Full version: Frö förvaring?
pandora51
Hej det är så att jag förvarar mina frön i kylen i en lufttät glasburk med ris i för att hålla borta fukten. Det jag undrar nu är hur oftaska man byta ut riset????

Tack på förhand Mvh Pandora

(ps Såg nu att den här tråden vart lite felplacerad någon mod kanske kan flytta den)
Ally
Jag har mina frö i en låda i sovrummet, vanlig rumstempratur (eller något svalare..)
Jag tror inte att du behöver förvara i kylen med ris i burken... och om du vill absolut göra det, du behöver nog inte byta ut riset heller, så mycket fukt finns inte.

Mina frö håller rätt länge, beror förstås på sorten, men jag har testat grobarhet på 10-år gamla "celosia cristata" och fick ca 70% om inte mer. Och ingen speciell förvaring.
pandora51
Okey Ally då vet jag tackar så mycket för svaret// Pandora
Peztis
Har mina också i rumstemp, torrt och mörkt. I kartongen har jag lagt sådana där silicakuddar man får med t ex skor och väskor.
pandora51
Hej jag har en liten fråga till. Det är ju så att jag förvarar mina frön i kylen i en lufttät glasburk. Och jag harläst någonstans att man ska låta fröna stå framme tills dom nått rumstempratur för annars bildas kondens. och nu är det så att jag tagit fröna direkt från kylen utan att låta diom stå framme kanske en 4-5 gånger. Nu undrar jag har jag förstört alla frön nu eller?? Tacksam för svar Mvh Pandora
MrLeaf
Hej Pandora,

Jag tror du oroar dig i onödan. smile.gif

Jag fattar dock inte skillnaden mellan att ta fram dom direkt från kylen eller att låta de stå framme ett tag... i båda fallen antar de ju rumstemperatur.... eller... jag kanske bara är lite korkad såhär på kvällskvisten.

Jag har iallafall bara erfarenhet från chili, tomat, dill, gräslök, spenat, rädisa. Och de har jag haft framme i rumstemp i köket. Högt upp på en hylla, där kanske är 22-25 grader.
Bra grobarhet på allihop.

Mörkt och torrt är väl det man brukar säga om förvaring av frö.
Det jag hört ang kyl är att man kan "väcka" frö som har svårt att gro, genom att ha dem i kylen en tid.

Vet inte om detta tillförde något till din frågeställning dock.

Ha det gött hursomhelst smile.gif

Bassam
Hej

Du ska inte blir rädd, på grund av frö gror när de känna värme och vatten i jord.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon