Anna-Karin Lundberg
Och jag fattar att det är helt galet att köpa buskar när det fortfarande är vinter ute, minus tio grader på nätterna, snö och is, fruset i marken. Men det var inte jag, det var min kropp som plockade på sig.
När jag kom ut från affären såg jag att jag hade fem buskar med mig ut, för 19:95 kronor styck.

Nu när hjärnan kommit ifatt vad kroppen har gjort undrar jag vad jag ska göra i väntan på våren?
Ska jag sätta buskarna i krukor i grunden under huset där det är ljust men svalt. Eller låta dem stå mörkt och svalt i sina förpackningar?

Jag ser att det är liv i buskarna för knopparna är på väg. Jorden runt rötterna är fuktig. Men vad gör jag nu?

Och ja, jag vet att det inte alls är säkert att det är samma buske i förpackningen som det är på bilden. Men jag har en stor vildvuxen trädgård av "naturtomts-typ" så det gör inte så mycket vad det än är. Inte för 19:95.
Jordgubbe
Jag köpte 1 blåbärsplanta i Måndags. Var också lite osäker på om jag skulle låta den stå kvar i förpackningen, men tog ut den och sett till att den fått både sol och vatten. Nu har den börjat få gröna fina blad. Gott om livskraft

Det enda jag behöver nu är surjord. Hade tänkt titta efter det i påskhelgen om det finns något användbart för en billig peng.

kerstin z5-6
De bör planteras i krukor och stå ute i ljuset dagtid med fiberduk över.Ev inne natt om det är många minus.
Fjortispower
Oh My God! Morsan måste skjutsa mig till LIDL NU säger jag bara!!
Alexander-VG-zon3
Köpte med på Lidl bra som ''utfyllnad'', har satt ut på dagen och tagit in vid minsta frost igen, tror inte alls dom tål frost med stora gröna knoppar som växt i varmmiljö som har kommit. Och det har fungerat bra. Verkar inte bry sig så mycket att stå inne heller.
Anna-Karin Lundberg
OK, så planter i kruka och ställa under huset är bra? Inte lämna dem i sina förpackningar? Jag bor utanför Stockholm, det töar lite snö på dagarna men nästan varje morgon är det mellan 5 och 10 minus. Just nu är det 4 plus, men det är mitt på dagen. Ställa utomhus tror jag inte på.

Fjortispower, det fanns ganska många olika sorters buskar. Både blommande och bärbuskar, väldigt små plantor förstås. Och lökar/knölar för 12:90, typ iris, liljor och dahlior och sånt. Sjukt billigt, men kvalitén är väl därefter. Men ibland får man vara lite galen, det friskar upp.
Jordgubbe
Det blev en dahlia idag också. Fanns både för 12:90/24:90 och jag hittade en sort som såg fin ut. Mystery day.
CillaM
jag har köpt 2 år i rad dessa för 19.9 på Lidl. Bra kvalitet men man vet aldrig vad som faktiskt är vad förrän de blommar eller visar blad. Men för den pengen spelar det ingen roll. Jag satte mina i en hink i vatten som står i växthuset o i morgon är det dags för plantering. Bara jag kan spetta loss jorden i påsarna... som ligger i huset intill...
Peztis
Såg i reklambladet på nätet att de skulle ha änglatrumpeter (el om det var spikklubba, minns inte) också men det såg jag inte i butiken... För det hade jag annars köpt en.
gunsta
Intressant - Lidl alltså - Tack för tipset.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Peztis @ 29-03-2013, 23:07) *
Såg i reklambladet på nätet att de skulle ha änglatrumpeter (el om det var spikklubba, minns inte) också men det såg jag inte i butiken... För det hade jag annars köpt en.

Isåfall har de redan varit snabba och lägga ut nästa veckas reklamblad för enligt nästa veckas reklamblad så kommer de ha änglatrumpeter, Nerium mm. från torsdagen 4 april.
Anna-Karin Lundberg
Om jag inte minns helt fel så fanns änglatrumpet, även frilandshibiskus som ju inte är härdig där jag bor. Jag såg att det fanns ganska många olika sorter, men minns inte vilka. Det var ju som sagt inte "jag" som plockade på mig, jag sa nej, men händerna lydde inte...
När jag kom ut hade jag köpt fem buskar och en påse lökar - men jag fattar inte hur det gick till! Jag skulle ju handla lunch!
Iren
Ha ha, ja känner igen detta :-) Köpte "bara" en krusbärsbuske som jag satt i kruka o står i växthuset, den verkar gilla läget trots det är kalla nätter, inte frost därinne. Är nöjd med mycket av Lidls lökar o växter förövrigt :-)
Åsa, mälardalen zon 2
Jo det är inget fel på Lidls lökar testade lökar för runt 12kr förra året och jag fick en massa fina blommor trots den kalla och blöta sommaren. Grävde ju upp lökarna jag hade förra året men vet inte hur de är efter att ha stått hela vintern i förrådet utan en droppe vatten så jag köpte lite nya de var ju rätt billiga.
Jordgubbe
Planterade blåbärsbusken idag i en hink. Det var hög tid. Det var rotsnurr i krukan som jag efter förmåga försiktigt klippte upp.
Peztis
Ah, jag är en vecka för tidig, alltså! Hoppas det för det vore skoj med en änglatrumpet.
Peztis
Hittade trädgårdsbladet men nu blir jag lite förvirrad...
Jag har lärt mig att Spikklubba heter Datura och att de har blommor som pekar uppåt medan Änglatrumpet heter Brugmansia och där hänger blommorna nedåt. På reklambladet står det Datura med blommor som hänger... g.gif
http://www.odla.nu/artiklar/balkong-och-ut...rse-spikklubbor
Eller de kanske inte har lärt sig i Tyskland att de särade på dem för ett tag sedan. Eller är det undantaget de säljer?
Irene_L
CITAT (Peztis @ 02-04-2013, 16:53) *
Hittade trädgårdsbladet men nu blir jag lite förvirrad...
Jag har lärt mig att Spikklubba heter Datura och att de har blommor som pekar uppåt medan Änglatrumpet heter Brugmansia och där hänger blommorna nedåt. På reklambladet står det Datura med blommor som hänger... g.gif
http://www.odla.nu/artiklar/balkong-och-ut...rse-spikklubbor
Eller de kanske inte har lärt sig i Tyskland att de särade på dem för ett tag sedan. Eller är det undantaget de säljer?

Jag såg också att det stod Datura men bilden var på en Brugmansia!! Då blir man ju man ju osäker på vad krukan innehåller! confused.gif
Peztis
Vi får helt enkelt köpa och se hur frukterna ser ut i höst. Då får vi svaret huruvida det var en brugmansia eller datura!

giggle.gif
Anna-Karin Lundberg
Jag planterade min buskar i krukor och ställde dem i grunden under huset. Det var nog bra att de planterades, för när jag tog bort plasten runt jordklumpen visade det sig att det var jord/lera "knådad" som en degklump runt plantan med dess rötter ihopvikta runt "sig själva". Och det var förstås inga "buskar" utan mer väl rotade sticklingar. Men med tanke på priset är jag fortfarande nöjd med mitt köp. Men jag förstår nu att priset kanske var rimligt. Eller ja, fortfarande billigt, men inte några "superklipp".

Av lökar och dahlior jag tidigare köpt billigt har det kommit fina blommor - om än kanske inte helt rätt sorterat. Men för det priset... Jag skulle absolut kunna köpa fler dahliaknölar, om jag inte redan hade så många.

Blir spännande vår och sommar för att se vad som faktiskt blir av dessa plantor.
Jordgubbe
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 03-04-2013, 07:39) *
Jag planterade min buskar i krukor och ställde dem i grunden under huset. Det var nog bra att de planterades, för när jag tog bort plasten runt jordklumpen visade det sig att det var jord/lera "knådad" som en degklump runt plantan med dess rötter ihopvikta runt "sig själva". Och det var förstås inga "buskar" utan mer väl rotade sticklingar.

Så var det för mig också. Jag trodde att jorden skulle vara lös och lucker, men när jag drog ut den ur krukan var den kompakt och rötterna var snurrade. Rötterna gick inte att dra isär för hand så jag gjorde 8 st ytliga snitt och planterade dem i en kruka med surjord. Det kommer väl att ta ett par dagar innan nya rötter hittar ut men hoppas de tar sig.

Idag skulle Lidl få in träd. Jag hade iaf tänkt åka dit och titta.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag säger efter att ha varit på LIDL fruktträden är en väldigt stor chansning det står inte vilka sorter det är och inte vilken grundstam det är heller så jag skulle ju gissa det är nån slags överblivna holländska träd som de sålt ut billigt till LIDL och många holländska sorter är inte ens härdiga i skåne. Så runt 90kr för ett fruktträd kan låta billigt men om det bara överlever något/några år och aldrig hinner sätta frukt så tycker ju jag det är en dyr kostnad ändå. (+det var ju rätt små träd om man jämför med de som säljs i trädgårdsbutiken)

Pelargonerna 6st för 49.90 var dock väldigt prisvärda var rätt stora plantor + nerium, passaionsblomma, pepino mm. som kostade runt 25kr var ju väldigt prisvärda med. Kom hem med en pepinoplanta trots jag vet de väldigt lätt får spinn och jag inte hade tänkt odla spinnmagneter på min balkong iår men jag får väl driva upp den i kruka på balkongen och sedan kanske gräva ner hela krukan på min odlingslott när det blivit varmt.
Fjortispower
Nej nu tar jag och flyger till Lidl den här gången!!
Klint
Jag trivs så bra här på landet,men ibland skulle man ändå vilja....Dahlior jag blir sick.gif
Peztis
Och inte hade de fått in några Datura så jag köpte ingen växt... Fast det var några andra jag stod och nöp i men jag sansade mig!
Fjortispower
Jag såg Datura! Men det blev passionsblomma, nerium och diadembuske för min del. Tre helt nya godsaker att bita i!
malarmaster
köpte stjärnöga idag på lidl men inga buskar,rosor m.m. ettåriga växter är väl okej men jag tvivlar på härdigheten på övrigt sortiment.
en anekdot: jobbade hos en holländare i Älmhult,han hade köpt hus och renoverade det. till trädgården ville han ha massa thujor,barrväxter m.m(poppis i Holland) men då kostnadsläget i sverige var löjligt högt (enl. honom)köpte han ett lastbilslass från holland (han är snuskigt rik).
tyvärr frös det mesta bort under vintern och jag förklarade för honom att importerade växter oftast inte klarar svensk vinter utan det är bäst att satsa på material uppväxt i sverige,trots högre pris.
på våren kom ett nytt lass från holland,trädgårdskillarna slet hårt,sommaren blev bra och allt frodades.
men även detta år kom en vinter och bruna barrväxter stod på parad framemot våren.
tredje säsongen kom personal från en svensk plantskola,planterade E-plantor och numera är det en fröjd att köra förbi(om man nu gillar thujor o barr).
min egen slutsats,lärd av många egna misstag är att står det inget om varken härdighet eller sort på förpackningen är det bäst att avstå,såvida man inte ser det som ettårigt . ulf
Peztis
Fast datura, nerium osv är ju inte härdigt hos oss i alla fall... Vinterförvarar man dem frostfritt så kommer de vackert nästa år igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon