Full version: Frusna okända rosor
AnniiPannii
Har en ny trädgård med en rabatt som är blandat med rososr buskar osv..
Vissa rososr är små och jag chansar att det är nån form av rabattrosor med tanke på växtsättet. Saken är den att jag ser att vissa har frusit ner mycket i år. mörk bark och om man skrapar på den så är vissa partier döda.

Hur gör jag med beskärning på rosor som jag inte vet vilken sort det är eller ens vilken typ av rosor?
Ska jag klippa bort det frusna ner till friskt öga och sen låta dem va så får ni hjälpa mig att identifiera dem i sommar eller hur hade ni gjort?

Kan ingenting om rosor och har aldrig haft några faktiskt och helt plötsligt har jag en hel drös med oidentfierade rosor.. Samma sak gäller en del klätter och buskrosor jag hittat, de har klarat vintern bra men ajg har ingen aning om hur jag ska beskära dem då jag inte vet vilken sort. Hade ni väntat med beskärning detta året och idientifierat alla först?

Sen har jag en till lfråga, har en klen murgröna som försöker halvhjärtat klättra upp för ett dött träd, tror det är för soligt för den då den är riktigt risig. Vilken klätterros passar som solitär i ett nerklippt träd/hög stubbe?

biggrin.gif
kerstin z5-6
Klätterrosor behöver sällan beskäras mycket, vänta och se.Klipp inget före marken är otjälad. Det får bara ytterligare nerfrysning som resultat.
Rabatt rosor busk o klätterrosor tar du bort död ved när knopparna ,bladknopparna , börjat svälla i vår.Tag bilder av rosorna så får du id hjälp här, helst på blomma blad växtsätt samt taggarnas utseende.
johanare
Rätt mycket mörka partier på min rosor också.

Två frågor från mig -

Ska man/ bör man/ får man vattna rosorna nu?? Det är grymt torrt, endast ytlig tjäle o 5-10 plus i solen om dagarna Kanske läge, om än sent, att täcka dem

Tänkt att flytta ett par New Dawn jag tröttnat på. Är det möjligt o ok att flytta dessa nu??

Tack på förhand!
kerstin z5-6
Vattna absolut massor det för ev djup tjäle att försvinna.
Våren är en bra tid att flytta rosor-glöm inte att stödvattna ofta första tiden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon