Towanda
01-04-2004, 18:59
Nu har jag köpt riktig såjord så den här gången ska jag väl banne mig lyckas få upp några frön! Eller hur? =)
Mvh,
Lena
CITAT (Towanda @ 01-04-2004, 19:59)
Nu har jag köpt riktig såjord så den här gången ska jag väl banne mig lyckas få upp några frön! Eller hur? =)
Mvh,
Lena
nyfiken grön!
Vad heter den? Eller varifrån?
Jag sår i något så föraktligt som "Villa Plantjord" den sort som säljs billigast och det har aldrig misslyckats för mig...
Mvh
Fenja
Towanda
04-04-2004, 12:28
Hmm. Det kanske inte är så kinkigt då?
Mvh,
Lena
Susanna
04-04-2004, 12:32
Hej!
Jag slarvade i år och sådde i Villa plantjord. Det blev totalfiasko, endast 40% grodde.

Nu har jag gjort om allting med såjord och det ser bättre ut.
Mvh
Susanna
Towanda
04-04-2004, 12:39
Då sätter jag i såjord och hoppas på det bästa. Tack. =)
Mvh,
Lena
Kanske är skillnad på Villa Plantjord och Villa Plantjord då? Jag har sått i detta åtminstone fem sista åren och enda skälet till dålig grobarhet har berott på fröleverantören. I år har jag bytt till Rara Växter och Sutton Seeds och har i det närmsta 100 % grobarhet.
Fenja
Nästan all "såjord" är av ungefär samma "recept".
95% torv, mer finriven än "plantjord".
mindre näring än "plantjord"
och en tesked mer sand än i plantjorden.
I vissa sorter finns det små lecakulor.
Att det är skillnad mellan Villa plantjord och Villa plantjord och även andra fabrikanters plantjord är ju förhoppningsvis numera känt (via detta forum) då fabrikanterna har minimal kontroll över tillverkningsprocessen.
En batch kan alltså vara bra mycket sämre än en annan veckas batch.
Och Towanda, jag är fortfarande nyfiken på vilken "riktig såjord" du har.
Towanda
04-04-2004, 19:50
Jaha, förlåt. =)
Jag har Hasselfors Garden Så- och Kaktusjord. Något att ha? Har egentligen ingen större koll. =)
Är förresten Simontorps blomjord bra? Sist köpte jag Plantagens blomjord, den hade små lecakulor i. Det har inte Simontorps. Spelar det någon större roll?
Mvh,
Lena
gammelnalle
04-04-2004, 22:49
Towanda,,,, har inget med blom eller såjord att göra men vad är DnB ???? R&B vet jag men detta.......
nicke nyfiken i en strut
Towanda
04-04-2004, 23:13
Det är alltid bra om det finns en massa små lecakulor eller smågrus i jorden
Towanda
04-04-2004, 23:24
Ok, Simontorps har mer smågrus än Plantagens. Så ur den aspekten kanske man inte kan säga att den ena är bättre än den andra.
Mvh,
Lena
gammelnalle
05-04-2004, 06:38
CITAT (Towanda @ 05-04-2004, 00:13)
Tack så hemskt mycket !!!
Man lär så länge man har elever ......
Inte roligt och gå omkring och inte veta. Och det är bättre att vara dum i 5 minuter och fråga (och samtidigt blotta sina okunskaper) än att inte fråga och vara dum hela livet!!
Towanda
05-04-2004, 10:35
Instämmer helt och hållet! =)
Upptäckte just att det kommer ogräs i plantagens blomjord och att det nu redan efter ett par dagar ser ut att komma sådan gulvit svampväxt på jordytan. Det är väl inte så bra?
Mvh,
Lena
Susanne i Linköping
05-04-2004, 20:19
Smågrus i jorden är bra, ja, men hur stort är smågrus? I såjorden jag köpte på COOP forum skulle det enligt förpackningen ingå "fin sand". Kornstorleken på den "sanden" är upp till 2 cm. Hm.
Nu vet inte jag vilka mått som skiljer sand och grus åt.
Men med smågrus menar jag kornstorlek på ungefär 2-5mm. Därunder är det sand.
2cm är ju "gårdsgrus" eller "singel" och det är ju bevis på att ingen produktionskontroll finns.
Sanden i påsjord brukar knappt synas, dels pga att det är så lit och dels att sanden är som blästersand, alltså upp till 1,2mm.
Plantagen köper ju den absolut billigaste "jorden" och då förekommer det en hel del dåliga "batcher". Så du hade otur Towanda.
Gå tillbaks till Plantagen och klaga. Ta med dig resten av jorden om du har.
Towanda
05-04-2004, 22:13
Tråkigt nog så har jag redan planterat om i alla tio litrarna jag köpte. =(
Trist. Det blir till att gå tillbaka till Simontorps jord. I den har jag aldrig fått extra växter på köpet, den verkar inte få svamppåväxt och innehåller ungefär vad du kallar för smågrus.
Lite besviken är jag allt. Bör jag plantera om de som står i Plantagens jord?
Mvh,
Lena
Jag skulle ta med mig en sån kruka med mycket extra "svamp o annat" och begära att få prata med Plantagen chefen!
Säg att du vill ha pengarna tillbaka i första hand, i andra hand tillgodokvitto, samt ersättning för förstörd sådd.
Absolut inga nya jordpåsar.
Dessutom ska du begära resersättning!
Händer inget, så säger du att du skickar in jorden för jordanalys för att få bevis på att Plantagen säljer svampangripen jord.
Gå inte på att det finns i andra jordar oxå.
Towanda
08-04-2004, 17:55
Oj. Så seriös vet jag inte om jag orkar vara. =)
Mvh,
Lena
Towanda
11-04-2004, 16:18
Fick nog inget svar på frågan om jag bör plantera om de växter som står i den "dåliga" jorden?
Mvh,
Lena
MRLINDELL
11-04-2004, 18:12
Jag har köpt planteringsjord med små leccakulor på Plantagen, det växer hur bra som helst i den jorden. Många odlar i alldeles för stark jord och jag förstår inte hur man hela tiden strävar efter att få så mycket näring som helst i jorden, det passar ju inte alla växter.
Towanda
11-04-2004, 18:14
Men du har inte ogräs och svamppåväxt på din?
Mvh,
Lena
MRLINDELL
11-04-2004, 18:19
Det har varit relativt fuktigt och även luktat fukt pga odlingsbrickorna och ventilation i minsta laget men aldrig möglat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.