cocosboll
Ska snart flytta till en ny lägenhet med balkong i söderläge och undrar vad som kan trivas där?
Har även en "vägg/skärm" mot grannen som jag vill täcka med nån klätterväxt, gärna vintergrön men viktigast är höjden! Den får gärna bli ca 3m hög.
Sen funderar jag på vindruvor? Kan man ha det? Isf vilken sort och hur ska den skötas? Hur stora kärl behöver man? Vill veta allt smile.gif
Sen vill jag ha perenner, vad har ni satt?
Har inga jätte gröna fingrar så det får gärna vara hyffsat lättskött smile.gif
Tacksam för svar!
pyssel
Mitt tips är att testa sig fram. Jag har haft olika perenner på balkongen nu i flera år.
Det du kan ha i åtanke är hur pass skyddat läget är. Om det blåser ofta kanske du skall satsa på mer bastanta växter med något mindre blommor. Sommarblommor som älskar sol är bland annat Petunia och Afrikansk marguerit. Exempel på perenner som gillar full sol är Lavendel och flertalet Nävor. Klätterväxter finns det många av både fleråriga som Klematis eller Eldkrasse och ettåringar som blomman för dagen (Ipomoea) och Rosenböna.

Sen när hösten och vintern nalkas kan det vara bra att vara förbered med hur du skall vinterförvara dina växter. En del kan behöva en lätt täckning medan andra behöver tas in och förvaras på en frostfri plats.

Förutom perenner och annueller finns det ju även en hel del knöl/lök växter.
Dahlior brukar gilla full sol.

Titta i växtkataloger, inspireras och testa dig fram!
Ingen balkong är den andra lik! Lycka till! =)

Åsa, mälardalen zon 2
Det blir lätt väldigt varmt på en söderbalkong enl min erfarenhet. Kryddväxter brukar dock funka riktigt bra som ex. salvia och timjan. Tunnbladiga växter kan vara kinkiga och vissa växter får alltid spinn i sånt läge pga att de inte trivs så bra men efter ett tag lär man sig vilka växter som trivs. Själv gillar jag fuchsior men de klarar sig ju inte på en solig balkong så det fick bli pelargoner istället för de trivs bättre i sol och värme så man får anpassa växtvalet efter miljön.

Vet inte vad jag skulle välja för klätterväxt i soligt läge tunnbladiga växter som ex. bönor brukar inte funka så bra och jag har verkligen försäkt men de blir inte bra och blir rätt fulla av spinn.
Bassam
Hej

/Sen funderar jag på vindruvor) Zelga passar bra Sverige klimaten.
H.Bassam
indelon
har sydbalkong och upplever samma problem som Åsa. Tomater, inte buskvarianten, men de normala, älskar värme och växter sig stora och täta, plus att du får njuta av solvarma tomater hela sommaren.

Svartöga är en fin klätterväxt med små blommor som täcker fint och blommar länge.
cocosboll
Jag gillar inte att äta tomater men dom luktar väldigt gott så det kan kanske vara nått, och sen salvia å timjan som Åsa skrev.
Svartöga vet jag inte vad det är så det ska jag kolla upp smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon