Full version: Klippa hasselbuskar.
Cissi-84
Jag tänkte ge mig på våra övervuxna hasselbuskar. Min tanke är att "gallra ur" dem genom att såga bort de äldsta stammarna en bit upp från jorden men även att kapa av de kvarvarande grenarna på önskad höjd. Buskarna är nämligen upp mot 4m idag och vi vill ha ner dem till ca 1,5-2m. Tror ni att buskarna överlever den behandlingen?
Tacksam för tips och råd.
Huggorm
Ja, hassel överlever utan vidare något sådant, de är väldigt tacksamma buskar att greja med.
Anna-Karin Lundberg
Jag har flera hasselbuskar i min trädgård och jag har tagit ned några stora dungar till lägre och finare buskar. Om den är väldigt stor och tät skulle jag såga bort de grövsta grenarna så nära marken jag kan, lämna kvar så det fortfarande blir en "buske". Det kommer nytt nedifrån och sen kan du ta bort de grövsta/längsta efter hand. Jag har några större buskar som jag vill ha stora men inte jättehöga, där tar jag då och då de grövsta.

Det går också att ta bort allt, det kommer upp nytt - vad du väljer beror på hur gärna du vill att det ska vara höjd på busken. Du kanske inte vill ha det tomt i några månader innan det kommit nytt? Så gör jag på några andra ställen. Jag tar ned hela busken vid marken, busken bredvid rör jag inte. När det börjar bli lite storlek på den nedklippta så tar jag grannbusken vid marken. Det betyder att på den sidan av tomten är det alltid nån på tillväxt och alltid nån som är helt nere och alltid nån som snart ska tas ned. Så har jag gjort i tio år. Några har jag velat ha död på eftersom de vuxit på hel plats. Det går, men det tar tid, jag har sågat ned hela och plockat bort alla nya små skott i ett par år, sen dör den.

Jag skulle aldrig klippa i en stam/gen som ska vara kvar, det blir inte alls snyggt. Smaken är förstås som baken, men jag vill ha naturligt växande buskar, bara inte allt för höga. Därför sågar jag också så nära marken det går, så man slipper en grov stambit med nya grenar utvuxna från sidorna (som på en yuccapalm, haha).
Peztis
Hade nog också försökt gallra ur genom att ta det grövsta vid marken. jag gjorde så med min syrenhäck och det funkar bra, bara man är beredd på att det tar något år innan det växer till sig igen.

Annars funkar hassel bra att tukta så att det ser bra ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon