CITAT (ingrids @ 28-03-2013, 09:33)

Verkar vara en fördel att bo i Norrland, här är temperaturen mer normal - både att det är kallt och i hur kallt det är. Om inte annat är cykelbanorna nu så isfria att jag kan cykla till jobbet vilket är ett privat vårtecken. Synen av asfalt värmer helt enkelt hjärtat.
Vad gäller den globala uppvärmningen är Sverige vad jag förstått ett av de ställen som riskerar att bli kallare, och blötare, just på grund av den globala uppvärmningen.
det finns flera modeller på ett framtida klimat.
1.pga arktis avsmältning minskar eller tom upphör golfströmmen.mätningar visar att den minskat.
för oss skulle det innebära kallare,blötare,mer snö.
2. medelhavsklimat för norra europa då vindar m.m flyttas norrut och medelhavet får ett mer torrare klimat med delvis ökenområden,södra italien,spanien,grekland m.fl.i norra afrika blir det än värre med torka.
3.ny istid på gång,oavsett den globala uppvärmningen( som nu tycks ha avstannat enl. ny forskning,1 gr mot beräknade 2.5) rör sig jordklotet enl. gammalt mönster(tippar) och solens instrålning på norra halvklotet minskar vilket normalt utlöser istiderna.vi befinner oss nu i en cykel där istid är möjlig.
forskning visar också att en full istid kommer snabbt,den kan utvecklas inom en 10-års period.
för norra halvklotet skulle det innebära katastrof då alla fick flytta söderut vilket i praktiken inte är möjligt.
platsbrist,matbrist,konflikter m.m utlöses snabbt.
det är bara att välja,forskarna är oense som vanligt.
just nu tippar jag på nr 1,åtminstone känns det så när man tittar ut och ser ett stilla snöfall när det normalt skulle vara tidiga vårblommor i trädgården. ulf