jaj-51
30 dagars prognosen är motig

Det där med globala uppvärmningen känns avlägset ...
Gossen Ruda
Vi får skylla på den Nordatlantiska oscillationen, http://sv.wikipedia.org/wiki/Nordatlantiska_oscillationen
ingrids
Verkar vara en fördel att bo i Norrland, här är temperaturen mer normal - både att det är kallt och i hur kallt det är. Om inte annat är cykelbanorna nu så isfria att jag kan cykla till jobbet vilket är ett privat vårtecken. Synen av asfalt värmer helt enkelt hjärtat.

Vad gäller den globala uppvärmningen är Sverige vad jag förstått ett av de ställen som riskerar att bli kallare, och blötare, just på grund av den globala uppvärmningen.
kerstin z5-6
Här är våren i tid takdropp dagtid ,blåmesen sjunger ,minus på natten och sol o skare så långt ögat når:)
malarmaster
CITAT (ingrids @ 28-03-2013, 09:33) *
Verkar vara en fördel att bo i Norrland, här är temperaturen mer normal - både att det är kallt och i hur kallt det är. Om inte annat är cykelbanorna nu så isfria att jag kan cykla till jobbet vilket är ett privat vårtecken. Synen av asfalt värmer helt enkelt hjärtat.

Vad gäller den globala uppvärmningen är Sverige vad jag förstått ett av de ställen som riskerar att bli kallare, och blötare, just på grund av den globala uppvärmningen.

det finns flera modeller på ett framtida klimat.
1.pga arktis avsmältning minskar eller tom upphör golfströmmen.mätningar visar att den minskat.
för oss skulle det innebära kallare,blötare,mer snö.
2. medelhavsklimat för norra europa då vindar m.m flyttas norrut och medelhavet får ett mer torrare klimat med delvis ökenområden,södra italien,spanien,grekland m.fl.i norra afrika blir det än värre med torka.
3.ny istid på gång,oavsett den globala uppvärmningen( som nu tycks ha avstannat enl. ny forskning,1 gr mot beräknade 2.5) rör sig jordklotet enl. gammalt mönster(tippar) och solens instrålning på norra halvklotet minskar vilket normalt utlöser istiderna.vi befinner oss nu i en cykel där istid är möjlig.
forskning visar också att en full istid kommer snabbt,den kan utvecklas inom en 10-års period.
för norra halvklotet skulle det innebära katastrof då alla fick flytta söderut vilket i praktiken inte är möjligt.
platsbrist,matbrist,konflikter m.m utlöses snabbt.

det är bara att välja,forskarna är oense som vanligt.
just nu tippar jag på nr 1,åtminstone känns det så när man tittar ut och ser ett stilla snöfall när det normalt skulle vara tidiga vårblommor i trädgården. ulf
Fjortispower
Fast vad konstigt! Av det jag har läst skulle den globala uppvärmningen endast innebära att Sverige blir varmare. Och nu helt plötsligt, bara för det är kallt så har plötsligt den historien ändrat sig wacko.gif
malarmaster
vad jag förstått av vad som skrivs i allmänmedia så är det bara den modellen som passar politiskt som är gångbar,dvs att vi skall sluta använda fossila bränslen,ha en massa miljöavgifter o skatter för att få folk att ändra beteende.
rätt,om den modellen stämmer.
om den inte gör det och vi istället går mot ett kallare norden kommer vi att få olika problem,framförallt med energiförsörjning.lantbruk och skogsbruk kommer också att få problem med produktion.
ny forskning visar att de prognoser om global uppvärmning som tidigare visats inte längre stämmer,den globala uppvärmningen har inte ökat i den takt som man antagit även om den ökat.
naturen tycks inte heller bry sig om människans prognoser,skandinavien har ju haft flera snörika och kalla vintrar de senaste åren.
så,återigen vem av forskarna kommer med rätt besked?vilka åtgärder behövs för att möta framtiden,skall det bli badbyxor eller vargpäls? ulf
Anders zon 1
Våren kommer nog förr eller senare. Fast då blir det väl sommar nästan på en gång misstänker jag. Men nuvarande väder är nog ingen hit för trädgårdsväxterna, i synnerhet inte vintergröna växter. Mycket blir frystorkat och sönderbränt på grund av den starka solen och de kalla nätterna.

När det gäller växthuseffekten så finns väl risken att vi här i NV Europa drar "nitlotten". Vårt förhållandevis gynnsamma klimat är ju helt beroende av en relativt stabil västlig strömning i atmosfären så att vi får del av mild luft från atlanten. Klimatet är ju en känslig mekanism som delvis är katoisk till sin natur och om mer energi blir kvar i biosfären (haven, luften och markytan) på grund av växthuseffekten så kommer det naturligtvis att få effekter på strömningarna både i luften och i haven. Och har vi otur, vilket det verkar som om man får tro vissa forskare, så leder det till svagare västlig strömning i atmosfären på nordliga breddgrader vilket i sin tur innebär att den kontinentala kalla vinterluften från Ryssland oftare kommer på besök här. Även om det skulle bli 10 grader varmare i Sibirien på grund av växthuseffekten och vindarna därifrån har en temperatur på -20 istället för -30 så kommer det att vara mycket kallare än vad västvindarna från atlanten någonsin varit (i alla fall inte sedan istiden tog slut). Dessutom verkar det som om en svagare västlig strömning i atmosfären får vädret att låsa sig oftare och längre i vissa lägen än förr - som t ex nu eller vintrarna 2009-2010 och 2010-2011. Eller varför inte de hopplöst trista sommarvädret vi hade förra sommare i stora delar av Sverige..... Nåja, den som lever får se vad som händer med klimatet. Men jag tippar nog på att det blir både vår och sommar i år också även om det kanske dröjer ett tag till. En gissning är att när det väl slår om så låser vädret fast sig igen i ett annat läge och så blir det rekort åt andra hållet istället....eller kanske två månader med regn....
kerstinbern
Vår har ju redan kommit, men ännu inte på så många platser:

http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/arstidskarta

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon