malcolm
26-03-2013, 18:23
Köpte en ny rakapparat från Clas Ohlson idag, det blev en Philips och nu undrar jag hur ni andra rakar er? Har hunnit prova den och är nöjd så här långt.
http://www.clasohlson.com/se/Rakapparat-Ph...925/Pr342950000
Huggorm
26-03-2013, 18:30
Jag har också en philips rakapparat ungefär lik den i länken. Men jag har haft min i åtta-tio år så den är ganska slut och knivarna är hopplöst slöa. Men nu har jag börjat spara till skägg så det spelar ingen roll
Piccante
26-03-2013, 18:34
Rakhyvel, gel och vatten använder jag. Har aldrig hittat någon rakapparat jag trivs med.
malarmaster
26-03-2013, 18:35
maskin,men har haft svårt att hitta någon bra.
när jag gjorde lumpen köpte jag en batteridriven philips men den höll tyvärr bara i 30 år.
sedan dess har jag avverkat 5 stycken av olika fabrikat inkl. philips med den gemensamma nämnaren Kinatillverkad,snitt på 2 års hållbarhet.just lagom för garantin att gå ut.
någon som vet om det finns några kvalitetsgrejor tillverkade i väst? Tips emottages tacksamt.
jag har en bojkott mot kina med mottot "Dyrt och bra är billigare än Kinaskit". ulf
malcolm
26-03-2013, 18:38
Jag använde alltid rakhyvel förut men av någon anledning gick jag över till rakapparat och jag hade en ladyshave under flera år eftersom jag inte har speciellt kraftig skäggväxt och jag tror denna rakapparat kan passa mig rätt bra
Halaj!
Manligare än såhär blir det inte!
Fabrikat: Eskilstuna. Garanterat Made in Sweden. Svårt att hitta på affärn, förstås.
//T
Jubbe063
26-03-2013, 19:51
Har testat rakapoarat två eller tre gånger, ingen hit. Så det blev att investera i raktvål, rakborste och bra rakblad..... Sen blev det för jobbigt. Så då rakhyvel och gel ;-) Man känner sig så len o fräch med rakhyvel ;-) Men nu sista två åren används bara sax och trimmer.
Använder engångsrakhyvlar. Blodvite är snarare regel än undantag. Men billigt blir det. Lite doftagott får avsluta.
Jag använder Gillette Fusion och gel och vatten - dom rakapparater jag har haft har nog hetat Braun ... tror jag. Men hyvel är skönast tycker jag.
På tal om rakning !var hittar man hederliga vanliga rakblad i dag lösa sådana som inte är ingjutna i platshyvlar ? Har letat i varuhusen efter dom eftersom jag är frisör ja ex sådan så har jag en Effilet som man skär hår med och i den ska det vara ett gammal hederligt rakblad i !Efter som jag lagt ner min rörelse så har jag inte tillträde till frisöradministratörerna längre .
CITAT (Motti @ 26-03-2013, 22:55)

På tal om rakning !var hittar man hederliga vanliga rakblad i dag lösa sådana som inte är ingjutna i platshyvlar ? Har letat i varuhusen efter dom eftersom jag är frisör ja ex sådan så har jag en Effilet som man skär hår med och i den ska det vara ett gammal hederligt rakblad i !Efter som jag lagt ner min rörelse så har jag inte tillträde till frisöradministratörerna längre .
http://www.lash.se/sv/22-rakblad
Tack så hemskt mycket för tipset Anma
CITAT (gnon49 @ 26-03-2013, 21:59)

Använder engångsrakhyvlar. Blodvite är snarare regel än undantag. Men billigt blir det. Lite doftagott får avsluta.
Men du.
Köp dig en Mach 3 fusion, och du slipper skära dig.
(Blir billigare på sikt också )
"Bäst i test " Ju .
Jag vaxar skägget

, nä nu skojjade jag.
Philips rakapparat eller tredagarsstubb med skägg trimmern.
Blomstertanten
27-03-2013, 17:06
Jag rakar mej som en riktig karl, torr-rakning med hyvel och inget trams med rakgel eller lödder
Har en Philips "halvdyr" som jag kan skölja av i vatten, den är ganska smidig men rakar inte sådär jättebra. Fast det kanske inte maskiner gör. Och så har jag "ärvt" en snordyr Panasonic som man kan raka sig i duschen med etc - inte heller den rakar så bra så den ligger mest i en låda. Nej, det är ändå hyvel som används mest - åtminstine när jag bryr mig om resultatet.
Har provat diverse Gillette, använde länge deras dubbelbladiga och sedan trebladiga, jag har provat engångshyvlar, hyvlar som vibrerar, ja, fan vet allt. Klart bäst för mig funkar faktiskt Wilkinson Quattro Titanium. Sällan blodvite, "luggar" inte även när den är ganska slö. Nu har Wilkinson även kommit med en fembladig men den känns både billigare och klart sämre. Har dock inte sett Wilkinson i några butiker, men postorder ett par gånger per år räcker för mig (rakar mig inte direkt varje dag).
malcolm
04-04-2013, 09:51
Nu har jag hunnit använda min nya rakapparat en tid och är mycket nöjd med den, iof. sig blir det inte lika slätt som med hyvel men jag har ju ingen att kela med i alla fall så den duger för mina behov..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.