LeoTage
Hej! Jag är en nybliven hobbyodlare med små medel och stora drömmar och som efter att ha varit i planerings- och efterforskningsstadiet i några veckor nu känner att det är dags att vända sig till mer kunnigt folk – er! – för att avgöra min plans rimlighet och reda ut några osäkerheter som jag har.

Jag bor i en lägenhet i Halmstad tillsammans med min flickvän. Hennes föräldrar har en gård ca. fyra mil ifrån oss, med en del åkermark som inte längre används och som står ledigt för oss att anlägga ett grönsaksland på, om vi vill och kan. Jag föreställer mig att ett 5x5m stort land hade varit lagom. Åkern har stått obrukad i flera år, men herren i huset brukade, fram till för ett par år sedan, ta ett varv med plogen över den någon gång per år, men numera är den ganska övervuxen. Av vad kan jag inte säga, men jag antar att vad det än är så vill jag inte ha det i grönsakslandet.
Nu kommer jag då till min första fråga: vad är det bästa sättet att få marken odlingsbar? Det absolut enklaste och snabbaste sättet borde vara att be svärfar ta ett varv med plogen och vända fram odlingsbar jord, men då dröjer det kanske inte länge innan ogräset dyker upp igen?

Eftersom det är åkermark tror jag att den består av ganska tung lerjord som kanske kan behöva förbättras lite. Hade det gått bra att få ner en mängd halm (som det finns gott om på gården) i jorden, eller finns det bättre sätt? Om halm, bör den klippas ner till en mer spånliknande struktur, eller duger det med långa strån? Behöver jorden en god dos gödning samtidigt som man förbättrar strukturen, eller har lerjorden samlat på sig så mycket näring den behöver under tiden den legat orörd?
Hur gör jag för att få ner halmen/gödningen i jorden? Blir det till att ta fram spaden för att gräva och vända, eller går det bra att sprida ut allt över odlingsytan och ta ett varv med plogen (kanske samtidigt som ”ogräsrensningen”, om plogen var en god idé till det) för att vända ner allt?

Hur mycket omsorg behöver en grönsaksodling (bestående av bönor, kål, squash, kronärtskocka, rotfrukter, lök och potatis)? Jag hade gärna varit där och pratat med växterna varje dag, men det är ju en bit att köra, med all bensinkostnad och miljöpåverkan som det innebär, så det kan nog inte bli mer än ett besök i veckan, och gärna mindre än det. Om jag täckodlar med halm/gräs/löv, kan jag då förlita mig på att naturen själv (och i viss mån svärföräldrarna, även om jag inte vill lägga en allt för stor börda på dem) förser växterna med vad vatten de behöver så att jag kan vara ifrån dem i någon vecka, eller behöver de mig oftare än så ändå?

Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas att någon har tid för mig! smile.gif
EKLO
Hej,

det hela låter väldigt roligt, och det blir ju jättebra till slut, men du får nog ha lite längre perspektiv än bara ett år, tänker jag. Jag har odlat grönsaker på hobbynivå i ganska många år nu, gräver hela tiden upp nya land, och tycker det låter som en dröm att utgår från rot- och stenfri åkermark.

Förmodligen är det flerårigt ogräs som växer där nu, och en del fleråriga ogräs (som kvickrot) gror tyvärr om det bara är en liten rotbit kvar, och risken med att plöja är förstås att det blir fler bitar rötter som gräset kan gro från. Å andra sidan sparar du givetvis mkt jobb initialt av att slippa gräva rent, då får du ta igen det på ogräsrensning senare.

Lerhaltig jord är näringsrikare än annan, och förstås mer tungarbetad. Kanske skulle jag inte satsa på halm som jordförbättrare i första hand (åtminstone inte bara) eftersom det sänker ph:t en del - men ta lite finfördelad halm och annat biologiskt (löv, kompost, gräs, grönsaksrens..) och vänd ner om du kan och orkar - det blir ju bra med allt som multnar.

Jag täckodlar alltid, dvs täcker all bar jord efter att plantorna kommit upp tillräckligt - på så vis jordförbättrar du, tillför näring och slipper vattenavdunstning - allt på en gång (men sniglar trivs under täcktet).

Kanske skulle du första året satsa på att odla potatis så att du av den växtkraften slipper en del ogräs (de stora plantorna skuggar) och rötterna bearbetar i sig jorden en del.

Kronärtskockor är ganska svårt, och måste förodlas inne tidigt för att sätta ut rejäla plantor när all frostrisk är över. inget jag skulle satsa på första året. Å andra sidan: så gott när det lyckas! Man får väl köra lite trial and error!

Allt du odlar kommer att smaka fantastiskt, det är roligt att ha sina egna grönsaker.
Ang. vattning och ogräsrensning är det ju värst på senvåren/försommaren - då ska det inte torka ut och inte konkurreras ut, när växterna blivit större klarar de sig bättre.

Lycka till!
Piccante
Lera som odlats innan brukar ändå vara hanterbar. Har de tillsatt naturgödsel till jorden eller kört med mest konstgödsel? Har de naturgödslat så borde det ju vara ganska bra med mull i jorden. Ska ni inte odla mer än 5*5 m så kanske svärfar kan plöja eller fräsa området först?
Jag hade försökt att antingen ogräsharva med traktor eller kratta för hand och få bort så mycket rotogräs som möjligt. sen är det nog inte fel att täckodla första året om ni kan få tag på billig halm.
Preussen
Om svärfar plöjer djupt, vilket är att föredra på styva jordar, bekämpas rotogräs bra. Lerjord mår dock bäst om den höstplöjs. Ta det bit för bit. Vårplöj och odla spannmål på större delen.
hattstugan

Plöja ja! Men det kan hända att jorden är tagen i Omställning och då får det inte Odlas vad som helst där för då dras eventuella bidrag in! EU bestämmer sådant idag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon