Såhär har det gott än så länge!
Jätteverbena
Jag sådde den 29//1 2stora krukor som jag ställde ut efter 2dagar
La frön i såjord i en plastpåse i kylen samma datum
Jag tog in krukorna den 13/3 och plastade in dem,påsen hällde jag ut överst i en stor godislåda
Den lådan är nu klar att skolas om
Ska jag sätta en och en i en liten fyrkantig kruka som följer med miniväxthusen?
Övriga krukor visar inget liv,vad gör jag med dem?
Stockros
såddes 13/3 inget liv,vad göra?
Stjärnflocka
Såddes 13/3 inget liv,vad göra?
Klematisakleja[/siz
såddes 13/3 har fått 2 små blad
[size="3"]Porslinsveronika
såddes 13/3 har kommit upp men väldigt små verkar inte växa
Violkungsljus
Även de såddes 29/1 och togs in 13/3 fast har förstått att det inte behövdes de har i vart fall kommit upp
Ricin
Såddes 13/3 efter att en del legat i blöt 2dygn,de kom upp först men sådde 4 krukor,3 är stora nu över 1dm
i den 4e krukan syns ingenting? När jag nu skolar om dem ska jag sätta dem så att enbart bladen hamnar över jord?
Ja det var allt jag hade,kommentera gärna och ge tips på lättsådda gammeldags växter som jag kan så nu!
Ingen som har något råd?
Tex Ricinen ska jag plantera dem så hela stjälken hamnar under jorden?
hattstugan
02-04-2013, 21:45
Har ingen erfarenhet av annat än Stockros! De får du nog så nya! De brukar gro villigt!
Var det köpefrö eller egenplockade?
kerstin z5-6
03-04-2013, 01:58
CITAT (Klint @ 02-04-2013, 11:09)

Såhär har det gott än så länge!
Jätteverbena
Jag sådde den 29//1 2stora krukor som jag ställde ut efter 2dagar
La frön i såjord i en plastpåse i kylen samma datum
Jag tog in krukorna den 13/3 och plastade in dem,påsen hällde jag ut överst i en stor godislåda
Den lådan är nu klar att skolas om
Ska jag sätta en och en i en liten fyrkantig kruka som följer med miniväxthusen?
Övriga krukor visar inget liv,vad gör jag med dem? ? Ingen aninig de ska gro
Stockros
såddes 13/3 inget liv,vad göra? gror varmt så varför ha dem UTE?
Stjärnflocka
Såddes 13/3 inget liv,vad göra? kan ta tid låt dem vara
Klematisakleja[/siz
såddes 13/3 har fått 2 små blad
se ovan
[size="3"]Porslinsveronika
se ovan
såddes 13/3 har kommit upp men väldigt små verkar inte växa
Violkungsljus
Även de såddes 29/1 och togs in 13/3 fast har förstått att det inte behövdes de har i vart fall kommit upp
ja gror varmt .. alla groddar tar tid
Ricin
Såddes 13/3 efter att en del legat i blöt 2dygn,de kom upp först men sådde 4 krukor,3 är stora nu över 1dm
i den 4e krukan syns ingenting? När jag nu skolar om dem ska jag sätta dem så att enbart bladen hamnar över jord? nej
Ja det var allt jag hade,kommentera gärna och ge tips på lättsådda gammeldags växter som jag kan så nu!
Väldigt bra exempel på vad jag menade med att inga nya inlägg finns om hur man sår frö! VARFÖR INTE?
strandskatan
03-04-2013, 07:43
Känner mig ansvarig för jätteverbenan (det var väl frön från mig?) så jag ska försöka svara på dem. När jag skolade om använde jag i minsta sortens fyrkantiga svarta, där står de fortfarande, men det beror ju på hur stora rötter de har, kan ju hända de har så stora rötter att de inte får plats utan man får ta nästa storlek. Jag skolade om mina i kokosfiber, de verkar trivas med det. När det blir över 10 plusgrader i uterummet sätter jag ut dem, tar in på kvällen. Varför de du haft i krukor ute är inte lätt att veta, men själva stratifieringen sker bäst mellan fyra plus och fyra minus, så just det temperaturintervallet har de kanske inte fått så mycket av? Annars för vått/för torrt/sorgmyggor/för dålig kontakt med såjorden(inte tryckt till fröna mot substratet)/fröna har kommit för djupt ner i jorden. Jag skulle sätta ut krukorna igen och låta dem stå tills det förhoppningsvis gror ute.
Åsa, mälardalen zon 2
03-04-2013, 08:08
Perenner tar längre tid på sig att gro än sommarblommor det kan vara helt normalt att groningen tar några månader.
Och för de flesta denna tråd handlar om var det ju bara 2-3v sedan de såddes och så snabba är oftast inte de flesta perenner. +Jag tycker ofta de inte växer riktigt lika snabbt som sommarblommor så har man mest bara sått sommarblommor förut så kan nog perennasådder verka lite segare och saktare.
Tack för svaren!
Stockrosfrön har jag köpt av en privatperson men jag har fler så då sår jag igen!
Jätteverbena de som var i kylen har blivit jättemånga,jag ställer ut resten kommer de inte så har jag ändå massor!
De andra får stå kanske kommer de.
Tack för svaren!
Stockrosfrön har jag köpt av en privatperson men jag har fler så då sår jag igen!
Jätteverbena de som var i kylen har blivit jättemånga,jag ställer ut resten kommer de inte så har jag ändå massor!
De andra får stå kanske kommer de.
Eva 33c
03-04-2013, 10:48
När det gäller stjärnflockan så behöver den alltid en vinterperiod innan den gror. Köpefrön kan vara extra sega och inte gro förrän efter två vintrar. Färska fröer, såna som trillar direkt från plantan ner i jorden, gror däremot oftast efter den första vintern. Så får man bara upp en planta så självsår de sig lätt sen.
Idag har jag skolat om,och sått lite mer.
Nysådd är Luktärt,Zinnia,Aster,Solrosor,Malva stor vanilla Tagetes och tobaksblomma.
Ricinerna är stora 5-7blad som är som en handflata!
Jätteverbenorna växer på bra.Violkungljus likaså.Porslinsveronikan lever men är ganska små.
Stockroser har sått igen,Stjärnflockan har åkt ut igen,där den vilar?
De 2 ovanstående ska jag ha så tar det sej inte köper jag plantor!
sammanfattning så här långt det är söligt tar plats men såå roligt!!
[attachment=76092:plantor.jpg]
Kan jag börja avhärda mina plantor nu?
Tänkte ställa dem på en vagn i skuggan och köra in dem på kvällen.
Är det för tidigt eller tror ni det går bra? Jag bor i zon 3-4
kerstin z5-6
02-05-2013, 18:36
är det + går det, glöm inte fiberduken på

Kerstin! Skönt att du finns!
Nu är mina plantor avfärdade. En del resin o jätteverbena ser klara ut att plantera men exvis tobaksblomman är pytteliten växer dessnabbare om jag planterar i lite större krukor eller ska jag ta in dem igen eller gödsla lite eller är det bara att vänta?
kerstin z5-6
23-05-2013, 14:14
De växer snabbare i nya krukor + gödsel senare och om vädret blir varmare.Är de ute på heltid -ta inte in dem. Göd alltid 2 v efter omplantering oavsett växtslag.
Bra då ska alla få gödning och de små ska få en lite större kruka!
Idag har jag fotat,la in en länk under "småprat i trädgården.
Tack alla för råd, frön NU ser man verkligen va roligt detta är och vad mycket men får för pengarna!
Kommer snart fler bilder,de lever och frodas de småp liven!
Men nu får man börja planera,de här kommer inte att gro eller? jag tror att de ska sitta kvar längre,men tänk om de fryser?
[attachment=78809:IMG_1337p.jpg]
kerstin z5-6
26-09-2013, 23:15
Fröskidor bryr sig sällan om frost inte ens anueller
Tack för svaret, då plockar jag de som är bruna och väntar med resten!
Helen i Piteå Zon 5
27-09-2013, 11:06
Kul att få läsa och se bilder från vårens frösådder. Allt blev ju dessutom väldigt lyckat.
Ja om det var nybörjartur eller inte återstår att se för jag kommer att så fler gånger. Stockrosorna som jag skrev om det kom 2 rejäla plantor till slut. Jag brukar förklara för sambon att trädgård tar tid det är lite av tjusningen, men nu var det allt jag som var väl otålig, Tack alla för era råd och bråkiga sidor med såtabeller

:
Jo jag så att ni skulle få se höstbilder, de är tagna men nu hittar jag inte kameran.
Jag var ju förtjust i min runda rabatt i gräsmattan den lyste verkligen med sina många gula färger. Tagetesen som jag fått växte så det knaka, jag direktsnådde sömntuta o ringblommor kostade inte mycket så det var bara att hälla på. Sen fick jaghöstaster och köpte höstöga.
Men jag vet inte...det blir väldigt skräpigt på hösten jmf med en perennrabatt tog med läsplattan ut ska se om jag klarar lägga in bilder
Nej jag fixar det inte, men iallafall har jag klippt ner allt fult det blev massor.De perenner som fanns blev nästan kvävda.
Haha ja borde väl visa bilden för nån kunnig blev väl sådär!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.