museo12
31-03-2013, 08:42
Jag tänkte för första gången i mitt liv ha en liten grönsaksodling denna säsong. Förodlat har jag inte gjort, utan tänkte köpa färdiga plantor i krukor när de börjar säljas.
Frågan är vad ska man satsa på? Vad går att odla i krukor? Tomater så klart, men vilken sort är lätt och god?
Paprika? Fler alternativ i krukor? Hur ska de stå? Sol/skugga? Lä? Mycket vatten?
Hur stora krukor? Större än de man köper dem i? När ska man köpa plantorna?
Hoppas på lite tips och svar!
sofia75
31-03-2013, 09:03
Både tomat och paprika vill stå på ett soligt och skyddat ställe. Oftast står dom i små krukor när man köper dom och behöver planteras om relativt snart. Slutkrukan för tomat bör vara på minst 10 liter, något mindre för paprika.
Bra tomatsorter för kruka utomhus är tex Bonita och Maskotka som båda är röda busktomater. Finns dock många fler att välja mellan.
Själv odlar jag sallad, lök, sockerärtor, chili och olika kryddväxter i kruka. Gurka går också bra men behöver mycket värme för att trivas. Tänk på att inte ha för små kärl att plantera i. Använd bra jord och tillsätt lite näring efter några veckor.
museo12
31-03-2013, 17:08
Tack för ditt svar! Får väl börja inhandla i maj.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.