|
AnniiPannii
01-04-2013, 08:56
Jag blir helt snurrig i huvudet.
Vissa säger att man kan gödsla gräsmattan nu med hönsgödsel medans vissa påpekar att gödsling i maj är det optimala. Jag vill gödsla en gammal gräsmatta för att få igång gräset och bort med mossan. Vilken tid är den optimala för detta?
Det ska regna i slutet på veckan och tänkte att det kan vara en bra tidpunkt..
Bor i gbg och vi har ca 3 minus på natten och upp till 10 på dagen.
Aqvakul
01-04-2013, 10:00
Vänta tills frosten går ur jorden. Sen är det bra att det regnar, annars får du vattna. Ge sen ett par givar fram till slutet på juli. Du bör använda ett kväverikt snabbverkande gödsel - NPK (typ blåkorn) eller hönsgödsel. Överdosera inte och försök sprida det så jämt som möjligt. Hellre ganska lite och många givar än allt på en gång.
AnniiPannii
01-04-2013, 12:50
Tjälen sitter kanske 20 cm ner i jorden, resten är grävbart så att säga. Kan jag ge det nu endå?
Aqvakul
01-04-2013, 13:04
CITAT (AnniiPannii @ 01-04-2013, 13:50)  Tjälen sitter kanske 20 cm ner i jorden, resten är grävbart så att säga. Kan jag ge det nu endå? absolut!
Hej. Bor också i Göteborg. - 9grd i natt. Vänta med att gödsla tills gräset har börjat växa. Bäst och dyrast är långsamt verkande gräsmattegödsel. Använder du vanlig NPK med mycket kväve (N) så ge bara lite men många gånger i stället. Gödsla när det blir regn annars kan gräset bli bränt och fult.
AnniiPannii
02-04-2013, 22:06
Är det verkligen bäst med konstgjort gödsel, själv har ag alltid fått bäst resultat med hönsgödsel eller annat naturligt gödsel. Men det kanske är skillnad på gräsmattor? JAJ, i slutet på veckan ska det bli plus nattetid hos oss och 15 c på dagen wihooo även lite regn   :D Tänk att det inte regnat i gbg på över en månad, måste vara rekord
Vilket gödsel som är bäst är väl inte så lätt att veta men de som odlar mest använder konstgödsel Golf och idrottsanläggningar. Men var i Göteborg bor du? Det verkar vara en varm del i Göteborg! Tio dygns prognos
AnniiPannii
04-04-2013, 06:04
Tjälen går ju ur i alla fall  Det är ju plus dygnet runt nu  Nää kollade på mobilappen om vädret, den kanske överdrev men din verkar lovande endå! Nu tittade jag på "riktigt" gödsel och det kostar ju en del, jag kör på höns nu och om det inte fungerar så år jag väl köpa den där dyra säcken. Kan ju prova i alla fall.
Aqvakul
04-04-2013, 06:34
Gräset känner ingen skillnad på konstgödseloch naturgödsel. Konstgödsel är oftast billigare, lättare att sprida och innehåller en känd mängd näringsämnen.
I rabatter och odlingsbäddar kan naturgödsel vara att föredra, särskilt som grundgödsling och jordförbättring. Det gäller särskilt ko- eller hästgödsel med stort fiberinnehåll.
Aqvakul
04-04-2013, 06:40
Algomin hårdlanseras sedan ett par år tillbaka som ett miljövänligt alternativ för gräsmattan. Det är tyvärr både dyrt och ineffektivt. Medlet innehåller väldigt lite kväve, men mycket kalk. Gräset behöver mycket kväve under tillväxtsäsongen. Kalk är oftast ingen bristvara, särskilt inte om man har lerjord. NPK ellr hösgödsel är rådet.
Hej Konstgödsel löser snabb så de gör snabb resultaten, men naturligt gödsel löser långsam men naturliga gödsel är bra för jord struktur, men varför ska man använda kalk för att skydda växter från svampen. H.Bassam
duo2010
06-04-2013, 19:52
CITAT (AnniiPannii @ 04-04-2013, 07:04)  Tjälen går ju ur i alla fall  Det är ju plus dygnet runt nu  Nää kollade på mobilappen om vädret, den kanske överdrev men din verkar lovande endå! Nu tittade jag på "riktigt" gödsel och det kostar ju en del, jag kör på höns nu och om det inte fungerar så år jag väl köpa den där dyra säcken. Kan ju prova i alla fall. Halåå var i gbg bor du? Här söder om stan har det varit -7 på nätterna i evigheter vilket gör att allt som tinat lite på dagen fryser på nätterna så inte ens penseerna kan stå ute. Med allt surt nedfall över trakten är det bara mossan som grönskar så vi lägger på Algomin, det är bra mot mossan och innehåller en massa andra bra icke konstgjorda jordförstörande näringsämnen. Efter ca 4 v är det hönsgödsel som funkar jättebra. Öser man på med konstgödsel typ Blåkorn år efter år så har man snart utarmat jorden och gött tillverkarna både oljeproducenter och kemikalieindustrin. Har inget i hemträdgården att göra. Lycka till! hälsningar gunilla
AnniiPannii
07-04-2013, 19:26
Jag bor i Lerum, men det är nog mitt mikroklimat i såfall för här har vi det inte så kallt alls  Algomin säger många fungerar utmärkt.. men det är ju så satans dyrt om man jämför med hederligt hönsgödsel :/ Får väl kanske ta den smällen för att få grönare gräs än grannen
CITAT (AnniiPannii @ 07-04-2013, 20:26)  Jag bor i Lerum, men det är nog mitt mikroklimat i såfall för här har vi det inte så kallt alls  Algomin säger många fungerar utmärkt.. men det är ju så satans dyrt om man jämför med hederligt hönsgödsel :/ Får väl kanske ta den smällen för att få grönare gräs än grannen  Billigaste lösningen på grönast gräsmatta är kalsalpeter! (Kväve) Jag köpte min 50Kg säck på Granngården. Det fungerar jätte bra gödsla bara lite en till två gånger i månaden när det blir regn. Räkna med att klippa gräset ett par gånger i veckan. Min robotklippare jobbade varje dag med att hålla ner gräset  Jag har grönaste gräset i området ...
AnniiPannii
08-04-2013, 05:41
CITAT (jaj-51 @ 07-04-2013, 20:48)  Billigaste lösningen på grönast gräsmatta är kalsalpeter! (Kväve) Jag köpte min 50Kg säck på Granngården. Det fungerar jätte bra gödsla bara lite en till två gånger i månaden när det blir regn. Räkna med att klippa gräset ett par gånger i veckan. Min robotklippare jobbade varje dag med att hålla ner gräset  Jag har grönaste gräset i området ... Lakar inte det ut gräsmattan då? Hmm klippa gräs är mitt jobb (efterspm mannen klipper allt som sticker upp oavsett var det är) så det kan nog gå.
Gödning lakar inte ur gräsmattan det är "skörden" av gräs som lakar ur gräsmattan om den krattas upp och används någon annan stans.
Gossen Ruda
10-04-2013, 07:29
Jag använder bara NPK, ofta och lite varje gång. Jag har inte lyckats bränna gräset någon gång, faran är nog överdriven om man inte överdoserar. Talet om att NPK urlakar jorden hör man då och då, underligt att man skulle urlaka jorden genom att tillföra något. Lite kalk då och då skadar inte. Själv slänger jag på aska från vedeldningen.
Hej
Man kan inte skada växter marken, när använder mindre doser plus på rätt tiden, om man använder NPK på höst eller vinter, växter ska inte ta dem, så går dem till mark vatten. och man ska skada miljö.
H.Bassam
Jag kör mitt vanliga tips: kolla om det finns nåt stall i närheten där hästarna står på torv och där gödselstacken snart skall tömmas. Det som ligger djupt ner i stacken och är väl bränt är helt fantastiskt för allt inkl gräsmattan! Stallen är lyckliga för att bli av med det eftersom de annars får betala per kg på tippen! Om du vill ha mycket brukar man kunna ställa ett släp vid stacken och få lasthjälp av grävskopan när de ändå tömmer... (Se bara till att förklara väl att du vill ha det längt in/längst ner!)
Det luktar inte eftersom det är färdigbränt (ok, det kanske luktar lite nån dag, men verkligen inte äckligt och det försvinner mycket snabbt, särskilt om du passar på att lägga ut innan det skall regna). Välbrunnen torvgödsel ger inte bara fin näring och mask utan även jordförbättring. Jag har i flera år lagt ut någon-några cm halvjämnt torvgödsel (man orkar ju inte kratta hur mycket som helst) på gräsmattan precis efter att tillväxten börjat komma igång och jag har absolut grönaste och snyggaste gräsmattan i grannskapet! Maskarna drar snabbt ner torvgödseln och gräset växer upp igenom det på några dar.
Billigt, bra och ekologiskt!
PS. Är även guld för rabatterna! Eftersom hästar idag äter pellets istället för havre och hösilage istället för hö blir det inte några ogräsproblem. DS.
NPK lakar inte ur jorden, men kalk gör! Det löser ut hårt bunden näring vilket ger en tillfälligt grönare gräsmatta, men utarmar jorden om man gör det konsekvent några år.
Den stora nackdelen med mineralgödsel kontra naturgödsel är att det inte ger någon jordförbättring, men så är det också lättare att sprida. Pelleterad hönsskit är däremot bra, men man får göra det oftare än med mineralgödsel eftersom det inte är lika koncentrerat.
Johhann
26-04-2013, 15:16
CITAT (AnniiPannii @ 01-04-2013, 09:56)  Jag blir helt snurrig i huvudet.
Vissa säger att man kan gödsla gräsmattan nu med hönsgödsel medans vissa påpekar att gödsling i maj är det optimala. Jag vill gödsla en gammal gräsmatta för att få igång gräset och bort med mossan. Vilken tid är den optimala för detta?
Det ska regna i slutet på veckan och tänkte att det kan vara en bra tidpunkt..
Bor i gbg och vi har ca 3 minus på natten och upp till 10 på dagen. Hej! Jag använder alltid Stroller Plus Mossa under april vilket jag anser är det bästa medlet för dina behov. Det innehåller järnsulfat och kvävegödsel. Järnsulfatet motverkar mossa och kvävet hjälper gräset att komma igång efter den lååånga vintern.
Hej mineralgödsel ger snabb resultat, men de hjälper inte med strukturen, men kalk spelar bra roll med strukturen, så man behöver ersätta gräsmatta med ( naturliga gödsel+ mineral gödsel + kalk), får att man ska få bra resultaten.
Obs mineralgödsel innehåller Kalium, så stärka gräsmatta mot måliga miljö. H.Bassam
AnniiPannii
30-04-2013, 07:40
Så här gjorde jag. Sprutade emd järnsulfat blandat emd vatten mot mossan, lät det bli svart och sen på med hönsgödsel. Det har redan hunnit bli grönt och fint om man jämför med grannarna hehehe  Ska snart köra på lite mer hönsgödsel och så får vi se hur det blir, men man ser redan skillnad
Johhann
01-05-2013, 21:41
Kanon, Och sen lite kalk i höst (om du inte nyligen gjort det)...så blir det tipp topp
Hej
Det är problem med naturliga gödsel att de ger mycket fint grönskar, för att de rika på kväve, men finns nackdel också att gräsmatta blir svag och lätt attackera från insekter och svamp, på grund av naturliga gödsel fattiga på KAlium, för att Kalium stärka växter.
H.Bassam
AnniiPannii
02-05-2013, 06:12
Bassam - Vad menar du med att gräsmattan blir svag? Jag gödslar ju med hönsgödslet så att gräset ska bli starkare för att det ska ta över mossan. Jag tycker det fungerar.
Hej Som jag sa, gödsel ger mycket grönsaker, för att kogödsel har mycket kväve, men för att få starka växter mot mossa och sjukdom, växter behöver tillräckligt Kalium, och de finns i kemi näring , och på blodmjöl eller ben mjöl. Tips Så tycker jag om du kan kompletera kogödsel med kemi gödsel eller blodmjöl och ben mjöl. H.Bassam
Bengalow
02-05-2013, 20:27
NPK (N=kväve, P=fosfor, K=kalium) som gödning före midsommar, men först efter 2-3 klippningar, så man vet att gräsmattan är igång. Jag brukar dessutom ta en omgång Stroller mot mossan. Vattnar gräsmattan gör jag inte...
AnniiPannii
03-05-2013, 06:44
Jag har inte klippt den än, men efter att mossan dött så tog gräset fart  Får uppdatera men en före och efterbild
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|