Full version: Konservburkar?
dalkullan
Hej!

Har en fundering. Jag har ett antal stora konservburkar, tomma o rengjorda. ca 15 cm i diameter.

Skulle jag kunna använda dessa när det är dags att skola om mina tomatplantor? De står nu ca 3-4 stycken i samma kärl. Finns det något som skulle kunna vara negativt med att plantera i konservburkar?

Jag kommer naturligtvis att borra hål i botten innan jag planterar. wink.gif
EKLO
Det går säkert finfint - men om det är din slutliga plantering får du förstås tänka på att de behöver rejält stora, större, behållare - men som "mellanstation" funkar det säkert!
dalkullan
Tack för ditt svar!

Nej nej, det är inte tänkt som slutstation, bara ett mellansteg eftersom de nu inte står för sig själva.

Då blir det så, kanske det är bättre att borra hål en bit upp efter kanten istället för i botten? Vad tror ni?
malcolm
Min bror har stora konservburkar som han odlar tomater i och dessa har han tiggt åt sig på en restaurang.
Maggan H
Ca 1 cm upp på kanten tar jag hål i mina spannar, som jag får från ett skolkök. Dom har många olika strl på hinkar som ändå kastas så det kan vara ett tips om man behöver mellankärl.
dalkullan
Har han dem som "slutstation" Malcolm? Hur stora är de då? Jag tror att mina blir för små i alla fall, tänker sätta över plantorna i murarhinkar sen, som jag brukar.
malcolm
Ja, tomaterna får vara i dem ända tills skörden är avklarad. Tippar på att de är ca. 5 liter ungefär.
dalkullan
Oj! Det var inte stort.

Jag har som minst haft vanliga 10-liters-hinkar, men fem trodde jag absolut var för litet. Brukar han få mycket tomater?

Maggan H; tack för tipset!! Jag kommer nog också att borra hål nån centimeter upp. Än är det ju inte aktuellt, de kan stå där de står ett tag till. Måste så klart alla andra sorter först... smile.gif)

thanks.gif
sofia75
Jag har odlat både chili och tomater i konservburkar. Går alldeles utmärkt. Har dock inte haft dessa som slutstation
malcolm
CITAT (dalkullan @ 27-03-2013, 17:16) *
Oj! Det var inte stort.

Jag har som minst haft vanliga 10-liters-hinkar, men fem trodde jag absolut var för litet. Brukar han få mycket tomater?

thanks.gif

En ligt honom själv brukar han få en hel del tomater men förra sommaren blev det uselt, var alldeles för kallt. Han brukar fö. odla körsbärstomater.
dalkullan
Nej Sofia, det var det jag menade. blomma.gif

Jag tänkte ha dem som "mellanstation". Som slutstation tänker jag ha murarhinkar.

Glad påsk!!

yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon