|
abborrmaster
08-01-2003, 13:14
yesss... Idag kom det massa grejer, prenumeration på fiskejournalen, pumpafrön från odla.nu s köpochsälj, tobak och tomatfrön ifrån rara växter och frökatalog ifrån Solsikken... Jag som var rädd för att jag skulle ha tråkit hehe   /Simon
abborrmaster
08-01-2003, 13:18
tomatfröna var "orange banana" och "purple calabash"... Nån som provat dem? Är de goda?
/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
08-01-2003, 13:35
Japp det är kul när det kommer växtgrejer. Själv fick jag äntligen Jelittos frökatalog(frö till perenner) igår.
Angående pumpaodlingen, hoppas personen där på köp byt och säljsidan har haft kontrollerad pollinering, pumpor korsar sig hejvilt med prydnadspumpor och med squash så har man inte haft kontrollerad pollinering vet man inte vad man får. Själv tog jag frön från en stor halloweenpumpa från ICA första gången jag skulle odla min egen halloweenpumpa, jag fick mängder av 20cm långa gula flaskformade pumpor istället, det var inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Men de höll länge och var tjusiga som dekoration inne under nästan hela vintern.
Vill du vara säker på vad du får när du planterar pumpafrön, titta i Runåbergs katalog när den kommer, de har ett mycket bra utbud av squash och pumpafrön.
abborrmaster
08-01-2003, 13:37
hehe, jag har hört talas om de där. Annonsen såg rätt lovande ut och jag vet inte ritkigt om det spelar SÅ stor roll. Jag ställer inte så höga krav på mina växtligheter ännu, bara de gror så är jag nöjd, nästan iallafall. Det var tio dagar sen jag sådde min chilli och den har inte grott  /Simon
Åsa, mälardalen zon 2
08-01-2003, 13:53
Angående tomaterna: Har inte odlat de sorterna men här kommer lite info. Enligt engelsktalande internetsidor är dessa sorter "indeterminate" vilket innebär att dessa är sorter som växer lite som lianer och behöver uppbindas + de bör tjuvas. Kan även lägga till att dessa sorter har ganska lång utvecklingstid 80-90 dagar. Enligt denna internetsida: http://www.ghorganics.com/heirloom_tomatoes.htm
abborrmaster
08-01-2003, 14:23
tjuvas, det låter som att palla tomater. Stämmde det? Satt inte börden blir för stor tänkte jag...
På påsarna så står det förkultiveras april-maj och utplanteras i juni.
/Simon
Att tjuva tomatplantor är att ta bort de små skotten som kommer precis ovanför varje blad. Så att plantan inte grenar sej alltså.
abborrmaster
08-01-2003, 14:36
och skotten kan man plantera sen, eller?
/Simon
Njaee... det har jag aldrig hört nån göra, jag brukar slänga dem.
abborrmaster
08-01-2003, 14:40
okej då får jag extrimentera med en sen... Om jag har tid o plats dvs...
/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
08-01-2003, 14:42
Här är bild på hur man tjuvar  Kan tillägga att tomatplantorna INTE ska toppas under uppdrivningen, själva toppen nyper man inte av förren längre fram under sommaren då man vill stoppa tillväxten och låta de frukter som finns på plantan mogna. Själv toppar jag mina tomater i augusti. Nu i år då det var så varmt var mina plantor uppåt 4-5m långa när jag rev ut plantorna. Jag odlar med metoden nedläggning i växthuset för 5m högt växthus har jag inte. De tomater man tjuvar ska se ut som en enda lång lian, dessa sorter kan i ett komersiellt växthus bli 10-12m långa under en odlingssäsong. Tjuvarna kan rotas till nya plantor.
abborrmaster
08-01-2003, 14:45
tack! allt e kristallklart!
/Simon
PS: E man tjuv om man tjuvar, altså härstammar det därifrån eller? DS.
Det är samma ord. De där små skotten stjäl kraft från tomatplantan som då ger sämre skörd. De kallas för tjuvar och att ta bort dem kallas att tjuva...
abborrmaster
08-01-2003, 17:15
på två sätt alså, att stjäla en tjuv med andra ord. Enda nackdelen med att plantera skotten e väl att det kan bli lite sent på året sen, inte sant? Men vad gör det... Jag kan väl bara förlora jord på det?
/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
08-01-2003, 17:23
Japp det kan bli lite sent när man sätter sticklingar med tanke på att de sorterna du har tar lång tid på sig, du kanske även ska köpa frön till en sort som är lite snabbare, det finns en del busktomater som har en utvecklingstid på ca 60dagar. Busktomater tjuvas ej så det är lite mindre jobb med dem. Tomatfrön håller utan problem i 5år så det går bra att köpa flera påsar och bara så några frön ur varje påse i flera år.
abborrmaster
08-01-2003, 17:27
okai..... jag sår säkert bifftomater oxå, jag tror att jag har sått dem varje år nästan. Fast dom e ju inga ovanliga färger på  /Simon
Annika zon 4
08-01-2003, 17:35
Om du skaffar frön av vildtomat slipper du tjuva och den växer som attan. Min planta täckte hela garagegaveln. OBS en planta!!!! Och den gav massor av frukt. Men jag varnar dig, sät den ej i växthuset för då får du inte plats med något annat.
Vildtomat - vad är det för sort? Låter intressant!
Cilla
abborrmaster
08-01-2003, 17:43
var köpte du den? Och det där med växthus e lungt, jag har inget...
/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
08-01-2003, 18:11
Impecta har en vildtomat, frukt ca 4g som jag odlat flera gånger. Den växer lite för vilt för mitt lilla växthus så jag har behövt kapa en del för annars hade jag inte kommit in i växthuset. Jag har även provat att skörda eget frö av denna sort och det har gått bra, fröplantorna har hållit sig ganska lika varann trots att jag läst att vildsorterna korsar sig mera villigt än de flesta förädlade sorter. Vildtomatens stam känns som sammet så blandar man ihop etiketterna på tomatplantorna brukar man alltid känna igen denna vildtomat.  OBS! Busktomat och bifftomat är 2 helt olika saker. Du pratade om att beställa runåbergs katalog titta i den de är en av de få svenska frökataloger som verkar sätta ut utvecklingstid på sorterna. Håller med om att de flesta busktomater är röda men det finns udda sorter av busktomat med ex. Ida Gold (Orange), Whippersnapper (ovala ljusröda/rosa frukter), Green grape (gulgröna frukter tyvärr tillhör nog inte denna sort någon av de som har en snabb utvecklingstid jag tyckte frukterna tog god tid på sig för att bli klara när jag provade odla den).
abborrmaster
08-01-2003, 19:39
jag har beställt impectakatalogen, det blir mycket intressant att läsa i den när den kommer, tycker att det e jobbit o läsa kataloger på internet. I övrigt läste jag fel när jag läste bifftomat eller så tänkte jag fel och skrev som jag tänkte  /Simon
Hej alla, nu är jag här igen... Hurru, abboren, hur lång tid tog det innan du fick din katalog ifrån Solsikken? Betalade du något för den? Åsa - Hur långa revor blev det av vildtomaten? Jag funderar på att sätta dem i en 10L hink på balkongen, och om revorna blir för långa kan man ju alltd hänga dem över kanten?! Tomaterna kanske blidkar de/den arga balkongägarna under mig!?! Är det någon här som har provat att odla Kungs Protean [Protea cynaroides]? Funkar det här uppe? Jag bor i zon 2-3(Uppsala)!  Jag har hittat en sajt som säljer proteafrön... http://finebushpeople.co.za/farmstore/cata.../potproteas.htm
Åsa, mälardalen zon 2
09-01-2003, 17:26
Varje ranka som skjuter upp kan nog bli uppåt 2m eller kanske mera, grenarna är ganska veka så de lade sig lite huller om buller i växthuset så jag band upp de flesta grenar med snören i taket för att det skulle bli lite ordning och reda.
abborrmaster
09-01-2003, 18:03
Det tog inte lång tid alls, vecka kanske... Jag beställde massa andra kataloger men de har inte kommit fram.. gratis oxå! Men vissa grejer e svåra o komma i undefund med vad det är förnåt.. Fast roliga inslag finns oxå, exempelvis f0rglomm-mig-ej och sånt.
/Simon
abborrmaster
10-01-2003, 15:48
wohooo! Nu har jag fått grejjer på posten IGEN!!!! Denna gång var det dels arbetsbeskrivning på växthus och en massa frön ifrån Värends Bär och Trädgårdsprodukter.
Fröerna: Passandra-gurka Rinish Pickling-gurka Noorman-ärt Olivade-tomat chantey red cored-morot Early king-Majs sweetie-majs Temptation-Jordgubbe
treevligt treevligt tycker jag!!! Men nu måste jag hålla mej ifrån att beställa på postorder... Jag måste ha pengar till hammerfallkonserten oxå...
/Simon
Om tomater! Förra sommaren provade jag två äldre sorter från Impecta, kulturarvsorter. Purple Calabash, som kunde vuxit ihjäl sig, det var fullt sjå att hålla efter den, trots den varma sommaren blev det inte så många tomater. Den andra sorten hette Oxheart, vackra tomater men även den växte för mycket, och även den gav för lite trots söderläge. Så nu i år vill jag ha en modern sort, F1 Gemini, som ersätter Dansk Export, det är så mycket arbete att driva tomater fram till skörd. Impecta har frö för 35 sorter,så det är inte lätt att välja. Hälsn. Kajsa
abborrmaster
10-01-2003, 17:36
okej då får jag vara lite aktsam med att inte överodla purple kalabash...
Kalabash låter ju som nånting som växer mycket...
/Simon
Testa tigerrandiga tomaten Tigerella! Köttig, saftig, god och mognade fint på balkongen, trots sen utplantering. Blev lagom stor i kruka, och gav bra skörd. Den var med i Mr Fothergill´s tomatpaket Tasty Tomatoes med 6 olika sorter. Finns även i år, tror jag?
abborrmaster
13-01-2003, 20:09
YES! Idag komm ytterligare post... Haha jag har fått post nästan varje dag från fröfirmor den senaste veckan  jag överdriver faktiskt inte alls... IMPECTA HANDELS KATALOG! Fii faaaan vad fin den var... En väldigt vacker katalog som charmade mej med bar aomslaget! Ja nu e det att läsa... Och desutom läsa i böckerna om hur jag bäst odlar min chili nu när den har grott oxå! Allt e bra idag! /Simon
Aborremaster! Det finns en ändå tjusigare katalog än Impectas, och det är Rockdalas frökatalog Plants of Distinction.så härliga stora bilder, men vi får betala för grannlåten, dyra fröer. Men man kan njuta och drömma Kajsa
Gunvor Nilsson
14-01-2003, 07:18
Är man fattig och inte är så noga med att det skall vara sortäkta varor så finns "Ginnas frölista" att beställa på epost. Den adressen finns på Allt om Trädgård - köp-byt-sälj-avdelningen. Ginna har massor med tomatfröer - av vildtomat också. Hon tar bara 5:-/portion +porto. Hon har också anueller och perenner. Passa på och titta i hennes fotoalbum också!
abborrmaster
14-01-2003, 09:56
wow... var fick man tag på den där eposten då?
/Simon
abborrmaster
14-01-2003, 13:06
och idag fick jag runåbergs fröer - katalog på posten... Och så en väldigt fin katalog med tecknade bilder och ett fint akvarell omslag.... Skulle kunna varit waldorflärare som målat hehe..
/Simon
Gunvor Nilsson
14-01-2003, 18:56
Här har du sidan Simon: http://www.alltomtradgard.se/klicka på "Köp/Byt/Sälj" och klicka igen på forts på sälj så kommer du till sidan där står "Ginnas frölista" och hennes adress. Skriv att du vill ha hennes frölista på epost. (Hon har ca 500 sorters fröer!) Fotoalbum hittar du på AoT:s förstasida, klicka och gå in på bokstaven G så klickar du på "Ginna" och kommer till hennes trädgårdsbilder.
abborrmaster
14-01-2003, 19:09
tack, kan man få den via snigelpost oxå då?
/Simon
Gunvor Nilsson
14-01-2003, 19:14
Du får väl fråga!
abborrmaster
14-01-2003, 19:20
jo jag gjorde det...
Men vad heter den där killens medlemsklubb som hade så extremt mycket tomatfröer och som liksom var sammlare på dem... Vet nån vem/vad/Vilka jag snackar om?
/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
14-01-2003, 22:19
Kan det vara Åke Truedssons tomatklubb du menar??
Åke Truedsson Hans Pers väg 2 Klagshamn
Tips: Åke har även utsäde till vitlök + han säljer ett bra häfte om vitlöksodling. Fast det är nog ett projekt för hösten, vitlök planteras runt oktober så att köpa vitlöksutsäde får man vänta med ett tag.
abborrmaster
15-01-2003, 11:07
just det! Man tackar... skickar efter det så fort jag kommer hem...
/Simon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|