Vi ska sätta upp en häck på tomten och skulle vilja ha en av fruktträd eller bärbuskar, helst skulle jag vilja ha de på en spalje el nåt så att häcken blir tunn, lite som en vägg. Jag har sett äppelträd på nån slags spalje men de tar väl ganska lång tid att få upp de så att de börjar täcka?
Min undran är alltså om någon har tips på träd/buskar som blir minst 1,5 m hög och ändå kan vara relativt tunna eller om de finns fruktträd som är speciellt bra att "spaljera":).
ingrids
27-03-2013, 11:11
Jag tror svarta vinbär skulle bli snyggt och gott, har läst om detta att spaljera just svarta vinbär i någon trädgårdstidning men minns förstås inte vilken. Fast någon typ av solfjäder är nog bäst, vet inte hur snyggt du tycker det blir. Svarta vinbär är faktiskt lite av en häckväxt här och där, i alla fall i Norrland.
Aha, passar svartvinbär att spaljera, de måste jag läsa på om:), tack för svaret!!
Sedan har du ju så klart vinrankor! De växer ju infernaliskt fort när de väl sätter igång.
Nu vet jag inte om det funkar men medan man väntar på att t ex ett äppelträd ska växa upp och börja täcka i spaljén så kan du ju odla ettåringar emellan som fyller upp. Finns ju många både vackra och ätbara ärtor och bönor. Vad jag menar med om att "funka" är att t ex bönor kan bli stora och kvävande så man får kanske vara lite försiktig om det lilla och nyplanterade som du vill spaljera.
Men jag tycker att det är en bra idé att utnyttja avgränsningen med något vackert och ätbart.
Om du ändrar dig och endast tänker att du vill ha en vanlig häck vet jag att man ofta pratar om liguster för det kan klippas till en smal och hög häck.
kerstinbern
02-04-2013, 03:43
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.