemot när vi går från söndertorkat medelhav till frodig djungel.
Strålande bra med länken till Gardeners World! Nu klarar jag inte ens av att se Trädgårdsonsdag med frun längre, jag blir bara irriterad av all hyperredigering och annat flams. De borde byta namn till Mat- och knep&knåponsdag. Lika trött blir man på Johns brytning och de regisserade skämten om den. Jag önskar att de lade ner skiten och startade något nytt med Gunnel.
Trädgårdstoppen har varit oändligt mycket bättre, men konceptet blir lite tröttsamt i längden. Det har dock inget med Peter Englander att göra, jag tycker han är kanon! Både kunnig och rolig. (Men visst kunde han låta bli att nämna medelhavet i åtminstone ett avsnitt)
Monty Don är också bra, men i sammanhanget får man tipsa om Alan Titchmarsh! Hans "How to be a gardener" och "Garden Secrets" finns på youtube, och jag har aldrig lärt mig så mycket som av dessa program. Alan Titchmarsh är kungen av trädgårdstv helt enkelt.
EvaKlemming
18-11-2013, 14:22
Först läste jag Radhusträdgårdar av Christel Kvant. Därefter Trädgårdstoppen av Peter Englander. Kunde knappt hålla mig för skratt. Skillnaden! Christel Kvant skriver så man hoppas det aldrig tar slut. Englander skriver jättefånigt, och verkar han helt besatt av medelhavsträdgård, så fort samlare med någon annan inriktning beskrivs handlar det alltid om att det skär sig mot det "helsvenska", svenska idegranar vill inte bli formade till elefanter etc. etc. Men en medelhavsträdgård bryter aldrig mot det svenska, det smälter alltid in, är oerhört, enormt och andetagstappande vackert. Åh vad jag beundrar Kvant och fullkomligt älskar hennes sakliga prosa. Vad tycker ni? Kan ni ge fler tips på trädgårdsförfattare. Eller varna för?
Mina favoriter är Karin Berglund och Gunnel Carlson! Håller också med om att Christel Kvant är jättebra. De här personerna använder inga pekpinnar om vad som är fint eller fult, det har jag jättesvårt med, att andra specar vad som är god smak och att dessutom god smak är trendkänslig.
malcolm
18-11-2013, 17:16
Jag vill se Pernilla Månsson Colt, Tareq Taylor och John Taylor eftersom det är samma trädgård de håller på i och man får se hur resultaten blir. Hoppas det blir nya avsnitt till våren.
EvaKlemming
19-11-2013, 12:29
Snart ska jag läsa Karin Berglund Samtal i trädgården. Längtar. Clara Block Hane har skrivit en fantastiskt kul liten trädgårdsbok som jag rekommenderar.
Stockholms gröna rum kan vara något? Hasse Westers blogg är bra och fint skriven.
Jag vill också ha mer av den serien.
Hannu sarenström skriver roligt. Men faktiskt, englanders "nya" bok om sin 50-talsträdgård är skriven på ett avslappnat sätt. Beechgrove garden på bbc2 tycker jag är kul också. Inte så mycket trädgård som odling, men de är helt fantastiskt roliga på sitt fanatiska sätt. De testar massor med odlingsmetoder. Vart blir tomaterna störst, vilken typ av polytunnel är bäst osv osv. http://www.thebeechgrovegarden.com/ man kan se klipp på deras hemsida även från sverige.
EvaKlemming
20-11-2013, 09:45
Tack för tipset med sidan, har tittat på en del klipp. Härligt. När man inte har så många kanaler, finns det då några dvdboxar att köpa med bra trädgårdsprogram från tex England eller usa eller Sverige, eller ja, varifrån som helst egentligen med svensk eller engelsk text/tal? En period när jag hade många kanaler följde jag en engelsk serie där man skapade trädgårdar åt vanliga människor med liten täppa.
Då ska jag prova Hannu, han verkar sympatisk i tv.
sök bara på monty don och garden, får upp massor med träffar på amazon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|