Full version: gammal blomjord
Tjokim
Hittade blomjord på vinden som jag köpt för 5-10 år sedan. Kan blomjord bli för gammal eller kan man använda jorden till sina krukor?
Jubbe063
CITAT (Tjokim @ 25-03-2013, 15:31) *
Hittade blomjord på vinden som jag köpt för 5-10 år sedan. Kan blomjord bli för gammal eller kan man använda jorden till sina krukor?

Jorden i sig förändras inte mer än att den torkar ut när den lagras. Däremot försvinner en del näringsämnen som det flyktiga kvävet.

Så du kan lugnt använda jorden, men behöver nog ge näring på en gång till växterna.
ÅsbyAnna
Alla mikroorganismer och all näring är borta, strukturen blir sämre. Den kommer att sjunka ihop och bli kompakt=dåligt med syre till växternas rötter. Duger att hälla som utfyllnad i rabatter! Köp ny fräsch jord!
Bassam
Hej

Jag kan säga att du kan använda den, och du behöver inte näring om vatten går inte genom dem och lösa kväve och lite av andra näring.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon