AnniiPannii
Flyttat in till en ny trädgård och "gräsmattan" är täckt av mossa, då menar jag inte lite mossa här och var utan det är enbart mossa och ca tio grässtrån per m2.

Är det någon idé att göda gräset för att få det lilla att ta över eller ska jag ta bort mossan och så helt nytt?
Läste på Rappnes sida att man kan kratta bort mossan och sen dressa gräsmattan. Tror ni det räcker?

Det växer en massa äppelträd i mossmattan, kan de ha någon betydelse för att mossan har tagit över så radikalt eller är det helt enkelt så att de förra ägarna bara inte gödslat ordentligt. Det är sol nästan hela dagen.

VIll helst inte använda medel då vi har hundar och små barn som springer och äter på allt.

Har ni några bra tipps elelr tycker ni att jag ska börja om från början?

smile.gif

Ps Det växer även en massa vårlökar i mossmattan så vill ju helst inte riva upp hela mattan just nu.
Åsa, mälardalen zon 2
Krattar man så brukar man sprida mossan ännu mer.

Och har du sett hur gräsmattan ser ut på sommaren? Mossan grönskar ju tidigare än gräset så tidigt på våren innan gräset satt fart att växa ser det ofta ut att vara mycket mer mossa än det är.

Man kan gödsla, dränera, klippa bort växter som skuggar så det kommer ner sol på gräsmattan och liknande för att gynna gräset. Bra att veta dock är att vårlökar inte brukar trivas i täta fina välgödslade gräsmattor utan de trivs i lite mer glesa och magra gräsmattor.
AnniiPannii
Åsa,

Den är väldigt mossig även sommartid, mer på de lite skuggigare ställerna såklart.
Jag hörde att man kan ta och gödsla med hönsgödsel nu så gräset frå sig en skjuts och sen två gånger till på försommaren.. Vad tror du om det? Bor i zon två men vet inte om det är för tidigt.

Gräsmattor är igentligen inget jag brukar prioritera då de tar upp plats för växter haha men denna ligger precis framför huset och syns tydligt från alla håll och kanter.

Vill helst inte riva upp något utan mer testa med gödsel och se om det fungerar, det är ju ingen katastrof med mossmattor men hellre gräs om det går på ett naturligt sätt smile.gif

Eva i Västerås
Att kratta sprider mossan jovisst, men man får bort en hel del.
Men
    Mossan skräpar inte lika mycket som gräsklipp om du har småbarn och hundar.
    Det blir mindre klipp
    Blommorna trivs bättre
    Fruktträden får mindre konkurrens
    Gräsmattor är rätt så tråkiga, lite utbyte för det arbeta man måste lägga ner på dom.

Men jag gjort så här:
Först på vårvintern har jag kalkat om jag ansett det behövdes. det kan man nog oftast hoppa över.
Sedan, i maj, har jag kört med mossrivare och uppsamlare på gräsklipparen (alt räfsa och samla i säckar). Det rivna åker till återbruket, inte i komposten. Det förmultnar knappt alls. Och efter rivningen ser gräsmattan alldeles flintskallig ut!
Sedan gödsling, inte hönsgödsel om du har hundar, för dom rullar sig i det och luktar hemskt.
Denna procedur har jag kört ungefär vart 4-e år när jag hade hus med mossmatta. Oftare iddes jag inte.

(Nu har vi bytt till sommarstuga med mer än 2000m2 knölig, gropig gräsmatta och funderar på harva upp alltsammans ändå. Det är hål och diken så man vrickar fötterna, men mossan struntar vi i.)

Gossen Ruda
Det verkar vara en evig vandringssägen som säger att mossan sprids om man krattar bort den. Har man så mycket mossa att man kan kratta bort den finns det ändå överallt.
AnniiPannii
Nu har jag inhandlat järnsulfat som jag sprutat på en del av gräsmattan med tryckspruta.
Den har blivit alldeles svart och nu tänker jag om jag ska kratta bort den eller gödsla nu och se om det kommer upp några grässtrån.

Vad hade ni gjort?

Jag vet att man sprider mossan men det finns ingenstans den inte redan har spridit sig så det gör inget.
Funderar på om det ens existerar något gräs för jag har krattat bort en ruta med mossa och det är bara ren jord under.

Eller om jag krattar bort så mycket av mossan det går och sen kör med järnsulfatet?

Funderar även på att om gräset kommer upp så dressar jag med sand när jag ser att den är på tillväxt, det är mestadels lerjord.

Jag komemr köra med hönsgödsel några gånger per år med och jag vet att jag antagligen kommer få köra igenom med järnsulfat en gång i höst med och nästa vår.
Gossen Ruda
Utan att säkert VETA så tror jag att det bästa är järnsulfat först och kratta sen, när mossan dött. Jag har inte testat själv men jag har hört att sand motverkar mossa eller gör det åtminstone svårt för den att leva.
jimvidar
Dressa med grus, 0-8 mm eller halkstopp 2-6mm. Ytan blir mer väldränerad vilket mossan inte gillar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon