Full version: Klematisförslag
sarhe1
Hej. Jag är klematisnovis, och önskar hjälp med förslag på två vit eller gulvita klematisar, inte allt för starkväxande men tåliga, för söderläge i zon 4.
Tack, Sara
Finn Klematis
Hej!

Valge Daam är den bästa vita. Zon 5 stora vackra blommor klippgrupp 3.

Finn
sarhe1
Tack Finn, den skall jag kolla upp.
Sara
Kajsa

Maria Cornelia, viticella, klipps ner sen höst, blir lagom stor, växer soligt här

Gazelle, Diversifolia, klipps ner sen höst, ska klara zon 6, blir 2 m här, men klättrar inte med bladskaften, knyter runt den på stödet, blommar länge.

Hågelby vit, viticella, klipps ner sen höst, skira rankor, får en massa blommor.

Dessa sena börjar blomma i mitten av juli och sedan till hösten, rankorna börjar om nerifrån varje år, vilket gör att dom inte är så ömtåliga som tidiga sorter.
johanare
Hej

Planerar att plantera inom ett par veckor (beroende på vädret) 2 klematis på en södervägg vid en stuprörsspalje. Kikat på Comtesse de Bouchaud och Hagley Hybrid. Båda ska klippas ner. Växer de verkligen så snabbt att de fyller ut en spalje om 50cm bredd så snabbt varje år. Tanken var att klippa ner på hösten, plocka in spaljen och upp me den till våren igen.??

Tips
Kajsa
Båda sena stor blommiga och blir ca 3 m, dom hinner växa upp nerifrån varje sommar. Du kan göra som du skriver ta bort stödet på senhösten, så gör jag med många klematis här och man slipper " skräpet " under vintern.

Hagley Hybrid

Comtesse de Bouchaud

men full storlek får du vänta på ett par år om dom är nysatta
sarhe1
Tack Kajsa. Hågelby var förtjusande.
-Linda-
Hej,
Har inte provat den själv men jag tycker "Edith" är ljuvlig!
Ser nästan ut som ögonfransar smile.gif

Klematis 'Edith'
Vetenskapligt namn: Clematis 'Edith'
Zon: 4
Läge: Sol till halvskugga
Jord: Fuktig
Färg: Vit
Höjd: 1,5-2,5 meter
Blomtid: 6-9
Beskärningsgrupp 2. Hör till gruppen tidiga storblommande klematis.Blommorna är skimrande vita med en svagt grön strimma på de tidiga blommorna.

Lycka till!
gunsta
Bra tråd - jag fick upp ögonen för Maria Cornelia - tack för tips och tack för tråd.
-Linda-
... tillägg
Ett annat råd är att lyda Finns råd yes.gif
Då brukar det bli bra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon