hannaforsberg
Hej alla odlingsvänner!
Jag arbetar i hemtjänsten sedan något år tillbaka och fick av en äldre herre tre st kaktus/succulent-skott. Han sa att han själv haft den sorten som krukväxt i 30 år och att moderplantan var inköpt på Kanarieöarna.

Jag planterade mina skott och de har tagit sig bra det senaste året. Tyvärr har varken jag eller herren någon som helst aning om vad växten egentligen heter. En ledtråd är kanske att blomman som kommer fram (har ej bild) är röd, rund, styv, och har bakåtböjda kronblad.

Hoppas att ni kan hjälpa mig smile.gif

Hanna

Bifogar en bild:

[attachment=75666:IMAG0797.jpg]
Peztis
Vill bara välkomna dig hit till Odla!
Suckulenter är jag himla dålig på men många här är så duktiga så jag hoppas att du snart får hjälp!
teo
Det är ingen kaktus utan troligen någon typ av Huernia/Orbea (Asclepiadaceae). Luktade blomman gott :-)
Alexander-VG-zon3
Kanske någon Hoodia? om den är ljus.
teo
Möjligen men inte den vanliga (H gordonii), den har tätare mellan taggarna. Bild på blomma hade hjäpt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon