Cillavan
31-03-2013, 10:33
Jag har en vit skogslönn som fått barken aväten helt runt om på stammen. Dessutom har den inte rotat sig ordentligt heller, varför vet jag inte. Jag antar att det är helt kört för den, eller finns det något jag kan göra? Ta en stickling eller så?
malarmaster
31-03-2013, 11:19
för allt som är ovanför det avätna är det kört men låt den stå tillsvidare.
råkade ut för samma med ett ungt träd och till min förvåning sköt den ett rotskott och är nu ett mäktigt träd,
min variant var en rödbladig skogslönn,jag har flera varianter på skogslönnar.
problemet med lönnar är att de blöder väldigt nu på våren om man skär i dem,du kan ju prova med att ta några sticklingar men jag tror inte det lyckas,mina förökningar på lönn brukar jag göra i augusti då jag sätter dem i sticklingslåda,c.a hälften brukar lyckas. ulf
Cillavan
31-03-2013, 19:05
Tack för svar! Jag avvaktar och ser. Annars kan det bli en pil där den står nu om den inte vill mer sedan. Men eftersom den inte verkar ha rotat sig så har jag inga förhoppningar.
Huggorm
31-03-2013, 19:16
Är det mössen som ätit upp barken? Det har de gjort hos mig i alla fall den här vintern, både på en lind och min katsura. Jäkla skadedjur de där.
Om lönnen inte rotat sig ordentligt kan det bero på att du har vattnat för lite. Vill du få en pil att växa på samma ställe måste du vattna ännu mer än lönnen behöver.
Hej
Näring går genom barken, så är det tyvärr kan du inte rädda den, men delen som lägger under skada barken ska försätta leva, så kan du chansa och ta sticklingar nu, och om den blödde kan du svetsa blödad området med eld.
H.Bassam
Har trädet riktigt högt affektionsvärde eller så kan det kanske räddas genom bryggympning, dvs du tar skott längre upp i kronan och ympar in under barken nedanför och sedan ovanför ringbarkningen, för att leda runt och förbi skadan. Lite pilligt och kanske inte den snyggaste lösningen? Man räddade faktiskt det sista moderträdet av Åkerö på sådant vis. Om lönnen inte är etablerad som du tror har den inte hunnit byggt upp ordentligt tryck i vävnaderna och då fungerar vårbeskärning utan större problem, jag har själv skurit oetablerade lönnar kraftigt på våren och oftast har dem inte ens visat tendenser till att blöda. Så några lillfingertjocka skott från ifjol kan du absolut plocka utan att skämmas om du vill pröva sticklingar eller ympar eller så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.