Discgolfer
Jag kapade min mångåriga Aronia förra året så endast 15 cm återstod. Nu växer mängder med skott uppåt närmare en meter - roligt!!!

Men nästa steg, hur tänker jag? Min ambition är att hålla häcken tät redan från början, och ansa den kanske nån gång om året.

Hur mycket bör jag kapa skotten nu i vår?
Hur mkt bör jag göra i höst/efter 1 resp. 2 år?

Mvh ny villaägare... smile.gif

Moderatoråtgärd: Fixat rubriken
IKS
Kul att den svara så fint på beskärningen, då är den frisk och i gott skick!

Vet du vilken sorts aronia du har? Svartaronia av något slag (Aronia melanocarpa) eller slånaronia (Arona x prunifolia, typ 'Elata')? Med tanke på skottlängden låter det som slånaronia och har skotten och bladen violett anstrykning direkt när de kommer tidigt på våren/försommaren är det definitivt slånaronia. Slånaronia brukar kunna bli slängig och gles och den hade jag nog gett mig på igen nu i vår för att få den ännu tätare trots alla skott du fick från stubbarna. Jag hade då kapat skotten till ca 40 cm. Skulle det vara svartaronia kan du nog låta den vara eftersom den naturligt har ett tätare växtsätt. Efter den hårda nedskärningen (som du redan gjort) brukar beskärning 60% av skottlängden vara lämplig varje vår tills dess att du upplever den tillräckligt tät och börjar komma upp i höjd. Gör också en egen bedömning hur du tycker det ser ut, är den tillräckligt tät? Då behöver du ju inte beskära den i vår ytterligare. Inget är egentligen rätt eller fel.

I övrigt när den blivit tillräckligt hög kan du sedan klippa till önskad höjd under juli månad.

Lycka till!
Sörgårdsnissen
CITAT (IKS @ 01-04-2013, 19:30) *
Kul att den svara så fint på beskärningen, då är den frisk och i gott skick!

Vet du vilken sorts aronia du har? Svartaronia av något slag (Aronia melanocarpa) eller slånaronia (Arona x prunifolia, typ 'Elata')?

förlåt jag lånar lite, men jag satte "aronia x prunifolia fk Västeråker A (elata)" och beställde egentligen aronia melonocarpa. Fick vi verkligen rätt plantor levererade? Vi satte i höstas och då ska man väl för den delen inte beskära ner dem förrens till hösten i år eller :? Ursäkta att jag lånar i din tråd Discgolfer... Kul din Aronia är sån fart på smile.gif
IKS
Låter onekligen som du fått slånaronia istället om dina plantor var märkta så. De är väl egentligen ganska lika, men slånaronian blir större, något glesare och lite slängigare i karaktären. Jag kanske inbillar mig, men odlar man aronia för bärens skull är den också bättre lämpad än svartaronian (A. melanocarpa). Svartaaronian är tätare, naturligt lägre topphöjd och har marginellt vackrare blomning och kanske något intensivare höstfärger, men inga större skillnader.

Första beskärning för att börja bygga häcken ska alltid ske på våren, då stimuleras tillväxten när roten är fulladdad med energi som ska upp. Finns två skolor om när första beskärningen egentligen ska ske, och experter har länge varit oense. Vissa säger att plantorna ska få rota sig minst 1 växtsäsong, dvs beskärning 1 år senare efter vårplantering eller att vid höstplantering inte skära påföljande vår, utan vänta ytterligare till våren 1 år senare ändå. En annan modell är att beskära direkt vid vårplantering eller direkt under påföljande vår efter höstplantering.

Jag har prövat båda metoderna, men jag märker faktiskt ingen större skillnad. På såväl häckplantor som ungträd. Plantorna utan beskärning växer oftast ganska dåligt första säsongen medans de beskurna svarar direkt med kraftig skottbildning och fortsätter fint året efter. Förut lät jämt jag plantorna stå ett år, men numera skär jag nästan alltid direkt om det är lämpligt för växtslaget. Har plantorna hanterats av plantskolan korrekt och varit ordentligt avmognade vid upptagning ser jag inte beskärning första säsongen som någon risk. Däremot finns ju undantag och vissa växter skulle jag aldrig etableringsbeskära, men aronia skulle jag definitivt skära för att få den tät och fin, med undantag för den låga sorten Glorie.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon