bflie
Hej!
Jag har lite frågor som säkert för många har självklara svar, men jag är nybörjare med drömmen om en vacker trädgård.

Nu när lökarna börjar blomma undrar jag, vad gör man med jorden som fortfarande är frusen till is av kylan? När börjar man vända lite i jorden? Vilka blommor kan man plantera redan nu trots att värmen inte riktigt är här på riktigt ännu?
Kan man plantera "färdiga blommor" under den här tiden eller är det bara frön och lökar som gäller?
Är det nu man ska klippa grenar till roserna?

Helt enkelt så undrar jag när det är dags att börja piffa till i rabatten och HUR man gör det?
Ser så väldigt fram emot att få sitta ute och jobba i trädgården och en sommar med fina färger i rabatten.

Hoppas verkligen att någon vill ta sig tiden och svara på alla mina förvirrade frågor!
Glad påsk!
Rosrup
Allt om trädgård låter som en passande tidning ifall du nu vill lägga tid och pengar på sånt smile.gif
Men stod faktiskt lite om just detta i senaste numret.

Men jag kan i alla fall svara på vad man ska göra med den frusna jorden.
Ingenting! wink.gif
Går kanske att plantera penséer i jorden med hjälp av spett och varmvatten men till vilken nytta?
Bara till att vänta alltså.
Frö och lökar beror helt på vad det är.
En del SKA sås tidigt en del GÅR att så tidigt en del ska INTE sås tidigt så det beror helt på.Men det går som regel att läsa sig till, oftast på fröpåsen men har du ingen så så sök på nätet eller för all del fråga här.

Råkar du komma på hur man får en fin trädgård så tipsa gärna här för tycker många har problem med det tongue.gif
Eller rättare sagt är problemet att man bara ser det som blev mindre bra hemmavid och glömmer uppskatta det som faktiskt blev bra.
Ha en trädgård som är tiptop hela året är svårt och då måste man antingen ha tur eller skicklighet.
Tapio
CITAT (bflie @ 30-03-2013, 18:43) *
Hej!
Jag har lite frågor som säkert för många har självklara svar, men jag är nybörjare med drömmen om en vacker trädgård.