josohl
Undrar om det är någon som har kvar Allt om trädgård-tidningar från 2012 och orkar leta fram en sak åt mig... Det var ett vårnummer med tips på "mina bästa fröer" från olika fröfirmors proffs och en av dessa tipsade om en chilisort som var röd (var med på bild), inte så stark, lättodlad och gav stora skördar. Hade tänkt odla denna i år, men jag kan inte hitta numret och kommer absolut inte ihåg namnet... Hittar det inte när jag försöker söka på nätet heller.
Peztis
Nr 2 från 2012, sid 26, uppe i vä hörnet:

"5. CHILIPEPPAR
Capsicum baccatum 'Balloon'
Mild och söt bärpeppar som bildar en hög, ca 60 cm, välförgrenad planta med dekorativ klockformad mild chili i mängder. Mognar från grönt till rött.
(TG)"

TG står för Tant Grön

Nu när det imorgon är april är det lite sent att så chili (brukar man göra i jan-feb, många har det som nyårsdagssyssla, verkar det som) men det kanske finns att köpa plantor eller om du har tur är det någon som har sått för mycket av denna och kan avvara en planta. Kanske den finns på Trädgårdsmässan om två veckor?
Piccante
´Balloon´var okänd för mig men jag googlade och det visade sig vara ännu ett handelsnamn för samma sort som säljs under massa olika namn beroende på leverantör. Balloon kallas också:
'Aji Flor'
'Balloon'
'Bishops Crown'
'Bishops Hat'
'Campane'
'Orchid'
'Peri Peri'
'Pimenta Cambuc'
'Ubatuba Cambuc'
Nepalese bell
Christmas Bell

Sen är Jamaican Bell och Patricia också väldigt snarlika.

Peztis
Nu har jag lagt undan tidningen men om jag minns rätt så tyckte jag inte att Balloon hade det där "brättet".
Chili Linkan
CITAT (Piccante @ 31-03-2013, 13:07) *
´Balloon´var okänd för mig men jag googlade och det visade sig vara ännu ett handelsnamn för samma sort som säljs under massa olika namn beroende på leverantör. Balloon kallas också:
'Aji Flor'
'Balloon'
'Bishops Crown'
'Bishops Hat'
'Campane'
'Orchid'
'Peri Peri'
'Pimenta Cambuc'
'Ubatuba Cambuc'
Nepalese bell
Christmas Bell

Sen är Jamaican Bell och Patricia också väldigt snarlika.

Men så Jamaican Bell och Patricia är egna sorter som skiljer sig från dessa på denna listan? Blir inte klok på dessa sorter faktist. Fick tag på lite frön till Jamaican bell i år och odlar den för första gången. Sökte lite och hittar väldigt lite info om chili med det namnet nämligen.

Piccante
CITAT (Chili Linkan @ 31-03-2013, 14:49) *
Men så Jamaican Bell och Patricia är egna sorter som skiljer sig från dessa på denna listan? Blir inte klok på dessa sorter faktist. Fick tag på lite frön till Jamaican bell i år och odlar den för första gången. Sökte lite och hittar väldigt lite info om chili med det namnet nämligen.

Förvirringen är ganska stor omkring dessa klockformade Baccatum. När jag googlade och kollade på olika fröfirmor som uppgav synonyma namn så var inte Jamaican Bell/ Patricia med. Men jag har för mig att JB/ Patricia ska vara samma som Nepalese Bell?

josohl
CITAT (Peztis @ 31-03-2013, 10:23) *
Nr 2 från 2012, sid 26, uppe i vä hörnet:

"5. CHILIPEPPAR
Capsicum baccatum 'Balloon'
Mild och söt bärpeppar som bildar en hög, ca 60 cm, välförgrenad planta med dekorativ klockformad mild chili i mängder. Mognar från grönt till rött.
(TG)"

TG står för <a href="http://www.tant-gron.nu/" target="_blank" rel="nofollow">Tant Grön
</a>
Nu när det imorgon är april är det lite sent att så chili (brukar man göra i jan-feb, många har det som nyårsdagssyssla, verkar det som) men det kanske finns att köpa plantor eller om du har tur är det någon som har sått för mycket av denna och kan avvara en planta. Kanske den finns på Trädgårdsmässan om två veckor?

Jättetack för att du orkade leta, men det var inte den... Tror att det var senare än feb-numret. Det var en namnsort med ett tre-ordigt sortnamn typ Nnnn de Nnnn (bra förklaring...)

Jo, det är ju lite sent att börja med chili-sådd nu, men då vet jag i alla fall namnet till nästa år om det inte hinner bli nåt i år.
Chili Linkan
Ja dessa klockformade Baccatums är förvirrande.

Är det Piment D'Espelette du söker efter? Minns du vad den hade för form?
Piccante
CITAT (josohl @ 31-03-2013, 16:12) *
Jättetack för att du orkade leta, men det var inte den... Tror att det var senare än feb-numret. Det var en namnsort med ett tre-ordigt sortnamn typ Nnnn de Nnnn (bra förklaring...)

Jo, det är ju lite sent att börja med chili-sådd nu, men då vet jag i alla fall namnet till nästa år om det inte hinner bli nåt i år.

Finns en Pimenta de Neyde med.
josohl
CITAT (Chili Linkan @ 31-03-2013, 16:28) *
Ja dessa klockformade Baccatums är förvirrande.

Är det Piment D'Espelette du söker efter? Minns du vad den hade för form?

Jaaa!!! DEN VAR DET! Tusen tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon