mischmasch
01-04-2013, 19:17
Hej alla Rosexperter!
Jag tänkte plantera rosor i en rabatt invid väggen till mitt hus som är från 30-talet, med källare. Går det att göra det eller är det väldigt dåligt för huset? Jag hade tänkt mig en "Flammentanz", en "Uetersener Klosterros" och några "Mary rose". Ffa Flammentanz skulle stå precis intill husväggen. Tidigare har det stått Rhododendron där. Går det att skärma av rötterna på något vis? Jag funderade på om man skulle köpa en stor plasttunna och borra en massa hål i o gräva ner i jorden o fylla med bra jord. Eller blir det för lite plats för rötterna? Eller kanske stor risk för att vatten står kvar? Jag vet inte, det kanske inte är värt risken? Fast rosor mot en röd tegelvägg är ju värt en hel del risker..
Är det någon som vet hur farligt det är? Eller har några tips på hur man kan göra?
/Tacksam för råd!
ingrids
01-04-2013, 22:53
Jag är tveksam. Dels bör du ha dränerande material, som grus eller så, närmast huset. Det är inte växtrötterna utan att man vattnar och det blir fukt som brukar ställa till. Dels kommer det med största sannolikhet att bli för torrt för rosorna precis in vid huset. De bör planteras en bit ut, sisådär en halvmeter minst. Har du möjlighet att göra en rabatt en bit ut från huset istället?
Hej
I allafall rötterna behöver grop som 50cm*50cm*50cm, så tyker jag att plantera dem på fina krukor över marken för säkerhet skull, men om du har plantering plats borta från vägen. det är bättre att du planterar de i marken direkt för att slippa problem med vatten fram tiden.
H.Bassam
Gröna mormor
02-04-2013, 09:37
Jag har en klängros Warm Welcome (köpt i Österrike 2003) som står invid en husvägg och den mår alldeles utmärkt trots att jag bara grävde ett litet hål till den. En gammal Flammentanz som fanns här när vi flyttade hit 1994 frodas också bra, så jag tror nog att du kan göra det utan problem.
Nej, tycker inte heller man ska ha rosor för nära husväggen, själva har vi en bred kant med singel först med plattkant, därefter kommer rabatterna. Flammentanz blir så stor, risken ökar också för mjöldagg inpå varma väggar.
Har en granne här med källare som just nu gräver runt hela huset för dom fått fukt, vilket elände man får göra om det mesta sedan, rabatter, gräsmattan mm.
Plastunna nej det blir trångt, kanske rotsnurr med åren ?
mischmasch
02-04-2013, 17:27
Tack för alla råd!!
Tror ni alltså att det gör skillnad om jag fyller på med grus närmast huset o planterar rosen 40-50 cm ut från grunden? Jag vill ju väldigt gärna ha rosor mot väggen, men vill inte riskera något för huset, men det skulle ju funka att flytta ut rabatten en bit, om det är tillräckligt? Sätter man upp något mellan gruset o jorden då, så att det inte blandas efter några år?
Det ska bli så härligt att få fylla min nya trädgård med rosor!! Har gjort en alldeles för stor beställning från rosenposten..
/Minna
johanare
02-04-2013, 17:52
Så länge du inte har jord upp till huset utan ett dränerande skikt emellan samt kanske plantera 50cm ifrån grunden så bör det inte vara några problem. Rosor vill gärna ha 50 cm fritt ändå.
En gång planterade jag mot en mur, alltså dikt an, det funkade inte. Sjuka, svaga o missväxt
Hej
Som vi sa att största problem till hus i Sverige fukt, så måste du tänker borta fukten från huset. och det finns flera planering kan man följa.
H.Bassam
ingrids
03-04-2013, 15:33
Det går bra att gräva ner en avskiljare mellan grus och rabatt, geotextil av det grövre slaget som man har för att gruset i gångar inte ska ska blandas med jorden nedanför t.ex.
kerstinh
05-04-2013, 13:03
Jag vågar inte uttala mig om det där med fukt och husväggar, men på vår gata finns ett hus med väldigt fina spaljéer ungefär en halvmeter från fasaden som de har planterat klätterrosor på. Spaljéerna är så långt ifrån husväggen att det verkligen syns tydligt men det blir himla snyggt faktiskt, framför allt eftersom man får lite djup i det hela och för att rosorna blir lite mer "runda", alltså snarare i 3D än 2D.
Bengalow
05-04-2013, 14:45
En annan aspekt är, att rosornas rötter söker sig till vatten, och står de närma en husvägg, så är dräneringsledningarna perfekta att söka sig till. När tillräckligt mycket rötter finns i dräneringen, så blir det stopp, och då får man problem med t.ex. källarväggar o.s.v. Det kan fixas med diverse åtgärder, som nämnts, men det gäller alltid att vara försiktig med planteringar vid husväggar.
malcolm
05-04-2013, 17:10
Mina föräldrar byggde ny villa 1974 och tämligen omgående planterade de klängrosor utmed husgrunden och det var ingen fara med det, hust såldes i höstas och hade inte tagit någon som helst skada då. Jag har själv klängrosor utmed min egen husgrund och inte heller här kan man ana någon skada efter rosorna och huset är från 50-talet och rosorna fanns här redan då vi flyttade hit -87 så jag tror det är överdrivet att tro rosor skulle förstöra grunden. Vad det gäller vattning så får man väl vattna om taket sticker ut för mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.