litlot
Jag skulle behöva lite tips om vilken trädsort som skulle passa att göra en liten allé av till infarten till vår gård. Vägen är bara ca 20-30 meter lång, så jag föreställer mig att 3x2 eller 4x2 träd skulle räcka. Som tomtavgränsare kommer vi plantera en granhäck, och jag vill gärna att även allén harmoniserar med kulturmiljön.
  • Arten ska passa in i landsbygdsmiljö strax öster om Arvika i västra Värmland, till en mindre 1800-talsgård.
  • Träden ska ge visst insynsskydd till husets 2:a våning (infarten sluttar lätt nedåt från huset sett).
  • Zon 5.

Jag har en förkärlek för rosablommande körsbär, men har förstått att körsbär kan vara svårt i vår klimatzon. Andra funderingar jag har är paradisapel, spaljéade äppleträn, näverhägg och hagtorn, men jag vet inte hur lämpliga dessa är, så skulle behöva lite vägledning.
Huggorm
Surkörsbär funkar fint i zon 5 och även vanligt körsbär kan fungera även om det är på gränsen. Rosablommande specialsorter kan dock bli svårt. Men annars är ju alltid rönn ett pålitligt och bra val.
IKS

Vanlig oxel (Sorbus intermedia) kan vara ett alternativ som jag också tycker är något lättare att bilda en snygg kronform som stamträd jämfört med vanlig rönn (Sorbus aucuparia). E-materialet anges härdigt zon 1-5(6).

I goda lägen anses avenbok (Carpinus betulus) kunna fungera in zon 5. E-plantas frökälla Carin är den bästa på svenska marknaden just nu. Mindre träd, blir ca 10m.

Både skogslind (Tilia cordata) parklind (T. x europaea) fungerar t.o.m zon 5. Även en mindre sort av skogslind som kallas Linn finns att tillgå som ger ett lägre och smalkronigare träd.

E-materialet av fågelbär (Prunus avium) fungerar nog om du har ett bra läge, härdigheten anges zon 1-4(5). Rosablommande bergkörbär (P. sargentii) anges ibland som härdigt till zon 3 och ibland till zon 5. Förmodligen en chansning i din zon, och speciellt för något så strukturbärande som en allé, men toppympade träd anses härdigare, men kan heller inte stammas upp i framtiden. Personligen tycker jag inte att bergkörsbär passar som allé i den anrika miljö du beskriver, utan något som snarare förknippas med parker och torg anlagda på 90-talet.

Större träd som kan fungera förutom lind och parklind är förstås både skogsek (Querqus robur) och den mer snabbväxande rödeken (Q. rubra).

Ett härdigt prydnadsträd som inte blir särskilt stort med mycket vacker, rent vit blomning är den manshuriska bärapeln (Malus baccata var. mandshurica). Zon 1-6. Påminner något om vildapel.

Annars tycker jag fruktträd fungerar i sådana miljöer. Stora Åkeröträd eller päron av sorter som Bergamott eller Gråpäron brukar kunna vara alléer till gamla gårdar. Finns ju flera härdiga svenska äppelsorter som kan stammas upp ordentligt och bli intressant som sort.

Använd alltid E-materialet om det finns tillgängligt, eftersom det är noggrant selekterat över lång tid för att ge bästa möjliga härdighet och växtsätt i svenskt klimat.
litlot
Tack för många bra förslag! Jag får googla och begrunda smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon