VackraFia
02-04-2013, 09:49
Hej!
Ska göra första beskärningen på mitt Cox orange och aroma amarosa
Och vill inte klippa fel.
De är två år gamla i år
Hjälp uppskattas
Tror själv jag behöver klippa av två grenar vid stammen på det första och betydligt fler på det andra

Hur högt sitter grenarna? Vill du kunna gå under träden när de är vuxna? På vilken nivå vill du att kronan ska börja förgrenas? Vilken form vill du att träden ska få när de blir äldre? Hur mycket växte träden förra året?
Tricket är att inte ta bort för mycket bladmassa så att trädet blir för svagt för att växa och valla över sår, samtidigt som man vill trigga/styra nytillväxten i/till toppen av trädet med sin beskärning. Har trädet växt kraftigt förra året så är det fritt fram att beskära annars måste du förbättra växtplatsen (tex genom att ta bort grässvålen på en större yta runt trädet, täcka med löv eller så gröngödningsväxter) och beskära först när trädet kommit i gång.
Annars handlar det mest om att vara framsynt så att en gren som du vill ta bort inte hinner växa sig för kraftig för att tas bort innan du tar bort den, men med dina träd så är det ingen risk än på ett tag.
Det viktigaste är att du inte beskär för hårt så ta bort max en gren på det första trädet och kanske tre på det andra sen väntar du och tar lite i taget vid varje beskärning. Håll koll på träden så du lär dig hur de svarar på din beskärning och utgå från den kunskapen när du beskär i framtiden.
För mitt äppelträd har jag en diffus vision om hur trädet ska se ut i en avlägsen framtid, för att uppnå detta har jag långsiktig plan på tio år samt en kortsiktig på fem år, dessa planer reviderar jag varje år efter hur trädet växer.
Jag antar att du har koll på var man ska lägga snitten med avseende på grenkragar och har en ordentlig, vass och ren sekatör?
Jag skulle dessutom plocka bort eventuella äpplen redan som kart så trädet kan lägga sin energi på tillväxt i stället för fruktsättning. Vill du ha frukt redan nu så kan du kanske spara enbart ett eller två kart på träden.
På översta trädet hade jag själv tagit bort antingen den översta grenen på vänster sida, eller den andra grenen sett ovanifrån på höger sida. Då har du grenar kvar och trädet ser annars fint ut och verkar vara befriat från dubbeltopp. Sedan hade jag skurit tillbaka toppen och lämnat cirka 60% av ursprungslängden, och kvarvarande sidogrenar skärs tillbaka så att cirka 40% av ursprunglig längd återstår, och knoppen längst ut vid snitten ska givetvis vara utåtriktad.
På nedre trädet som ser ut som Cox Orange hade jag nog tagit bort den översta grenen på vänster sida, att döma av bilden ser den ut som att den tenderar till att konkurrera med toppen. Sedan blir det svårare, jag tycker egentligen att sidogrenarna sitter lite för tätt efter stammen, men svagväxande sorter som Cox Orange brukar tendera att göra så (mitt exemplar uppträder likadant), man vill ju inte ta bort för mycket heller. Tillsvidare hade jag nog avlägsnat även den andra grenen sett ovanifrån samt den understa på vänster sida. På höger sida hade jag tagit bort den andra grenen sett underifrån. Resterande sidogrenar skärs in till en utåtriktad knopp så att 40% av ursprungslängden återstår. Om bilden luras, och den översta grenen på vänstern som jag dömt ut som dubbeltopp egentligen har en trubbig vinkel kan du faktiskt spara den och skära in den till 40% istället, och alternativt ta bort någon annan olämplig sidogren längre ned.
Lite svårt att bedöma endast utifrån bilder och hur grenarna är fördelade åt väderstrecken. Generellt bör grenarna sitta med visst avstånd från varandra efter huvudstammen, och vara någorlunda jämnt fördelade åt alla väderstreck. 3-4 sidogrenar brukar vara lämpligt efter första årets uppbyggnadsbeskärning. Beskärning av detta slag bygger en starkare krona än ett friväxande, men samtidigt försenas också trädets första ordentliga skörd.
VackraFia
02-04-2013, 17:53
Tack båda två för era utförliga svar.
Hur mm lägger snitten har jag väldigt bra koll på teoretiskt.
Har dock inte praktiserat det så mycket.
Sektör finns

Jag har absolut tänkt att kunna gå under båda träden en dag.
Hoppas på att de blir stora och fina i framtiden.
Jag kan ha fel men jag tror att det är det övre som är cox orange.
Allt gräs i området runt träden ska grävas bort för att göra plats för grus
Precis under träden tänkta jag lämna stor cirklar runt med jord täckbark och någon marktäckare eller blomma. Är det fel?
Täckbark eller marktäckare är jättebra, gräset är girigt på både vatten och näring och tar du bort svålen så gynnar du rotandning och mikroliv i jorden.
Om du vet redan nu att du ska stamma upp trädet i framtiden är det av ännu högre vikt att du skär tillbaka fjolårskotten på sidogrenarna i år och ett par år framåt. Friväxande grenar bygger mer på tjocklekstillväxten medan beskurna grenar bromsas upp kontra huvudstammen tjocklekstillväxt vilket gör att ingreppet och såret blir mindre den dag du vill såga bort dem.
VackraFia
02-04-2013, 21:11
Jag ska alltså ta bort alla grenar som kommit på sidogrenar?
Hej
det när som viktigt att man våga beskära, när man ordna formen, men behöver över sak passa tiden, grenar som räkna dem som hår, om du gjorde fel under beskärning, de ska växa igen och du kan beskära dem rätt nästa gång.
Obs
det är viktigt att vilja formen som låta ljus och luft gå genom träd krona bra.
H.Bassam
Jan af Lisö
03-04-2013, 08:33
OBServera att Aroma/Amorosa är väldigt knepig att beskära, den har sidogrendominans som betyder att sidogrenerna har en tendens att växa sig högre än toppen vilket bromsar trädets tillväxt. Det betyder att trädet får ett "skålfornat" utseende.
Har för mig att detta kräver att man törs beskära sidogrenarna ordentligt, så att det alltid är ca 45 graders vinkel mellan topp och sidogrenarna.
Det kände jag inte till de första åren, så numera har min Amorosa en sidogren som är kraftfullare än toppstammen.... och nu kan jag inte ta bort 50% av ett 13 år gammalt träd, så det förblir så.
Det finns en tråd om min Amorosa här på forum
Amorosa
VackraFia
03-04-2013, 10:37
Här får ni bilder på hur grenarna sitter på stammen.
Det med många grenar är som jag trodde amorosa.

Där finns en gren till som inte syns på de andra bilderna och det är den till vänster här

Här är ett tredje träd jag måste ta tag i

Alla träd ska få nya stolpar. Bli tre eller fyr stolpar runt om och så har jag fått sånna svarta gummispännen till träd
Nej, du ska inte ta bort alla sidogrenar. En del tar du bort helt in mot stammen. Men dem du spar bör skäras in så att cirka 40% återstår nu vid första beskärningen. Nästa år skär du tillbaka skottet som bildades under sommaren och skär tillbaka det. Då bygger du starka grenar som blir utåtriktade och samtidigt bromsar upp tjocklekstillväxten hos grenen så den är smal jämfört med huvudstammen och därmed bildar ett skonsammare sår den dag i framtiden när du vill ta bort grenen för att stamma upp och höja kronan.
Jan af Lisö: Jag har samma problem med mitt Aroma ang. växtsättet. Jag har skurit grenarna riktigt kraftigt några år för att få till bra vinkel, men det svarar mest med att bilda nya spikraka 1m skott rakt uppåt från beskärningspunkten. Jag brukar istället skära ned till ett mer utåtriktat svagväxande skott i augusti längre ned istället och fortsätter bygga därifrån. Har fungerar bättre och gensvaret blir inte lika kraftigt kommande vår när inte lika mycket näring gått tillbaka till roten.
Jan af Lisö
04-04-2013, 08:42
CITAT (IKS @ 03-04-2013, 18:26)

Jan af Lisö: Jag har samma problem med mitt Aroma ang. växtsättet. Jag har skurit grenarna riktigt kraftigt några år för att få till bra vinkel, men det svarar mest med att bilda nya spikraka 1m skott rakt uppåt från beskärningspunkten. Jag brukar istället skära ned till ett mer utåtriktat svagväxande skott i augusti längre ned istället och fortsätter bygga därifrån. Har fungerar bättre och gensvaret blir inte lika kraftigt kommande vår när inte lika mycket näring gått tillbaka till roten.
Tack för förslaget, skall kolla hur det skulle kunna göras på min Amorosa.
VackraFia
05-04-2013, 13:50
I min bok "beskärning av trädgårdens växter" så klipper man av toppen och lämnar ett V av de andra grenarna så det blir en öppen krona. Varför gör man det?
Vad är rätt och fel?
Ser att mitt gamla äppleträd ser ut så och alla mina grannars
CITAT (VackraFia @ 05-04-2013, 14:50)

I min bok "beskärning av trädgårdens växter" så klipper man av toppen och lämnar ett V av de andra grenarna så det blir en öppen krona. Varför gör man det?
Vad är rätt och fel?
Ser att mitt gamla äppleträd ser ut så och alla mina grannars
När man vill att kronan ska förgrenas ut så kan man göra så, men om du vill ha högre höjd på stammen innan kronan börjar så så får du stamma upp träden innan det är dags att eventuellt kapa toppen.
VackraFia
05-04-2013, 15:16
Nu har jag klippt lite. Usch! Vad svårt det ska vara.
Klippte översta grenen på vänster sida och den andra underifrån på höger sida.
Två till ska bort men vilka?
Av vad som är kvar nu sitter översta och understa på vänstersindan parallellt och
Andra och understa är parallella tänkte ta en av var
Undrar också om jag lämnat för mycket kvar

P-A Albinsson
05-04-2013, 15:48
Man ska undvika att lämna tappar som får svårt att vallas över. Ta av grenen strax utanför grenkragen.
http://www.juniper.se/tradvard/snitt.htm
CITAT (P-A Albinsson @ 05-04-2013, 16:48)

Man ska undvika att lämna tappar som får svårt att vallas över. Ta av grenen strax utanför grenkragen.
http://www.juniper.se/tradvard/snitt.htmVad P-A sa plus att man i princip inte kan lämna för mycket så korta in tappen och vänta ett år till med beskärningen om du vill. Sen vill jag tillägga att det inte är så svårt när man fått upp vanan, och du har varit duktig och vågat beskära utan att ta bort för mycket
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.