Full version: Avten bark p lnn
Cillavan
Jag har en vit skogslnn som ftt barken avten helt runt om p stammen. Dessutom har den inte rotat sig ordentligt heller, varfr vet jag inte. Jag antar att det r helt krt fr den, eller finns det ngot jag kan gra? Ta en stickling eller s?
malarmaster
fr allt som r ovanfr det avtna r det krt men lt den st tillsvidare.
rkade ut fr samma med ett ungt trd och till min frvning skt den ett rotskott och r nu ett mktigt trd,
min variant var en rdbladig skogslnn,jag har flera varianter p skogslnnar.
problemet med lnnar r att de blder vldigt nu p vren om man skr i dem,du kan ju prova med att ta ngra sticklingar men jag tror inte det lyckas,mina frkningar p lnn brukar jag gra i augusti d jag stter dem i sticklingslda,c.a hlften brukar lyckas. ulf
Cillavan
Tack fr svar! Jag avvaktar och ser. Annars kan det bli en pil dr den str nu om den inte vill mer sedan. Men eftersom den inte verkar ha rotat sig s har jag inga frhoppningar.
Huggorm
r det mssen som tit upp barken? Det har de gjort hos mig i alla fall den hr vintern, bde p en lind och min katsura. Jkla skadedjur de dr.

Om lnnen inte rotat sig ordentligt kan det bero p att du har vattnat fr lite. Vill du f en pil att vxa p samma stlle mste du vattna nnu mer n lnnen behver.
Bassam
Hej

Nring gr genom barken, s r det tyvrr kan du inte rdda den, men delen som lgger under skada barken ska frstta leva, s kan du chansa och ta sticklingar nu, och om den bldde kan du svetsa bldad omrdet med eld.

H.Bassam
IKS
Har trdet riktigt hgt affektionsvrde eller s kan det kanske rddas genom bryggympning, dvs du tar skott lngre upp i kronan och ympar in under barken nedanfr och sedan ovanfr ringbarkningen, fr att leda runt och frbi skadan. Lite pilligt och kanske inte den snyggaste lsningen? Man rddade faktiskt det sista modertrdet av ker p sdant vis. Om lnnen inte r etablerad som du tror har den inte hunnit byggt upp ordentligt tryck i vvnaderna och d fungerar vrbeskrning utan strre problem, jag har sjlv skurit oetablerade lnnar kraftigt p vren och oftast har dem inte ens visat tendenser till att blda. S ngra lillfingertjocka skott frn ifjol kan du absolut plocka utan att skmmas om du vill prva sticklingar eller ympar eller s.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon