Full version: Sötpotatis 2013
chilimonster
Jag är en sucker för sötpoatis, min absoluta favoritknöl så nu har jag gett mig på att odla min egen. I slutet av februari satte jag några vanliga sötpotatis i vatten för att de skulle utveckla rötter så att jag så småningom skulle kunna plantera dem i jord. Rötterna kom efter någon vecka och sedan två veckor tillbaka har jag planterat dem i i jord.
[attachment=75679:s_tpotatis1.jpg]
Hittills har de stått inomhus och grott under en liten LED-odlingslampa. Tanken är att de ska ut i frigolitlådor på balkongen som ligger i söderläge (odlingszon I) så snart det blir tillräckligt varmt. Nu har jag upptäckt att det finns någon form av kristaller på bladen, kan det vara något farligt? [attachment=75681:s_tpotatis2.jpg][attachment=75680:s_tpotatis3.jpg]
Någon som vet hur jordblandning och näring bör se ut när jag planterar ut dem i större lådor på balkongen? Det här är första gången jag odlar sötpotatis så jag är tacksam för alla tips och idéer kring odlingen jag kan få.
Åsa, mälardalen zon 2
Knölarna är ödem och det är ett tecken på att odlingsklimatet inte är helt bra, är vanligt i växthus och liknande då man driver växterna för hårt. Allt går snabbt i växten just nu i ditt odlingsklimat, vattentransporter mm. går snabbt men klyvöppningarna är inte tillräckligt snabba på att få vattnet att avdunsta då cellerna är för vattenfyllda och om överskottsvattnet inte kan komma ut ur växten snabbt nog så sprängs växtcellerna av vattentrycket och det är söndersprängda växtceller du ser.

Sötpotatis är väldigt värmekrävande så sätt inte ut dem för tidigt de vill inte vara ute förren det är rätt varmt om nätterna. Vanlig krukväxtjord med små lecakulor i funkar väldigt bra till dessa. Och glöm inte göra dräneringshål i odlingskärlen det är lätt knölarna ruttnar ifall det blir för blött.

Rhonda - 51Aussie
Jag har prövat att få sötpotatis till att rota sig. För några år sedan lyckades det men det gör det inte varje år - konstigt! Jag brukar skära av en bit med ögon.
Året det lyckades dog plantan som stod på balkongen. Det var nog för kallt när vi var bortresta. (Svärmor vattnade)

Iår ska jag göra som du o använder en större bit av knölen.

Sötpotatis är jättegott! Riven, kokt mm. Jag brukar skära av en bit o äter medan jag ser på tv.

Den är släkt med vindan o blomma-för-dagen (Ipomoea) men finns inte vildväxande.

Hittade nyss en svensk länk där man kan köpa en planta för 49kr men frakten var 149kr.
http://www.klostra.se/plantor-1/sommar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon