andreas75
Mina smågrabbar (och självfallet jag..wink.gif.) har en svaghet att trycka ner allt möjligt i jorden som man passerar på Ica's fruktavdelning. Har nog kört det mesta nu från äpple till stjärnfrukt och cherimoya...

Det stora trixet verkar vara vårat torra inomhusklimat, då man rätt lätt fixar lite extra belysning med timer...
Avocadosarna har ju gått hädan varenda en, medan lite roligare Tamarindträd tar sig superfint (pga afrikanskt ursprung?)

Nu till frågan - Inkluderat alla specialare i asiatiska affärer och annat... - Vilka mer exotiska frukter/nötter är speciellt bra för lite torrare inomhusklimat och således lite enklare i drift?

(Jag vet att det finns massa trådar med exotiska växter... Men är mer ute efter de som pallar speciellt torrt och enkla i drift...)

Hälsn
Andreas
Bassam
Hej

exotiska växter som andra växter kan inte klara torra luften, men jag kan säga att du kan undvika torra luften på att täcka jorden och du ska inte lämna jorden torka, för att växter kan ta vatten från jorden när sina vatten går ut på grund av torra luften, men undvika överflödiga vatten.

H.Bassam
sprangskiss
Min favorit är fikon.. Köpt ekologiska torkade och sått, ungefär en på tio som gror, så sätt många fröer. Mitt träd verkar tåla hur mycket misshandel som helst, står torrt i ett söderfönster hela året. Har dock inga förhoppningar om frukt då de sorter som används komersiellt oftast behöver fikonstekel för pollinering.
Alexander-VG-zon3
Dock mår inte fikon bra i lägnden att odlas i konstant värme inomhus. Utan bör få vintervila. Många växter som tål lite torrare vill också vintervila (exempel oliv, granatäpple).

Men jag skulle testa dadelpalm, citrus, trädtomat, citrongräs, ingefära, kaktusfikon, drakfrukt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon