Full version: Nu kommer tranorna !
Flemming
För c:a 30 minuter sedan fick jag och grannarna se en underbar syn,runt sjuttio stycken tranor cirklade över området och gled sakta iväg mot norr...
Det blir nog vår även i år yahoo.gif

Tyvärr var jag så uppspelt att jag missade fotograferingen,önskar kikaren kunde fotografera...
gunsta
Åh det var glada nyheter smile.gif
Flemming
CITAT (gunsta @ 01-04-2013, 17:05) *
Åh det var glada nyheter smile.gif

Ser att det har synts närmare 400 (fyrahundra) i Falsterbo igår men idag är det tydligen tomt...
http://www.artportalen.se/birds/uttag_obst...p;intervall=200

Tydligen har dom börjat dra sig norrut,tranor har synts till i Blekinge under dagen så det blir nog dans även i år på Hornborgasjön. happy.gif
gunsta
Så skönt - jag vill ha 'mina' tranor i år också - häckar minst ett par i närheten av mitt torp strax utanför Uppsala. Deras tutande är så trevligt. Dom är så välkomna.
kerstin z5-6
Äntligen då kommer de häckande hit om sådär 3-4 veckor smile.gif Längtar efter dem!
Uggi
Enligt fågelräkningen vid Hornborgasjön så var det igår kväll ca 1700 tranor, åker troligen ut en sväng i morgon söndag, tittar på fåglarna och fikar i den gamla skolan.
gunsta
CITAT (Uggi @ 06-04-2013, 16:14) *
Enligt fågelräkningen vid Hornborgasjön så var det igår kväll ca 1700 tranor, åker troligen ut en sväng i morgon söndag, tittar på fåglarna och fikar i den gamla skolan.

Skönt att höra att några tappra tranor har anlänt - själv har jag inte sett något intressant i fågelväg - två ormvråkar det är allt och kanske en ringduva igår. Ha det så trevligt med fågelskådandet.
Uggi
Några hundra till, nu 1930.
Flemming
CITAT (Uggi @ 07-04-2013, 09:11) *
Några hundra till, nu 1930.

Snart kan du lägga till 30 st,dom flög förbi alldeles nyss...
Tranorna har flugit över sydvästskåne hela vecka så det bådar gott men antalet är tydligen väldigt lite ännu,1930 i år medan dom var närmare 15000 förra året.
http://www5.o.lst.se/projekt/hornborga/transtat.asp
Uggi
CITAT (Flemming @ 07-04-2013, 15:08) *
Snart kan du lägga till 30 st,dom flög förbi alldeles nyss...
Tranorna har flugit över sydvästskåne hela vecka så det bådar gott men antalet är tydligen väldigt lite ännu,1930 i år medan dom var närmare 15000 förra året.
http://www5.o.lst.se/projekt/hornborga/transtat.asp

De var många förra året, över 25000 och även mycket folk.
Flemming
CITAT (Uggi @ 07-04-2013, 17:35) *
De var många förra året, över 25000 och även mycket folk.

Visst var dom många förra året men jag jämförde med 6 April 2012 och 6 April 2013...
Undrar om siffrorna verkligen blir så mycket bättre för just nu har vi snöblandat och fallande temperatur.

Blir inte riktigt klok på var dom finns just nu http://www.svenskatranor.se/varfinns.html
900 st i Kristianstad den 6/4 men var är resten ?

Hittade svaret http://www.sofnet.org/sof/nyheter/2013/seg...-hornborgasjon/

Texten blev utlagd igår på deras hemsida.

"I år bidar dock merparten av tranorna ännu sin tid söder om Östersjön, vid bl.a. Rügen och Diepholz i Tyskland. Anledningen är naturligtvis kylan och de ogynnsamma vindar som varit förhärskande de senaste veckorna"
polecat
Längtar också efter tranorna, det är bara synd att de väcker mig på morgonen.
Uggi
CITAT (Flemming @ 07-04-2013, 19:05) *
Visst var dom många förra året men jag jämförde med 6 April 2012 och 6 April 2013...
Undrar om siffrorna verkligen blir så mycket bättre för just nu har vi snöblandat och fallande temperatur.

Blir inte riktigt klok på var dom finns just nu http://www.svenskatranor.se/varfinns.html
900 st i Kristianstad den 6/4 men var är resten ?

Hittade svaret http://www.sofnet.org/sof/nyheter/2013/seg...-hornborgasjon/

Texten blev utlagd igår på deras hemsida.

"I år bidar dock merparten av tranorna ännu sin tid söder om Östersjön, vid bl.a. Rügen och Diepholz i Tyskland. Anledningen är naturligtvis kylan och de ogynnsamma vindar som varit förhärskande de senaste veckorna"

OK tummenupp.gif
Motti
Hörde Tranor flyga över Nässjö här vid 21,00 tiden i kväll !vi har en Mosse här där de brukar häcka !
Har även Bergfinkar och Bofinkar vid fågelbordet nu :)Men Sädesärlorna har vi inte set än !
Uggi
6300 st
Tapio
Halaj!

Härligt! Varenda år funderar jag på att åka och titta på det där, men aldrig blir det av. Men i år kanske!

//T
Uggi
Försök att ta dig tid, det är värt ett besök. tummenupp.gif
Uggi
12400
Lokan
Jippiii! rolleyes.gif Snart blir det trumpetmusik här!
Uggi
Något färre vid räkningen i går kväll, ca 10 000 st
Anma
Hur räknar man dem?
Alltid funderat på det.

Edit: Never mind, jag har googlat! smile.gif
Tapio
CITAT (Uggi @ 12-04-2013, 09:08) *
Något färre vid räkningen i går kväll, ca 10 000 st

Halaj!

Nej!
det kan väl inte vara så att antalet har peakat, redan?

//T
Tapio
Halaj!

Nu är jag här!
Fast det är 1+, och regnar :-(

//T
Motti
Japp Tranorna har anlänt smile.gif vi har Tranor här i Nässjö nu på en mosse här i byn troligtvis fyra par som överlever på att beta åkermarker på korn havre osv !
Tapio
Halaj!

Försökte skicka en mobilbild på plats, men det gick inte. Visst var det maffigt att se, men jag frös som en liten hund, trots att jag tog på mig ett underställ innan jag åkte.
Men alltså, hälften där är vita pluppar. Ehh, alltså, jag är urkass på fåglar, men...svanar?
Vad gör de där? har de ett samröre med tranorna? Samåker de upp hit?
Är Hornborgasjön en enda gigantisk pendlarparkering?

//T
Anma
Häromdagen såg jag två svanar och två tranor (tror jag, kan ha varit hägrar) tillsammans på ett fält utanför Uppsala.
Tapio
Halaj!

Intressant! Men kan det vara så att fåglarna inser att de måste vara tillräckligt många för att kunna bilda en V-formation, som är energisparande, och därför slår följe med andra arter när de är för få själva?
Nån som vet?

//T
Huggorm
Man lägger ju ut enorma mängder mat till tranorna vid Hornborgarsjön, det är kanske den som lockar svanorna
Tapio
Halaj!

Ja, så är det kanske. Men det är ju inte precis som att de smälter in, vita som de är, bland tranorna...

//T
hattstugan

Såg massor av Svanar och Kanadagäss samt ett 10-tal Tranor några mil norr om Enköping idag!

Finns hopp om att våren är i antågande nu!
Uggi
Nu är det vår +7 grader i natt, 13500 tranor i söndagsräkningen.
Anki på Öland
Såg ett gäng tranor i går kväll, någonstans mellan 30-50 st, som flög åt sydost, bort mot Litauern till.

Uggi
Antalet tranor har inte ökat något de senaste dagarna, det kanske inte blir fler på en och samma gång.
kerstin z5-6
De är här nu!
Uggi
Nu minskar de vid Hornborgasjön , igår var det 4 400 st.
Lokan
'Våra' tranor anlände för några dagar sen! rolleyes.gif

Och ett stort tack till dig Uggi som orkar hålla oss uppdaterade ! thanks.gif
Uggi
CITAT (Lokan @ 23-04-2013, 19:50) *
'Våra' tranor anlände för några dagar sen! rolleyes.gif

Och ett stort tack till dig Uggi som orkar hålla oss uppdaterade ! thanks.gif

OK
Uggi
Nu är det slut på transtatestiken för våren 2013, det blev inte så många samtidigt i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon