jaj-51
Såg på morgon TV med trädgårdsexpert ett gott skratt på morgonen.
Så jord är jätteviktigt och ett måste!

Rådet är bara blaha från försäljare som vill tjäna pengar.
Glöm försäljarnas och reklamen lurendrejeri.

Det var många årsen jag slutade gå på lurendrejeriet med de dyra jordpåsarna.
5st 50liters påsar för 95kr och eventuellt lite sand är jättebra

Tomatplantorna har inte kommit upp ännu, men som vanligt kommer de att bli minst två meter höga ...

Här gror årets första plantor i påsjorden

malarmaster
min erfarenhet är precis tvärtom,en kvalitetssåjord,lätt o fin hjälper igång det mesta.
har också prövat med billig plantjord,sand o perlit men plantjorden innehåller ofta för mycket torv vilket gör jorden i krukorna kompakt o känslig för uttorkning.
jag sår förutom tomat o fördrivning av ettåringar också c.a 100 sorter perenner o träd varje säsong.
numera använder jag endast högkvalitativ såjord och skolar om i yrkesodlarjord.
de billiga påsarna duger på sin höjd till att fylla ut i rabatterna.
men det finns säkert flera synpunkter på detta,jag har hittat det som gör mina sådder lyckade och garanterar ett bra slutresultat. ulf
jaj-51
Så olika våra resultat blir.
Själv förgror jag bara ettåriga växter alltid i billig planteringsjord.
Bruka bli några hundratal varje år.

Utomhus sår jag i den vanliga trädgårdsjorden direkt.

Mina pelargonior växer så det knakar i vanlig billig påsjord några har redan första året blivit drygt 1,5 meter höga

Tyvärr är de svindyra jordarna inte värda priset för mig och ger inte större växter eller större skördar

Sticklingar brukar jag förökat i ren torv typ briketter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon