Full version: Mäster Borg
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
hattstugan

Jag får i Försörjningsbidrag max 7600 kr då ska hyra betalas och allt annat!!!
Får jag lön utöver det avräknas det nästa månad!

Men samtidigt får jag absolut inte ha något sparat!!!
Försöker få extra inkomst genom hemförsäljning men då får jag inte utnyttja Internetbank! Då räknas det som inkomst!!
MEN det är inte mina pengar! Men se det bryr sig icke Soc om!! Hur mycket jag än bedyrar det!
Försök inte bli självförsörjande då inte!!

Tänk på det ni som har liiite mer!!

Inte ni som redan sitter i samma sits!
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 28-03-2013, 22:32) *
Men fattigpensionärer är väl en utrotningshotat art så att säga. Blir färre för varje år som går. Själv får jag säkert mindre i plånboken när det blir dags att byta sjukpensionen för ålderspensionen. Är inte särskilt dyr i drift av mig tack o lov. Hade jag dessutom haft vett att odla maten så hade det blivit billigt matkonto. Tyvärr är just matkontot som så lätt sticker i väg när man handlar. Men den dagen jag snålar med maten, ja då är jag faktiskt fattig. Men delikatessdisken får inte besök av mig alltför ofta, det medges.

Tvärtom gnon, antalet pensionärer kommer ju att öka massor nu när alla födda på 49- talister går i pension och snart kommer 50-talisterna. Eftersom vi blir allt äldre så lär antalet öka ganska rejält. Finns inget som säger att antalet fattigpensionärer då skulle sjunka. I alla fall inte om inte lägstanivån på pensionerna höjs rejält. Det är ju p.g.a. den ökningen av antalet pensionärer som Alliansen vill höja pensionsåldern.
Motti
Men visst har det alltid varit så ? ingen är nöjd . Vi har det väldigt bra i dag min man och jag men det har inte alltid varit så ,man är sin egen lyckas smed det är bara att kämpa på så har vi fått göra inget har varit gratis för oss !1972 flyttade jag till Nässjö då jag fick ett vickariat som frisör hade betalat hyran på 275 kr men hade inte en krona att leva på så jag fick gå till soss och fick 75 kr som jag skulle leva på en vecka tills jag fick lön !ja det bara fick gå och det gjorde det också men tufft som fan var det . Alla har sina svackor i livet men man måste kämpa på ! ibland får man gå omvägar för att nå sitt mål det fick jag göra !
*Stintan*
CITAT (Motti @ 28-03-2013, 22:35) *
Jag är en fattigpensionär !när jag får pension så får jag ut lite över 4000 i månaden ! Som tur är har jag en man som stöttar mig ekonomiskt .

Du får väl skylla på din man som inte avsatt pengar i ett pensionssparande åt dig så att du får en ordentlig pension.
hattstugan

Har jobbat i snart 40 år! Fyller om en dryg månad 55! Får regeringen som den vill dör jag på min post!
Jag svälter nog ihjäl förr än jag dör på post sas!
Har nämligen inte jobbat heltis och dessutom inom vården så min pension blir noil och intet!

Vill inte jobba längre alls! Medan jag orkar och kan vill jag umgås med mina barnbarn!

Men så 17 heller! Ska helst plikta med mitt liv för att de gubbarna i Riksdagen ska kunna sitta hemma och lyfta ¨lön samt arvoden och Gud vet vad!
Motti
Han har ett väldigt bra pensionsparande två sådana plus att han har företaget så vi klarar oss bra !Finns det ett pris på att välja att vara hemma och ta hand om sina barn när de är små ? i så fall så är det värt varje pris .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 28-03-2013, 22:54) *
Men visst har det alltid varit så ? ingen är nöjd . Vi har det väldigt bra i dag min man och jag men det har inte alltid varit så ,man är sin egen lyckas smed det är bara att kämpa på så har vi fått göra inget har varit gratis för oss !1972 flyttade jag till Nässjö då jag fick ett vickariat som frisör hade betalat hyran på 275 kr men hade inte en krona att leva på så jag fick gå till soss och fick 75 kr som jag skulle leva på en vecka tills jag fick lön !ja det bara fick gå och det gjorde det också men tufft som fan var det . Alla har sina svackor i livet men man måste kämpa på ! ibland får man gå omvägar för att nå sitt mål det fick jag göra !

Du babblar ju mot bättre vetande. De flesta äldre här har nog haft det betydligt tuffare och dragit betydligt fler strån till stacken än vad du nånsin har gjort. Du har inte en susning om hur det är att tvingas leva på existensminimum år ut och år in.
hattstugan

Tror nog att många av oss har gjort det medvetet!

Gjorde så jag med med! Var hemma med barnen när de var små! Men jobbade på nätterna!!

Men det ger mig icke några + poäng sas!

Trots allt är jag ju av det "yngre" gardet så det räknas kanske inte här?
Motti
Stintan nu får du ge dig !hur kan du sitta här på internet och göra ner mig totalt ?du har ju inte en susning om hur mitt eller min mans liv varit och vad vi gåt igenom .Tycker synd om dig som är så bitter Stintan och inte ha gehör för andras liv ett dugg .Du bara bankar på !ledsamt .
gnon49
CITAT (*Stintan* @ 28-03-2013, 22:52) *
Tvärtom gnon, antalet pensionärer kommer ju att öka massor nu när alla födda på 49- talister går i pension och snart kommer 50-talisterna. Eftersom vi blir allt äldre så lär antalet öka ganska rejält. Finns inget som säger att antalet fattigpensionärer då skulle sjunka. I alla fall inte om inte lägstanivån på pensionerna höjs rejält. Det är ju p.g.a. den ökningen av antalet pensionärer som Alliansen vill höja pensionsåldern.

Både S o M vill höja pensionsåldern och då blir det säkert så. Ganska naturligt om vi vill få en pension värd namnet i framtiden. En flexibel lagstiftning som t.ex spänner mellan 65-75 år gör systemet mer anpassat till dagens krav. Går du tidigare får du mindre, går du senare får du mer. Där är nog S o M rörande överens när det gäller vår framtida pension. Privata pensionsförsäkringar kommer nog att spela en allt viktigare roll i framtiden. Redan nu kan det ju spela roll vad du skall leva på efter 65. Men så bra som dom flesta av dagens pensionärer har det tror jag inte kommande pensionärer får det. Ständig tillväxt i ekonomin är kanske inte helt realistiskt.
hattstugan

HAHA! Vad 17 ska vi som haft både fysiskt och Psykiskt tungt arbete leva av då?

Oss tänker då banne mig inte en enda en på! Men de flesta är ju Kvinnor så de är inte att tänka på öht!!!
Motti
En lösning är väl att låta dom jobba som vill jobba så länge som möjligt ! som tex Forskare läkare osv ,att var och en får jobba så länge de vill och har lust !
*Stintan*
CITAT (Motti @ 28-03-2013, 23:21) *
Stintan nu får du ge dig !hur kan du sitta här på internet och göra ner mig totalt ?du har ju inte en susning om hur mitt eller min mans liv varit och vad vi gåt igenom .Tycker synd om dig som är så bitter Stintan och inte ha gehör för andras liv ett dugg .Du bara bankar på !ledsamt .

Jag har inte dragit ner dig någonstans och jag har fortfarande inget att vara bitter över. Du har ju knappast varit särskilt hemlighetsfull om ert liv och du får ha vilket liv du vill för mig men jag reagerade på den här meningen du skrev: " Alla har sina svackor i livet men man måste kämpa på ! ibland får man gå omvägar för att nå sitt mål det fick jag göra".

Om du menar att det är en svacka att vara långtidssjukskriven, sjukpensionär eller ålderspensionär med garantipension, långtidsarbetslös eller utförsäkrad och att man då ska gå omvägar för att nå sitt mål så är du bra cynisk. Är du medveten om att vi i Sverige har hundratusentals människor i den situationen som kämpar varje dag för sin överlevnad. Är du medveten om vilken stor ungdomsarbetslöshet vi har och att många av dessa unga blir sjuka av sin situation och därför hamnar i en ond cirkel. Självklart reagerar jag när du gör jämförelser med ditt liv. Det får du faktiskt ta.
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 28-03-2013, 23:44) *
Både S o M vill höja pensionsåldern och då blir det säkert så. Ganska naturligt om vi vill få en pension värd namnet i framtiden. En flexibel lagstiftning som t.ex spänner mellan 65-75 år gör systemet mer anpassat till dagens krav. Går du tidigare får du mindre, går du senare får du mer. Där är nog S o M rörande överens när det gäller vår framtida pension. Privata pensionsförsäkringar kommer nog att spela en allt viktigare roll i framtiden. Redan nu kan det ju spela roll vad du skall leva på efter 65. Men så bra som dom flesta av dagens pensionärer har det tror jag inte kommande pensionärer får det. Ständig tillväxt i ekonomin är kanske inte helt realistiskt.

Att man gör pensionsåldern mer flexibel tycker nog de flesta så att man kan jobba längre om man vill. Men skulle något parti gå till val på höjd pensionålder vete sjutton om dom skulle få så många röster. Folk orkar ju inte ens jobba till dom är 65. Tyckte jag hörde att medelåldern för när man går i pension är någonstans runt 61 år. Och hur ska man få ner ungdomsarbetslösheten om det aldrig lämnas nån plats till dom. Arbetslösheten är ju ett enda stort misslyckande.
hattstugan

Jag är snart 55 och skulle mer än gärna lämna plats i arbetslivet för min 27-åriga dotter!!!

Men så kan det inte bli!!

JAG VILL INTE JOBBA LÄNGRE ALLS!

Samtidigt finns en stor riska att inte nån finns där att hjälpa de yngre in i arbetet vad det än gäller för jobb!
Motti
alltså Stintan ?tror du jag lever i en bubbla och var har du fått ifrån att jag är totalt Puckad om allt som gäller livet ?som sakt alla har vi våra kors att bära och inget säger att du bär det tyngsta .Begriper mig inte på dina humörsvängningar alls confused.gif
*Stintan*
CITAT (Motti @ 29-03-2013, 00:38) *
alltså Stintan ?tror du jag lever i en bubbla och var har du fått ifrån att jag är totalt Puckad om allt som gäller livet ?som sakt alla har vi våra kors att bära och inget säger att du bär det tyngsta .Begriper mig inte på dina humörsvängningar alls confused.gif

Men jösses..vem har sagt något om att du skulle vara puckad???? Inte har jag nåt särskilt tungt kors att bära heller. Förstår att det är svårt att begripa sig på något som inte finns så humörsvängningar får du leta efter någon annanstans.
hattstugan

Snälla rara!! Kan ni två försöka läsa vad den andra skriver och samtidigt förstå!!!!!!!!
Aqvakul
Klyftorna i det svenska samhället har ökat sedan i mitten på 70-talet, då vi var jämlikast...

Boregerliga regeringar och ekonomiska kriser verkar vara mest avgörande, men Perssons regering har också bidragit..
gnon49
CITAT (Aqvakul @ 29-03-2013, 07:34) *
Klyftorna i det svenska samhället har ökat sedan i mitten på 70-talet, då vi var jämlikast...

Boregerliga regeringar och ekonomiska kriser verkar vara mest avgörande, men Perssons regering har också bidragit..

Troligen har du rätt måste jag med lite svårighet erkänna. naughty.gif
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 29-03-2013, 10:18) *
Troligen har du rätt måste jag med lite svårighet erkänna. naughty.gif

Avgörande är tydligen vem som säger det giggle.gif
Bengalow
Men, det är ju hela kontentan av borgerlig/moderat politik: Ge f-n i mina pengar, de är just det - mina!
Att dela med sig av ett överskott har aldrig föresvävat dessa människor! När man införde inkomstskatt en gång i världen, så var det den tidens rika, som sa nej, och det gör man fortfarande. Nu för tiden gäller även, att pungslå staten, så att den allmänna kakan blir mindre och mindre. Låt klantskallarna, som inte sett fördelen i att lägga på hög, stå sitt eget kast!
Solidaritet? Ja, om man får skatteavdrag!
Borgs beröm från omvärlden gällde i en tid, då han satt på en penningpåse, skapad av en socialdemokratisk regering. När han nu fällt upp paraplyn i snålregnet, så visar det sig, att malen ätit upp tygstycket. Råttsvansen är dyngsur...och han har inte presenterat en enda lösning på hur det skall stabiliseras/förbättras.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Bengalow har du glömd att Sossarna på 90 talet stal våra pensionspengar (Göran P kallade det ett lån men dom ha<r aldrig kommit tillbaka) bara för att snygga till sina siffror
malarmaster
CITAT (Bengalow @ 29-03-2013, 12:24) *
Men, det är ju hela kontentan av borgerlig/moderat politik: Ge f-n i mina pengar, de är just det - mina!
Att dela med sig av ett överskott har aldrig föresvävat dessa människor! När man införde inkomstskatt en gång i världen, så var det den tidens rika, som sa nej, och det gör man fortfarande. Nu för tiden gäller även, att pungslå staten, så att den allmänna kakan blir mindre och mindre. Låt klantskallarna, som inte sett fördelen i att lägga på hög, stå sitt eget kast!
Solidaritet? Ja, om man får skatteavdrag!
Borgs beröm från omvärlden gällde i en tid, då han satt på en penningpåse, skapad av en socialdemokratisk regering. När han nu fällt upp paraplyn i snålregnet, så visar det sig, att malen ätit upp tygstycket. Råttsvansen är dyngsur...och han har inte presenterat en enda lösning på hur det skall stabiliseras/förbättras.

du har världens konstigaste verklighetsuppfattning,kolla statsbudgeten istället,bara plus,det är inte gamla pengar,varje budgetår börjar ju om. ulf
Anki på Öland
CITAT (Bengalow @ 29-03-2013, 12:24) *
.............Nu för tiden gäller även, att pungslå staten...........

Skulle det vara något nytt???
gnon49
CITAT (*Stintan* @ 29-03-2013, 11:57) *
Avgörande är tydligen vem som säger det giggle.gif

Inte Stintan. klyftorna har bevisligen ökat något, dom rikare har blivit rikare helt enkelt. Vem som sitter i regeringsställning är ovidkommande därvidlag. Men vi har inte blivit fattigare utan välståndet har ökat. Undantag finns alltid o har alltid funnits. Sverige är helt klart ett av dom bättre länderna att leva o åldras i. smile.gif
Bengalow
Elisabet, ge mig en ledtråd till det du menar. Detta har jag faktiskt aldrig hört förr.

Och du, Ulf, är ju så rabiat, att du inte kan se att det går utför -det kallas fartblindhet. I din egen goda värld, där du inte ser, eller snarare bryr dig, om arbetslöshet, sjukdom eller andra hinder till livets uppehåll, så seglar man vidare på livets lugna flod. Grilla lite vid behov, sätta på sig skygglapparna, och tycka att livet är bra skönt. "-Jag har mitt på det torra, och det har jag fixat själv, alldeles själv!". ROT och RUT har ju gynnat dig alldeles för perfekt för att vara sant. Du har samlat pensionspoäng så det bara smäller om det. Jag hoppas bara, att inte lacknafta och thinner sätter stopp i förtid för ditt livsnjutande.
malarmaster
CITAT (Bengalow @ 29-03-2013, 14:43) *
Elisabet, ge mig en ledtråd till det du menar. Detta har jag faktiskt aldrig hört förr.

Och du, Ulf, är ju så rabiat, att du inte kan se att det går utför -det kallas fartblindhet. I din egen goda värld, där du inte ser, eller snarare bryr dig, om arbetslöshet, sjukdom eller andra hinder till livets uppehåll, så seglar man vidare på livets lugna flod. Grilla lite vid behov, sätta på sig skygglapparna, och tycka att livet är bra skönt. "-Jag har mitt på det torra, och det har jag fixat själv, alldeles själv!". ROT och RUT har ju gynnat dig alldeles för perfekt för att vara sant. Du har samlat pensionspoäng så det bara smäller om det. Jag hoppas bara, att inte lacknafta och thinner sätter stopp i förtid för ditt livsnjutande.

att arbetslösheten ökar,här och i omvärlden är jag högst medveten om,att sjuka och utförsäkrade har svårigheter med ekonomin är jag också högst medveten om då jag sitter i alvestas kommuns nämnd för just försörjningsstöd osv,det som förr kallades socialnämnden.men att det skulle gå utför ser jag inte,många familjer har fått det bättre och t.o.m genom olika åtgärder lyckats få arbete.
långtidsarbetslösheten däremot har ökat men det beror ofta på att individen ifråga är svår att matcha mot lediga jobb(jo,det finns lediga jobb!!!).det beror oftast på att individen saknar utbildning och /eller kompetens.ibland saknas också det viktigaste,motivation att stärka sin kompetens.jag möter ofta individer som inte vill prova något nytt,skaffa sig en ny kunskap eller söka en ny inriktning på sitt yrkesliv.
man vill ha kvar sitt gamla liv,men när förutsättningarna ändrats radikalt i vårt näringsliv måste man prova nya vägar.
ROT/RUT har ju varit uppe förr i olika trådar så det enda jag säger om det är att det är tack vare de systemen som vi inte har än värre arbetslöshet.tjänstesektorn är den enda sektorn som växt i svensk ekonomi och som håller ställningarna.
avseende lacknafta så behöver du inte oroa dig,produkterna med det innehållet är sedan många,många år i stort borta från yrkesmåleriet .jag är alltså inte dum i huvudet som du försöker antyda och avseende pension så lär jag få ungefär som de flesta medelinkomsttagare,dvs en låg pension.jag har några år till.
nu återstår det att se om du kan hålla en hövlig ton i dina inlägg och undvika personangrepp,jag förstår att det är svårt med personer som vet mer än du.
jag finner det dessutom anmärkningsvärt att du missat perssons pensionskonfiskation,det debatterades ju livligt på den tiden men sossarna brukar ju gilla att sno andras pengar. ulf
Jubbe063
Det man inte heller får glömma bort är det personliga ansvaret för sin situation oavsett regering. Visserligen bekvämt att lägga allt ansvar på det offentliga och förvänta sig att andra ska finansiera ens liv. Nu är ju inte detta görligt i samtliga fall men rätt många litar blint på att någon annan ska ordna upp ens egna problem.
*Stintan*
CITAT (Jubbe063 @ 29-03-2013, 18:04) *
Det man inte heller får glömma bort är det personliga ansvaret för sin situation oavsett regering. Visserligen bekvämt att lägga allt ansvar på det offentliga och förvänta sig att andra ska finansiera ens liv. Nu är ju inte detta görligt i samtliga fall men rätt många litar blint på att någon annan ska ordna upp ens egna problem.

Vilka är de där "rätt många" och hur många är dom?
Jubbe063
CITAT (*Stintan* @ 29-03-2013, 18:26) *
Vilka är de där "rätt många" och hur många är dom?

Många arbetslösa, slarviga, lata, bekväma människor man läser om, träffar på i min vardag, ser på Tvs olika debattprogram, i olika diskussionsgrupper och annorstädes. Hur så?
Jubbe du har också åsikter.........

Du tycker also att om jag betalar in till min pension under alla år man har jobbat så kan staten ta mina pengar och ja<g år skylla mig själv. Är jag då slarvig eller lat??????
Jubbe063
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-03-2013, 18:36) *
Jubbe du har också åsikter.........

Du tycker also att om jag betalar in till min pension under alla år man har jobbat så kan staten ta mina pengar och ja<g år skylla mig själv. Är jag då slarvig eller lat??????

Hmm, du verkar inte ha läst det jag skrev, så bifogar det igen nedan. Kan inte se att din fråga har något samband med det jag skrev, för du såg väl att jag skrev " Nu är ju inte detta görligt i samtliga fall"?

*Stintan*
Tyckte det lät som en trist människosyn. Jag tror nämligen att de allra flesta vill göra rätt för sig och försörja sig själva om de har möjlighet. Man kan aldrig veta vad som ligger bakom att folk är som dom är. Dessutom finns det väl dom som är slarviga, lata och bekväma även bland människor som "arbetar" ovc inte förväntar sig att bli försörjda av andra.
Bengalow
Det finns ingen som tagit "dina" pengar, Elisabeth! Dom finns på ditt PPM-konto. Det som gällde en gång var, att betala in till Statskassan, där pengarna förvarades intill fördelning. Att sedan "Pälsdjursföreningen" (SPRF) gjort det till en affär, är märkligt, då pengarna inte ens var öronmärkta. Dom fanns i ATP-fonderna, som regeringen har rätt att disponera. I detta fallet
till kanske arbetslösa, sjuka, eller investeringar. Det har säkert kommit dig till nytta i någon annan form, kanske en sjukhusutbyggnad eller så...jag tror inte i min vildaste fantasi, att du har betalt mer till staten, än vad den har gett dig tillbaka i form av service, vad det än gäller...vägar, skolor, sjukhusvistelse, pension, barnavård m.m. Jämför med privata alternativ, som ändå har ersättning från staten.
Jubbe063
CITAT (*Stintan* @ 29-03-2013, 18:43) *
Tyckte det lät som en trist människosyn. Jag tror nämligen att de allra flesta vill göra rätt för sig och försörja sig själva om de har möjlighet. Man kan aldrig veta vad som ligger bakom att folk är som dom är. Dessutom finns det väl dom som är slarviga, lata och bekväma även bland människor som "arbetar" ovc inte förväntar sig att bli försörjda av andra.

Visst är det så. Men det är väl ingen trist människosyn att konstatera att det finns många varianter av människor i vår herres hage. Det är ytterligare en aspekt på det hela bara. Hur gott man än tror om sina medmänniskor finns det alltid de som utnytjar systemen fel, de som av bekvämlighet inte vill anstränga sig, de som skiter i att alla måste bidra efter förmåga utan hellre bara tänker på att få största nytta själv med minsta ansträngning möjligt.
Bengalow
Du tänker förstås på dem som sitter och räknar ränta, skatteavdrag, utlandsplacering, aktieinnehav och avkastning, kan jag se på beskrivningen...
gnon49
Det kommer nog alltid att finnas spara o slösa-typer i samhället. Vi är ju olika. Däremot tror jag att slösa kommer att få det tuffare framöver jämfört med spara. Samhället har blivit tuffare o hårdare med trygghetssystem som inte är lika kompakta som förr. En grundläggande välfärd är nog vad framtidens samhälle kan erbjuda. Dagens välfärd tror jag inte kommer att kunna behållas fullt ut.
Bengalow dom har tagit pensionskassa för att fylla sina andra hål och när det nu finns för lite pengar så sänks vår pension ytterligare. Sen skyller man på nuvarande regering, skall dom trolla fram dessa pengar?
Bengalow
Nej, det fanns pengar till pensionen, men man valde att ge det till andra kategorier, t.ex. dom som redan har jobb och tjänar bra. Det kallas "jobbskatteavdrag" och har sänkt skatten 5 ggr för dom, och beträffande det "lånade" beloppet, så har det 30-dubblats till avdrag för de redan gynnade. Hur många gånger har du fått din skatt sänkt som pensionär? Löftet från moderaterna var "nästa gång är det pensionärernas tur"...Blaha blaha. Dom kunde lika gärna ta sagan om Rödluvan och vargen...Snacka om lata, ovilliga, slarviga, bekväma pensionärer. Hade du varit i närheten Jubbe63, så hade jag garanterat dig en pungspark, fastän oförmögen till en sådan rörelse...
Anma
Borg har säkert gjort ett bra jobb rent ekonomiskt, det visar sig i långa loppet. Men i vilket fall har han och regeringen prioriterat fel.
Jobbskatteavdraget borde haft ett tak och de pengar som då funnits kvar i kassan skulle gått till vård och omsorg och rehabilitering.
CITAT (Bengalow @ 29-03-2013, 19:14) *
Nej, det fanns pengar till pensionen, men man valde att ge det till andra kategorier, t.ex. dom som redan har jobb och tjänar bra. Det kallas "jobbskatteavdrag" och har sänkt skatten 5 ggr för dom, och beträffande det "lånade" beloppet, så har det 30-dubblats till avdrag för de redan gynnade. Hur många gånger har du fått din skatt sänkt som pensionär? Löftet från moderaterna var "nästa gång är det pensionärernas tur"...Blaha blaha. Dom kunde lika gärna ta sagan om Rödluvan och vargen...Snacka om lata, ovilliga, slarviga, bekväma pensionärer. Hade du varit i närheten Jubbe63, så hade jag garanterat dig en pungspark, fastän oförmögen till en sådan rörelse...

Varför skall du bara försöka att prata bort allt och blanda in allt annat. Va har dom jobbskatteavdrag att göra med dom stulna/lånade pengar? Inte något. Klart att jag också gärna skulle ha skattesänkning

Bengalow
Om du inte förstår det, så finns ju inget att diskutera. Staten har en portmonnä. Därur skall allt betalas, din pension, försvaret, vägarna, skolan, äldreomsorgen m.m. Om man då väljer att ge "jobbskatteavdrag" till en del av befolkningen, så blir det ju mindre till dom som man lovat gynna i nästa omgång. När man upprepat detta fem gånger, så finns det inget kvar till pensionärerna...som man lovade dyrt och heligt. Lögn och åter lögn. Att man kan ha så stort förtroende för dessa pellejönsar, så att man röstar på dem 2 gånger, utan att genomskåda dem, är nästan som att bita huvudet av skam. Jag bara säger Carl Bildt, så är det nog för att få igång kräkmusklerna...
Motti
Men om nu så många röstat Borgeligt i så många år så måste det väl vara så att majoriteten vill ha en borgelig regering !Många vägrar att gå och rösta ju för de ids inte angagera sig i politiken säger de ,gå och rösta för sjutton ,om man inte röstar så kan man heller inte gnälla !.det finns jobb att få om man vill ,men många ungdomar specialliserar sig på ett område och vill gärna gå in i den jobbsituationen direkt de vill gärna inte stå och diska om de nu läst till IT ingengör tex ,men om man nu får diska eller packa pinaler ett år medans man söker jobb kan väl inte vara så hemskt !dessutom läggs det ju till din arbetsmerit och din vilja att jobba .
malarmaster
CITAT (Bengalow @ 29-03-2013, 21:34) *
Om du inte förstår det, så finns ju inget att diskutera. Staten har en portmonnä. Därur skall allt betalas, din pension, försvaret, vägarna, skolan, äldreomsorgen m.m. Om man då väljer att ge "jobbskatteavdrag" till en del av befolkningen, så blir det ju mindre till dom som man lovat gynna i nästa omgång. När man upprepat detta fem gånger, så finns det inget kvar till pensionärerna...som man lovade dyrt och heligt. Lögn och åter lögn. Att man kan ha så stort förtroende för dessa pellejönsar, så att man röstar på dem 2 gånger, utan att genomskåda dem, är nästan som att bita huvudet av skam. Jag bara säger Carl Bildt, så är det nog för att få igång kräkmusklerna...

är det någon mening att bemöta?
meningen med jobbskatteavdraget är det inte särskilt många som satt sig in i hur det fungerar och hur utfallet har blivit.det har blivit en stor framgång då de flesta låg o medelinkomsttagare fått en extra månadslön i form av sänkt skatt,dessa pengar har de flesta använt till konsumtion i olika former vilket gynnat handel o tjänstesektorn o därmed har den sektorn växt o genererat nya jobb.tillsammans med ROT/RUT har det enligt statistiken gett 400000 nya jobb,det är bara att titta i tabellen.det var detta som var avsikten med jobbskatteavdraget och ROT/RUT.
angående pensioner så finns det ingen stor kassa till dem,pensioner betalas löpande,mina pensionsinbetalningar används till att betala dagens pensionärer.de enda pengar som är öronmärkta är PPM-fonderna och de är bara korvören i sammanhanget.
statskassan har på intet sätt fått mindre inkomster,man kan följa budgetåren och se en stadig ökning TROTS jobbskatteavdrag o ROT/RUT. hur är det möjligt,jo genom att sysselsättningen ökat inom tjänstesektorn och att svartarbeten blivit vita.skatteinbetalningarna blir därmed högre och systemet blir självfinansierat.
jag förstår att pensionärerna kan känna sig förfördelade men då de avslutat sina karriärer och alltså inte behöver stimuleras till arbete är de inte prioriterade på skattesänkningar,de har fått ett par mindre sådana och skattenivån är ju faktiskt lägre än under Persson,och då var det inga klagomål.
demografin i pensionssystemet innebär att framtidens skattebetalare kommer att få det tungt,det blir fler o fler pensionärer som skall försörjas av allt färre i aktiv arbetsålder.Pensionsnivåerna kommer därmed att sjunka i framtiden om inte fler jobbar längre.
kanske det är någon här i tråden som förstår,jag inser med ditt resonemang ,Bengalow att du inte vill förstå.det viktigaste är att skälla på alliansen,inte att sätta sig in i hur det funkar. ulf
Motti
Man skulle önska att inläggen var hälften så långa !
Gita

Just det där att lägga ansvaret på någon annan brukar man kalla den svenska "kompensationskulturen", dvs. det är alltid någon annans fel därför skall alltid någon annan betala.
Det fungerar till en viss gräns men om allt för många anser sig ha rätten att "bli kompenserad" så brakar hela samhällsstrukturen.
Gita

Undrar vem som inte förstår eller inte vill förstå??????

Att diskutera gör du ju bara när du kan bli otrevlig. Försök en gång i normal tonläge ifall du kan.
Gita

Du förstår verkligen inte, eller hur? Inte ens om samhällsekonomin vore ett nollsummespel vilket den ju inte är så skulle dina teorier stämma.
Lite trist också att du inte kan hålla dina kräkmuskler i styr när sakargumenten tryter, det är väl inte särskilt konstruktivt att spy galla över alla som inte delar dina något märkliga värderingar och ekonomiska okunskap.
Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon